دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان خبر داد:
تاریخ: ۱۲:۲۹ :: ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
جمع آوری ۲۸۱ نفر معتاد متجاهر از سطح استان لرستان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان در گفتگو با خبرنگار ما از جمع آوری ۲۸۱ نفر معتاد متجاهر در سطح استان خبر داد و گفت : مرحله سوم جمع‌آوری زنان و مردان معتاد متجاهر اجرایی شده است و به واسطه اجرای این طرح بعد از غربالگری و قرنطینه در اقامتگاه ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه- محمود آشناگر با اشاره به وجود ۱۴۰ مرکز درمان سرپایی در سطح استان جهت ترک مواد مخدر ، اظهار داشت: معتادان متجاهر توسط مراکز ماده ۱۶ جمع آوری می شوند و طبق ابلاغیه ی ستاد مبارزه با کرونا ، در شرایط کنونی معتادان جمع آوری شده و بعد از ۱۴ روز قرنطینه ، به مراکز ماده ۱۶ منتقل شوند.

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ تا کنون ، مدیریت مراکز ماده ۱۶ به بهزیستی واگذار شده است، افزود : سپاه هم در برخی مناطق ، مراکزی ایجاد کرده و در لرستان نیز برای انجام این مهم یک مرکز در نظر گرفته شده که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

آشناگر تاکید کرد: در مراکز ماده ۱۶ باید تمام مواردی که به آنها ابلاغ می شود ، از جمله اشتغالزایی ، مراقبت پس از ترخیص و… انجام شود.

وی ابراز نگرانی کرد :چرخه درمان معتادان، ناقص است به طوریکه متاسفانه بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که در حال درمان هستند ، مجددا به چرخه اعتیاد برمیگردند و در حال حاضر وضعیت درمان ، در کشور و استان ، نامطلوب است و باید از متدهای جهانی، استفاده شود.

دبیر شورای هماهنگی مواد مخدر لرستان ، جمع آوری معتادان را از وظایف پلیس و شهرداری عنوان کرد و گفت: حدود ۳۵ کمپ ماده ۱۵ داریم و از ۲۵ خردادماه امسال تاکنون طبق دستور ستاد مبارزه با مواد مخدر ، مبنی بر جمع آوری معتادین از سطح معابر ، موفق به جمع آوری ۲۸۱ نفر شده ایم که از این تعداد، ۲۳۴ نفر مرد و ۴۷ نفر آنها زن هستند.

وی افزود : پس از غربالگری ، این تعداد به ۱۷۲ نفر مرد و ۳۹ نفر زن رسید که جمعا ۲۱۱نفر پذیرش شدند و عده ای از آنها تحویل خانواده هایشان می شوند، عده ای هم دوره درمانشان تکمیل شده و در حال حاضر ۸۸ نفر مرد و ۲۵ نفر زن در مراکز ماده ۱۶ ، مستقر هستند.

آشناگر با اشاره به شروع مرحله سوم جمع آوری زنان معتاد متجاهر از چند روز گذشته و محدویت مراکز قرنطینه ، خاطرنشان کرد : عوامل شهرداری و نیروی انتظامی تا کنون ، ۱۰ نفر معتاد متجاهر زن را جمع آوردی کرده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان در ادامه با بیان اینکه در آینده نیز جمع آوری مردان معتاد متجاهر را در دستور کار داریم‌ ، معتاد متجاهر را شامل افرادی خواند که در سطح جامعه مواد مخدر استعمال می کنند.این افراد عموما بی سرپرست بوده که آلات و ادوات استعمال مواد مخدر را با خود حمل می کنند.

این مقام مسئول همچنین گفت: در این راستا شورا با شناسایی این افراد به بهزیستی ، نیرو انتظامی و شهرداری جهت جمع آوری معرفی می شوند.

آشناگر با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰معتاد متجاهر در سطح استان، داریم، گفت: ظرفیت پذیرش ماده ۱۶ما فقط ۲۰۰نفر مرد و ۶۰نفر زن می باشد که با توجه به کمبود اعتبارات لازم برای درمان کامل معتادان ،متاسفانه هیچ کدام از دستگاه های اجرایی اعتبار به شورا و بهزیستی نمی دهند و انتظار داریم علاوه بر دستگاه های اجرایی،خیرین ،سازمان های مردم نهاد پای کار بیایند تا با همکاری همه بتوانیم درمان اعتیاد را انجام دهیم.

وی در خصوص حرفه آموزی معتادان،بیان کرد:در مراکز ماده ۱۶ توسط آموزش یاران فنی و حرفه ای افراد معتاد آموزش های لازم را فرا می گیرند.

عدم نظارت کافی بر مراکز متادون درمانی

آشناگر همچنین ضمن انتقاد از عدم نظارت مراکز سرپایی (متادون درمانی)، افزود: باید در مراکز متادون درمانی بحث روان شناسی و مسائل اجتماعی در حین درمان مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه فقط به مراکز فروش متادون تبدیل شده اند و فرد معتاد وابستگی به متادون پیدا می کند. و از طرفی متاسفانه نظارت بر این مراکز که باید توسط گروهی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی ،بهزیستی و یک شورا انجام شود، ضعیف می باشد. ، هر چند که شرایط کرونا نیز بر ان دامن زده است و البته در این خصوص تاکنون تذکراتی هم ارائه شده است.

جمع‌آوری زنان معتاد متجاهر در ایام کرونا

مسئول اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر شهرداری خرم‌آباد نیز گفت: مرحله جمع‌آوری زنان معتاد متجاهر در ایام کرونا در لرستان با مجوز شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آغاز شد.

ناصر کاکی ، در حاشیه جمع آوری زنان معتاد متجاهر در محلات حاشیه نشین سطح شهر خرم آباد ، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر شهرداری خرم‌آباد با همراهی نیرو انتظامی اقدام به جمع‌آوری معتادان متجاهر از سطح شهر می‌کند اما با شیوع کرونا برای انجام این اقدام نیازمند مجوز شورای هماهنگی مبارزه بامواد مخدر استان و دستور دادستان هستیم.

وی با بیان اینکه در ایام کرونا سه مرتبه اقدام به جمع‌آوری معتادان متجاهر کرده‌ایم، افزود: در ایام کرونا معتادان متجاهری که جمع‌آوری می‌شوند ابتدا دو هفته قرنطینه شده و پس از گرفتن تست کرونا در صورت منفی بودن تست به کمپ ‌ ماده ۱۶ منتقل می‌شوند.

کاکی در پایان گفت: این طرح چند روز ادامه دارد و طی روزهای آینده‌ با مجوز شورای هماهنگی مبارزه بامواد مخدر استان اقدام به جمع آوری معتادان متجاهر مرد در استان خواهیم نمود.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید