گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۲۲:۴۱ :: ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
اختتامیه جشنواره “خانواده خوشبخت” برگزار شد

اختتامیه جشنواره اولین مسابقه انشانویسی با موضوع "خانواده خوشبخت" ویژه دانش آموزان سراسر استان لرستان برگزار شد.

مدیرعامل انجمن روزهای خوب در همین راستا خبر داد: این انجمن با رویکرد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در اسفندماه سال ۹۸ اقدام به برگزاری این جشنواره در سطح استان لرستان نمود.
نرگس سپه وند افزود: متاسفانه آسیبهای اجتماعی به مرز کودکان و نوجوان نیز رسیده است و در مقابله با این مشکلات آموزشها و اجرای برنامه های فرهنگی-هنری نقش بی بدیلی ایفا خواهد می کند.
وی درخصوص فعالیت انجمن روزهای خوب اظهار داشت: این انجمن زیر نظر استانداری لرستان و با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان با رویکرد پیشگیری از سایر آسیبهای اجتماعی مشغول به فعالیت است.
وی اجرای جشنواره خانواده خوشبخت را پایه گذار ایجاد انگیزش برای شخصیت متکی بر مهارت بیان، عنوان کرد و گفت: طبق نظر کارشناسان و روانشناسان، توانایی نوشتن خود نوعی مهارت حل مساله برای مشکلات است و در مدیریت عواطف و هیجانات مختص دوره نوجوانی تاثیر بسزایی دارد از طرفی دغدغه مندی و آمال قشر بنیادین کودک و نوجوان را برای والدین و مسئولین متجلی خواهد ساخت‌.
مدیرعامل انجمن روزهای خوب بیان داشت: این جشنواره از طریق رسانه های مکتوب، برخط و فضای مجازی اطلاع رسانی شد و به مدت یک ماهه ادامه داشت که در پایان مهلت مقرر، ۱۶۰ نمونه انشا از سراسر استان از طریق پیام رسانهای فضای مجازی با ذکر مشخصات دانش آموز متقاضی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
نرگس سپه وند تاکید کرد: فرهنگسازی امری طولانی و مستلزم گذر زمان، تدام و تکرار برنامه های متعددی ست که خداوند را شاکریم که به حول و قوه الهی توانستیم در این برهه بخشی از دانش آموزان استان را از پای بساط فضاهای مجازی و تماشای بی وقفه گوشی تلفن همراه، به عرصه رقابت در قلم دعوت کنیم.
وی ادامه داد: در نهایت ۱۶۰ نمونه انشا تحویل دبیرخانه انجمن داده شد و آثار مذکور توسط یک کارشناس، روانشناس و چهار تن از نویسندگان خوب استان لرستان داوری شدند و نفرات اول تا سوم مشخص شدند و به ۲۰نفر افراد برگزیده نیز هدایایی به رسم یاد بود تعلق گرفت.
سپه وند ادامه داد: بخاطر شیوع ویروس کرونا و معذوریت تردد برای شرکت کنندگان و والدین آنها ، اکثر جوایز از طریق پیک و ارسال به آدرس منازل به دانش آموزان عزیز تحویل داده شد.

بغض دانش آموز لرستانی از فقر اقتصادی و اعتیاد والدین

مدیرعامل انجمن روزهای خوب با بیان اینکه متاسفانه در متن اکثر انشاها مشکلات و دغدغه های ذهن دانش آموز لرستانی مربوط به فقر اقتصادی و اعتیاد والدین بود، خاطر نشان کرد: بیکاری و اعتیاد مادر مشکلات و باعث به وجود آمدن بسیاری از آسیبهای اجتماعی ست که امیدواریم استاندار لرستان و ستاد مبارزه با مواد مخدر توجه ویژه ای به کاهش این معضل داشته باشد و بدیهی ست که این کار محقق نخواهد نشد مگر با همکاری جهادی همه دستگاه های اجرایی، سازمانهای مردم نهاد و خود مردم.
نرگس سپه وند در خصوص این جشنواره تصریح کرد: به عنوان یک نویسنده عقیده دارم که شرکت مسابقه و رقابت سالم خود نوعی تمرین استفاده از ظرفیتها و توانمندی های خدادادی در وجود ما انسانهاست لذا ملاک انجمن روزهای خوب از این ایده، فقط مسابقه و تعیین برنده گان نبوده و همه دانش آموزانی که در این جشنواره شرکت کردند نیز هدایایی تعلق گرفت تا به ارزش قلم و کار فرهنگی خویش واقف باشند.
این نویسنده و پژوهشگر لرستانی در ادامه سخنان خود اشاره کرد: برنامه ها و طرح های مختلفی وجود دارد و نیز گاهی اعضای انجمن، دیگر سمن ها و یا دوستان و مردم عزیز ما پیشنهادات خوبی در راستای مبارزه با آسیبهای اجتماعی ارائه می دهند اما افسوس که اجرای همه طرحها و ایده های خوب در گرو وجود اعتبار مورد نیاز بوده و متاسفانه با شرایط بحرانی اقتصاد کشور و خصوصا شیوع ویروس کرونا اکثر طرح های خوب در نبود اعتبار به جایی نمی رسد که واقعا جای تاسف دارد و امیدواریم دستگاه های اجرایی برای پیشبرد امور فرهنگی و آموزشی یک ردیف بودجه ای مشخص تعریف کنند‌.
نرگس سپه وند عنوان کرد: از مسئول بسیج رسانه استان، جمعیت هلال احمر استان لرستان، شرکت گاز استان لرستان، آموزش و پرورش و مدیریت بانک مسکن استان، کمال تشکر و قدردانی را داریم که در برگزاری اختتامیه این جشنواره و تهیه جوایز این جشنواره ما را یاری کردند.



حس مسئولیت اجتماعی تضمین کننده سلامت جامعه است

رضا مریدی اصل مسئول بسیج رسانه لرستان، مشارکت در امور فرهنگی با موضوع پیشگیری از آسیبهای اجتماعی را یک وظیفه شرعی و انسانی عنوان کرد و گفت: بدیهی ست که فرهنگسازی و مبارزه با معضلات و ناهنجاری های اجتماعی به تنهایی از عهده دولت بر نمیاد لذا همکاری و مشارکت دلسوزانه مردم و ادارات را می طلبد.
مریدی با بیان اینکه حس مسئولیت اجتماعی تضمین کننده سلامت جامعه است، اذعان داشت: طبق آموزه های دینی ما بی تفاوتی نسبت به همسایه، هم استانی و هم نوع ما جائز نبوده و همگی در قبال مبارزه و کنترل آسیبهای اجتماعی وظیفه شرعی و انسانی داریم پس فرقی نمی کند که دانش آموز من یا دانش آموز دیگری در خطر باشد. همین دانش آموزان بانیان مدیریت فردای کشور هستند و ما وظیفه داریم در رفع مشکلات و آموزش صحیح آنان سهیم باشیم.
وی با اشاره به روحیه مسئولیت پذیری بالا در خیرین و فعالین فرهنگی استان اظهار کرد: خوشبختانه جوانان، خیرین و اقشار مختلفی از مردم ولایت مدار لرستان هستند که نسبت به آسیبهای اجتماعی و بخصوص مشکلات فقر اقتصادی مردم بی تفاوت نیستند و در حد وسع مالی خود مشارکت دارند.
مسئول بسیج رسانه لرستان شرکت در امور خداپسندانه فرهنگی را از دو جهت دارای ارزشی وافر عنوان کرد و گفت: اولا سهم کار خیر خیرین و فعالین این حوزه در پیشگاه خداوند متعال محفوظ است و آثار و برکات آن بر کسی پوشیده نیست و ثانیا فعالین این حوزه، در رفع مشکلات و ناهنجاری استان خودشان فعالیت دارند که به کاهش ناهنجاری ها، افزایش رضایتمندی اجتماعی وگسترش فضاهای سالم و پرنشاط در جامعه منجر خواهد شد.

خانواده خوشبخت تمرین استقامت و اعتماد نفس است

مرتضی دهداری زاده مدیر شعب استان لرستان بانک مسکن استان لرستان نیز هدف از مشارکت در این جشنواره را یک وظیفه انسانی دانست و گفت: همه دستگاه ها و بانکها به عنوان جزئی از جامعه در خصوص پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مسوولیت دارند و شایسته است که با انجمن های مردم نهاد و سایر عزیزان فعال در این حوزه همکاری داشته باشند.
دهداری زاده با بیان اینکه اجرای برنامه های فرهنگی در قشر کودک و نوجوان تاثیر بسزایی دارد، ابراز داشت: انشا نویسی با موضوع خانواده خوشبخت نوعی تمرین استقامت در برابر مشکلات و تقویت روحیه اعتماد به نفس برای هر دانش آموز است که ان شالله با تداوم این قبیل برنامه ها پیشرو در فرهنگسازی و ایجاد رقابت سالم در دانش اموزان باشیم.
وی خبر داد: مدیریت بانک مسکن لرستان طی سالیان گذشته نیز در راستای امور فرهنگی و حمایت از انجمن های مردم نهاد همکاری داشته و افتخار می کنیم که به سهم خود، قدمی در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی برداریم.

مسابقه خانواده خوشبخت تمربن مدیریت مالی

جمشیدی معاون جوانان جمعیت هلال‌احمر لرستان در نیز خصوص مشارکت در برنامه های فرهنگی اعلام آمادگی کرد و گفت: جمعیت هلال احمر لرستان یک نهاد مردمی و جهادی ست که مبارزه با آسیبهای اجتماعی نیز یکی از برنامه های ثابت حوزه معاونت می باشد.
وی با اشاره به وجود قلک در بسته جوایز دانش آموزان ابراز داشت: این حرکت فرهنگی سوای از آثار فرهنگی و رقابتی دارای مقوله آموزشی است که در تهیه هدایا یکی از اقلام‌ انتخابی ما قرار دادن قلک در بسته هدایای دانش آموزان بود تا دانش آموزی که در شرایط فقر اقتصادی مشغول به تحصیل است و قطعا دارای استعدادی به اندازه دانش آموز مرفه و ‌گاه شاید بااستعدادتر از او می باشد اما در بغض فقر امیدیش را از دست می دهد به خوداتکایی برسد و از هرگز از ادامه راهش مایوس نشود.
جمشیدی تاکید کرد: ایجاد این توقع و باور که همیشه باید کسی باشد که دست دانش آموز بدسرپرست یا بی سرپرست را بگیرد صحیح نیست و با تقدیم قلک به این دانش آموزان عزیز با آنها پیام دادیم که مدیریت اقتصادی داشته باشند و با اتکا به دستهای پاک و ذهن معصوم خودشان یاد بگیرند، پول را در زمان نیاز و با رعایت اولویت بندی نیاز خرج کنند تا از بقیه همسالان خود عقب نمانند.

ذهن دانش آموز نباید درگیر فقر و اعتیاد والدینش باشد

مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان لرستان نیز مشارکت در جشنواره خانواده خوشبخت را توفیقی ارزشمند در جهت نشاندن لبخند بر روی لبان دانش آموزان نیارمند عنوان کرد و گفت: توجه به آسیبهای اجتماعی وظیفه انسانی و کاری ماست و باید در تداوم این قبیل برنامه ها با سازمانهای مردم نهاد جانانه همکاری داشت.
علی علم اذعان داشت: در شرایطی که هر کودک چندین ساعت در روز غرق در فضاهای مجازی و بازیهای رایانه ای شت که بعضا ممکن است همین فضا بستری برای اتلاف وقت دانش آموز باشند، این جشنواره باعث شد دانش آموزان دست به قلم شده و از شرح مشکلات و دغدغه های خود بنویسند که قطعا تلنگری برای والدین و دستگاه های مسئول است.
وی ابراز داشت: هر دانش آموز حق دارد با فکر آزاد و داشتن حداقل شرایط مالی لازم و نیز تامین سلامت و آرامش روحی و فکری به ادامه تحصیل بپردازد و در این میان وجود خانواده خوشبخت تضمین کننده موفقیت اوست که امید داریم به سهم خود شاهد آسیبهای اجتماعی و لبخند هر دانش آموز لرستانی باشیم.

رسالت آموزش پرورش آموزش سواد نوشتن توام با سواد بهتر زیستن است

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان نیز از اجرای برنامه های متنوع با مضمون پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در قشر دانش آموز خبر داد و گفت: امید است با استعانت از انجمنهای مردم نهاد و ایجاد مسئولیت در همه نهادها، دستگاههای اجرایی و نیز خود والدین دانش آموزان شاهد کاهش آسیبهای اجتماعی باشیم.
نخعی تاکید کرد: رسالت کار آموزش و پروش فقط محدود به آموزش مهارت خواندن و نوشتن به دانش آموزان نیست و درصدد هستیم که ان شالله به لطف خداوند از طریق اجرای برنامه های های مختلف فرهنگی و هنری پایه گذار، تمرین درس انسانیت و درس زندگی و انسانیت برای این قشر معصوم و حساس باشیم.
وی ضمن تشکر از مدیرعامل انجمن روزهای خوب ابراز خرسندی کرد: امید داریم با ارائه طرحهای خلاقانه و پر مخاطب بتوانیم مشوق و محرک دانش آموز بسوی خودباوری و افزایش مهارت تحصیل و مهارت زندگی در سطح استان باشیم.

اعتیاد در کمین همه افراد جامعه است

محمود آشناگر دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان نیز در خصوص آسیبهای اجتماعی اذعان داشت: متاسفانه امروزه اعتیاد آسیبی فراگیر که از همه روزنه ها در کمین خانواده و همه اقشار جامعه می باشد و شایسته است با هوشیاری و آگاهی مراقب فرزندان و دانش آموزانمان باشیم.
آشناگر تاکید کرد: متاسفانه در جامعه کنونی ما سن اعتیاد کاهش یافته و حتی به سمت و سوی زنانه شدن هم پیش رفته لذا جامعه هوشیاری و نظارت بیشتری می طلبد تا از آسیبهای اجتماعی ناشی از این‌پدیده شوم در امان باشد.
وی از ضمن قدردانی از انجمن روزهای خوب و سایر انجمهای مردم نهاد فعال که در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی فعالیت دارند، ابراز خرسندی کرد که شماری از دستگاه های اجرایی استان همکاری قابل ملاحضه ای با سازمانهای مردم‌نهاد دارند.
آشناگر تاکید کرد: مردم ما باید بدانند اعتیاد فقط مختص فرد ژولیده کنار خیابان یا مناطق حاشیه نشین نیست بلکه به همه جا نفوذ کرده است و ما همگی درقبال این آسیب مخرب مسئول هستیم لذا همه دستگاه های اجرایی و نیز خود مردم وظیفه دارند نسبت به گسترش این معضل بی تفاوت نباشند چرا که در هر قشر و در هر مکان و زمانی وسوسه و دامهای اعتیاد در کمین عزیزان ماست بنابراین وظیفه داریم با آگاهی، آموزش و هوشیاری نسبت به این معضل در نه گفتن به آن و پیامدهای آسیبهای اجتماعی ناشی از آن کوشا باشیم.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید