باورهای غلط در جامعه یکی از عوامل از بین رفتن دندان:
تاریخ: ۸:۵۸ :: ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
روزانه بیش از ۵۰ دندان در کلینیک کشیده می شود

مهدی بیرانوند دندانپزشک لرستانی با اشاره به اینکه در جامعه ما باورهای غلطی در زمینه دندانپزشکی وجود دارد، اظهار داشت: به علت عدم علم و آگاهی در زمینه بهداشت دهان و دندان، از جمله استفاده غلط از آب نمک که موجب تحلیل رفتن لثه ها می شود، استفاده از زغال برای سفید کردن دندان، یا اینکه جرم گیری دندان را خراب می کند و .... منجر به از بین بردن دندان ها می شوند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مهدی بیرانوند دندانپزشک لرستانی در گفتگو با سنگ نوشته با اشاره به اینکه در جامعه ما باورهای غلطی در زمینه دندانپزشکی وجود دارد، اظهار داشت: به علت عدم علم و آگاهی در زمینه بهداشت دهان و دندان، از جمله استفاده غلط از آب نمک که موجب تحلیل رفتن لثه ها می شود، استفاده از زغال برای سفید کردن دندان، یا اینکه جرم گیری دندان را خراب می کند و …. منجر به از بین بردن دندان ها می شوند.

وی افزود: مسواک نزدن بزرگترین علت جرم دندان است و جرم گیری مهمترین رکن دندان می باشد که توصیه می شود هر ۴۵ روز یکبار انجام گیرد.

دکتر بیرانوند در خصوص تاثیر تحرم ها بر دندانپزشکی خاطرنشان ساخت: در شرایط فعلی و آغاز تحریم ها، اجناس، تجهیزات و مواد دندانپزشکی با چند برابر قیمت واقعی خریداری می شوند و متاسفانه اجناس تولید داخلی از کالاهای وارداتی پرهزینه تر شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: متاسفانه از جامعه دندانپزشکی حمایت نمی شود، تبلیغات و آموزش در این زمینه بسیار ضعیف است و این عوامل در عدم
آگاهی و حساسیت مردم در اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان تاثیر می گذارد.

دندانپزشک لرستانی با بیان اینکه سال ۲۰۰۴ در کشور سوییس فقط ۵ دندان کشیده شده است، اعلام داشت: در شهر کوچک خرم آباد با جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر و در کلینیک دندانپزشکی آریا روزانه ۵۰ دندان کشیده می شود که مایه تاسف است!
وی ادامه داد: هزینه های دندانپزشکی که قسمت اعظم آن به عدم حمایت دولت از این بخش برمی گردد و عدم پوشش بیمه ها به بخش دندانپزشکی سبب شده مردم از پس هزینه های آن برنیایند و با شروع درد دندان اقدام به کشیدن می کنند.

دکتر بیرانوند با بیان اینکه دولت باید با برنامه های خاص برای برطرف ساختن مشکلات فرهنگی اقدام کند و ابزارهای ان را فراهم نماید، تصریح کرد: یکی از این برنامه ها اهمیت به بهداشت دهان و دندان درسنین پایین و انجام اقدامات پیشگیرانه است که قرار بود در مدارس انجام گیرد اما دوباره کنسل شد.

دندانپزشک جوان لرستانی در پایان توصیه هایی به مردم داشت، از جمله:

۱_مرتب و درست مسواک زدن، استفاده از نخ دندان، دهان شویه( دو بار در هفته) و آدامس های بدون شکر از روشهای ساده حفظ دندان می باشند.
۲_مرتب کردن دندان ها باعث حفظ ساختار آنها می شود.
۳_رعایت بهداشت دهان و دندان از بروز مشکلات مربوط به فک جلوگیری می کند.
۴_دندان عقل را باید کشید.
۵_تغذیه مناسب و لبنیات نه تنها سبب حفظ و نگهداری دندان که منجر به سلامتی بدن می شود.
۶- مراجعه به دندانپزشک هر سه ماه یکبار ضامن دوام و سلامتی دندانهای شماست.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید

نظرات کاربران (1)

  1. نیما

    خیلی جالب بود.درود