تاریخ: ۱۶:۱۲ :: ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
اصلاح فرهنگ کار اولین گام در توسعه اقتصادی لرستان است

فرهنگ کار به عنوان شیوه زندگی نقش بنیادي و زیربنایی در ارتقاي سطح پویایی جوامع دارد. راسل می گوید" توسعه به آن نيست كه انسان چه در اختيار دارد ، بلكه به آن است كه با آنچه دارد چه مي كند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- بررسی های کارشناسان نشان میدهد که فرهنگ کار در ایران در مقایسه با جوامع پیشرفته در سطح پائین تری قرار دارد. این در حالی است که در جهان پیشرفته با وقوف بیشتر به نقش استراتژیک نیروي انسانی و نگرش هاي آن به کار و تولید مفهوم فرهنگ کار از اهمیت فزایندهاي برخوردار شده است.
زمانی که فرهنگ کار نهادینه گردد کار به عنوان یک ارزش تلقی شده و همه افراد جامعه در سطوح مختلف کار کردن را مسیر توسعه موزون جامعه دانسته و از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادي کمک خواهند کرد.

مردم جاي جاي ايران اسلامي نگاه ويژه‌اي به موضوع كار و حرفه دارند ولي با اين حال در دهه‌هاي اخير موضوع بيكاري به يكي از چالش‌هاي دولت تبديل شده و به نظر مي‌رسد علي‌رغم اقدامات موثري كه در اين زمينه صورت گرفته، مقوله‌ي فرهنگ کار به عنوان يك حلقه‌ي گمشده که می‌تواند با ایجاد انگیزه و تغییر نگاه افراد به مقوله‌ي کار و تلاش، معضل بیکاری را بین جوانان و فارغ‌التحصیلان نسل جدید جامعه امروزی برطرف کند، ناديده گرفته شده است.

توجه به مقوله‌ي فرهنگ کار مي‌تواند تجلی‌بخش فکری و رفتاری یک جامعه در مورد کار باشد و دلبستگی، احترام، اعتقاد و ایمان به کار و تلاش‌ که ریشه‌ي خودباوری و اعتماد به نفس در افراد است را احیا کند.
توسعه و ارتقاي اين فرهنگ قطعاً در اعتلای حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه موثر خواهد بود لذا در سالي كه به “اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل” نامگذاري شده، تلاش براي اشاعه و ترویج فرهنگ غنی کار و تلاش به‌عنوان یک ضرورت اعتقادی و ملی، بسيار حائز اهميت خواهد بود.

اين موضوع در استان لرستان که مطابق آمارها فلاکت زده ترین استان کشور است ، اصلاح فرهنگ کار و تغییر نگرش نسبت کار و نقش کار در توسعه اقتصادی و رفع فقر و ایجاد اشتغال پایدار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ما اگر لرستان به دنبال توسعه اقتصادی و رفع معضل بیکاری و افزایش رفاه اجتماعی هستیم باید به مقوله کار نه بعنوان یک اجبار برای تامین معیشت و رفع نیازهای ضروری بلکه باید کار و تلاش را بعنوان بزرگترین تفریح و بالاترین عبادت بدانیم.
نقش دولت ها و مجلس و نظام حاکمیتی در توسعه اقتصادی را مهم و غیر قابل انکار دانست اما آنچه موجب حرکت و جهش در توسعه اقتصادی میشود فرهنگ کار است و لذا دو کشور ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم تقریبا ” هیچگونه زیرساخت اقتصادی برای آنها به جای نمانده بود و منابع زیر زمینی و معادن هم در اختیار نداشتند اما به دلیل غنای در فرهنگ کار و علاقه به کار و تولید محصولات با کیفیت بالا توانستتد در کوتاه زمانی تبدیل به قدرتهای اقتصادی در جهان بشوند.

ما امروز در کشور و در استان لرستان بیش از هر زمان دیگری به وحدت و همدلی نیاز داریم. دولت و مجلس و مردم باید باهم و متحد در این شرایط دشوار اقتصادی برای عبور از این تنگنا های اقتصادی موجود با تقویت فرهنگ کار و رفع موانع تولید زمینه توسعه اقتصادی را کشور و استان لرستان فراهم آورند. ایران میتواند تبدیل به یک قدرت اقتصادی در منطقه شود و استان لرستان میتواند توسعه یافته شود اگر نگاه مان را به کار و تولید تغییر دهیم و کار را ارزش بدانیم.

علی محمدی فر
کارشناس ارشد اقتصاد

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید

نظرات کاربران (1)

  1. محمد رضا آسترکی

    بنظر من تازمانی که در این مملکت نالایقان در مسند قدرت هستند دورانت و پارتی حکومت میکند هیچ قانونی اصلاح عملی نمیشود واین درحالی است که قانون کار خود از بیخ و بن خراب وناکار آمد است
    و هیچ وقت ملت ودولت و مجلس باهم هما هنگ نمیشود چون هرکسی بفکر خویشه