تاریخ: ۱۹:۴۵ :: ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
دوباره حریم قلعه فلک‌الافلاک آتش گرفت/ صیانت از بناهای ارزشمند تاریخی لرستان از رسالتهای کاری میراث فرهنگی استان است

جمعه، 5 مهرماه در فضای مجازی استان منتشر شد که بخشی از اطراف قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد دچار آتش سوزی شده است.

شهرام شرفی -جمعه، ۵ مهرماه در فضای مجازی استان منتشر شد که بخشی از اطراف قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد دچار آتش سوزی شده است.

۳۰۰ متر از تپه ای که قلعه بر روی آن قرار دارد دچار آتش سوزی شد و خوشبختانه با تلاش آتش نشانان و نیروهای سپاه و سازمان میراث فرهنگی استان، این آتش مهار شد و فرونشست.

متأسفانه این دفعه دوم است که حریم قلعه تاریخی و باستانی فلک الافلاک شهر خرم آباد که از نمادهای مهم تاریخی استان لرستان است دچار آتش سوزی می شود.

موضوع را نباید فقط از جنبه آتش سوزی چند بوته گیاه یا چند درخت تعریف و تحلیل کرد؛ بلکه وقتی یک موضوعی همچون آتش سوزی آن هم در جوار یک بنای مهم ارزشمند تاریخی و باستانی تکرار می شود شاید ایجاب شود از نگاه حفاظتی _ امنیتی هم مورد بررسی قرار گیرد.

توجه به تدابیر پیشگیرانه در بحث آتش سوزی اهمیت دارد.

به هر حال اطراف قلعه تاریخی و باستانی فلک الافلاک، درخت و فضای سبز وجود دارد و در این زمینه باید تدابیر لازم و کافی پیشگیرانه در زمینه آتش سوزیهای احتمالی، اتخاذ شود.

صیانت از بناهای ارزشمند تاریخی لرستان از رسالتهای کاری و ذاتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است.

طبیعی است یک مکان تاریخی مهم همچون قلعه فلک الافلاک که در مرکز شهر خرم آباد قرار دارد و دارای حریم شامل گیاه و درخت است به طور حتم باید دارای سیستم های هوشمند حفاظتی هشدار آتش از نوع پیشگیرانه باشد.

چنین حوادثی، خطر تکرارپذیری دارند و در این راستا برمبنای نگاه حفاظتی پیشگیرانه، باید مراقبت نمود چنین موضوعاتی تکرار نشوند؛ زیرا تکرار، میتواند باعث بحران یا حتی فاجعه شود.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید