گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۰:۵۰ :: ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
راهکارهای احیای صنعت گردشگری در دوران کرونا

گردشگری یکی از منابع مهم اقتصادی در سراسر جهان به شمار می‌آید. بخش‌های مختلف در صنعت گردشگری، از جمله دفاتر مسافرتی، شرکت‌های بزرگ هواپیمایی، رویدادهای ورزشی، رستوران‌ها و سفرهای دریایی، پس از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند. ارائه‌ راهکارهایی مناسب و علمی برای احیای این صنعت در مقابله با بیماری کووید ۱۹ می‌تواند به تحول و احیای مجدد این صنعت سبز کمک کند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- شوک­‌های اقتصادی همه­‌گیری ویروس کرونا در همه صنایع و بخش‌­های مختلف جهان مشاهده می­‌شود. در این میان چند صنعت به دلیل محدودیت­‌های اعمال شده بر سفرها و ترددهای بین شهری، کشوری و فاصله­‌گذاری اجتماعی با زیان بی‌­سابقه‌­ای روبرو شده­‌اند، گردشگری یکی از این صنایع است که بدون تحرک گردشگران نمی­‌تواند بقای خود را حفظ کند. کاهش ۲۲ درصدی تعداد گردشگران در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ (در مقایسه با سه ماهه مشابه ۲۰۱۹) یکی از اثرات همه‌­گیری ویروس کووید ۱۹ بر روی صنعت گردشگری بود. گردشگری یکی از پرکارترین بخش­‌های اقتصادی جهان است و چنین  رکودی برای این صنعت ممکن است میلیون‌ها شغل را در معرض خطر قرار دهد.

از لحاظ تاریخی، صنعت گردشگری قبلاً تحت شوک­‌های اپیدمی محدودتری چون ابولا، سندرم تنفسی خاورمیانه‌ای (مرس) و سندرم تنفسی حاد شدید (سارس) بوده اما به سرعت به شرایط پایداری و ثبات بازگشته است. با این حال، دولت­‌ها دریافتند که ویروس کووید ۱۹ منحصر به فرد است زیرا به دلیل محدودیت­‌هایی که در سفر ایجاد شده تقاضایی برای خرید کالا و خدمات موجود در این بخش وجود ندارد و این کاهش تقاضای مصرف­‌کننده باعث یک تنزل دائمی در این صنعت شده است.

صنعت گردشگری جهانی متوقف شده و همه ذینفعان باید با هم کار کنند تا این صنعت به اندازه کافی مقاوم شده و بتواند با این رکود مقابله کند. فن­‌آوری یک عامل اصلی در احیای صنعت گردشگری است. همه‌­گیری‌­ها به تسریع و گسترش تغییرات در فناوری کمک می­‌کنند. در مدت شیوع ویروس کووید ۱۹، مردم کمک‌­های گسترده‌­ای را از متخصصان فن­آوری دریافت کرده‌­اند. این امر همچنین به حفظ فاصله‌­گذاری اجتماعی کمک خواهد کرد، زیرا فناوری می‌­تواند افراد را بدون هیچ‌گونه تماس فیزیکی به هم متصل کند.

استفاده از ربات‌های هوش مصنوعی، هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری تشخیص چهره، می­‌تواند مشکلات خاص همه‌­گیری مانند غربالگری مسافران، کشف موارد کووید ۱۹ و حتی تشخیص افرادی که ماسک ندارند را به‌راحتی حل کند. برای ارائه خدمات بدون تماس و از بین بردن نگرانی گردشگران در مورد مسائل بهداشتی و ایمنی، ربات‌­های خدماتی مجهز به هوش مصنوعی می‌­توانند به طور گسترده در محیط­‌های مختلف ارائه خدمات، مانند هتل­‌ها، فرودگاه­‌ها و رستوران­‌ها استفاده شوند.

بحران کووید ۱۹ تقاضای بالقوه برای استفاده ربات­‌های خدماتی را افزایش داده است، توصیه می­‌شود که مفید بودن ربات­‌های خدماتی را در حفظ فاصله‌­گذاری اجتماعی و جلوگیری از شیوع بیماری­‌های عفونی در طول بحران کووید ۱۹ برجسته تر کنیم. توسعه گردشگری الکترونیک یکی دیگر از راهکارهای احیای صنعت گردشگری در همه‌­گیری کووید ۱۹ است، گردشگری الکترونیک کارهایی از قبیل رزرو کردن بسته‌های سفر، پروازها، هتل‌ها و عرضه‌ اطلاعات گردشگری را تسهیل می‌کند و همچنین فرصت‌های شغلی جدیدی را برای راهنمای تورهای مجازی، خلبانان هواپیماهای بدون سرنشین، فیلم‌برداران و عکاسان ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از عوامل مهم برای احیای صنعت گردشگری در مقابله با شیوع ویروس کووید ۱۹ نقش حمایتی دولت‌ها است. دولت‌­ها به منظور دستیابی به اهداف توسعه صنعت گردشگری نیازمند فراهم آوردن تسهیلات لازم برای بخش خصوصی، تضمین سرمایه و سرمایه‌­گذاری، ارائه تخفیفات گمرکی و مالیاتی، واگذاری زمین با بهای دولتی و ارزان، پرداخت وام­‌های بلند مدت با بهره کم، حذف بروکراسی اداری و آسان سازی قوانین به منظور ساخت هتل­‌ها، رستوران‌­ها و تفرجگاه‌­ها هستند. مداخله گسترده دولت در فعالیت صنعت گردشگری در طول بحران کووید ۱۹ به سمت مشارکت و همکاری بخش­‌های دولتی و خصوصی پیش خواهد رفت و در آینده، تأثیر واکنش دولت بر صنعت گردشگری، چشم­‌اندازی نو ایجاد خواهد کرد.

از پارامترهای مهم و تاثیر گذار در احیای دوباره صنعت گردشگری در دوران پسا کرونا و بازسازی صنایع آسیب دیده حس تعلق و وابستگی به مکان است. هر چقدر حس وابستگی به مکانی بالاتر باشد، این حس می­‌تواند تصمیمات در رابطه با بازگشت مجدد به مقاصد گردشگری را تغییر دهد. حس وابستگی به مکان می­‌تواند تاثیر مستقیمی بر وفاداری گردشگران بر مقاصد گردشگری داشته باشد. راهکارهایی همچون تلاش برای القای ارزش­ بیشتر به گردشگران، تلاش برای شناخت بیشتر رفتار گردشگران، تلاش برای پایین آوردن هزینه‌­ها و بالابردن سطح رضایتمندی، فراهم کردن امکانات رفاهی و اقامت­گاهی با کیفیت و پایین آوردن هزینه‌های جنبی به طوریکه از نظر گردشگران منصفانه تلقی شود و تشخیص اهداف خودآگاه و ناخودآگاه ذهنی گردشگران موجب  حس تعلق و وفاداری بیشتر گردشگران نسبت به مقصد گردشگری خواهد شد. در طی همه‌گیری و پس از کوید ۱۹، همچنین تمرکز بر گردشگری داخلی با محوریت سفرهای خانوادگی می‌تواند در حفظ حیات گردشگری موثر باشد.

حمایت دولت، استفاده از فناوری‌­های نوین همراه با حس تعلق به مکان و تمرکز بر گردشگری داخلی می‌­تواند راه حل نهایی برای برون رفت از آسیب های وارده به این صنعت و کمک برای تحول گردشگری باشد.

بامداد رجبی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید