تاریخ: ۲۰:۴۶ :: ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
فضای مَجازی یا فضای مُجازی

اصطلاح فضای مجازی از فضای سایبری برگرفته شده است. فضای سایبری بیشتر در حوزه ارتباطات و کامپیوتر استفاده می شود.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- کلمه فضای مجازی برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ در اثر هنری به همین نام توسط هنرمند دانمارکی سوزان اوسینگ ظاهر شد.

در سال ۱۳۶۸ اولین شبکه بیت نت در ایران تاسیس شد اما در سال ۱۳۷۲ اینترنت همگانی شروع به کار کرد و در سال ۱۳۸۶ خدمات اینترنت روی تلفن همراه ارائه شد. در این سال ضریب نفوذ اینترنت در ایران به حدود ۳۵ درصد رسید.

در سالهای اولیه ورود اینترنت به ایران شرکت گوگل بهترین و در دسترس ترین و کاملترین شرکت ارائه دهنده اطلاعات بود، چرا که همه مردم ایران و شاید دنیا گوگل را به عنوان کمک رسان اطلاعاتی می شناختند و هر اطلاعاتی را که نیاز داشتند با یک جستجو از گوگل به دست می آوردند.

در همان روزها بود که اطلاعات غلط و نادرست شروع به رشد کرد.

در اوایل سالهای دهه ۸۰ اولین نرم‌افزار پیغام رسانی که خیلی خوب جای خودش را در بین مردم باز کرد یاهو مسنجر بود.

بعد از یاهو مسنجر نرم افزار های دیگری از جمله وایبر، لاین، واتس آپ، تلگرام، توییتر و اینستاگرام در چرخه ارتباطات قرار گرفتند که این نرم افزارها خیلی زود توانستند جایگاه خود را در میان استفاده کنندگان از اینترنت باز نمایند.

با افزایش این نرم‌افزارها، حجم اطلاعات رد و بدل شده با روند صعودی زیادی سطح جامعه را فرا گرفت که بعضاً تعدادی از این اطلاعات کذب و غلط بود. گاها نیز مشاهده شد که این اطلاعات غلط از زبان بزرگان علم پزشکی، علم روان شناسی، و یا بزرگان فلسفه و …. انتشار داده می شد؛ همین امر باعث شد که فضای مجازی به فضای مُجازی تبدیل شود، یعنی هر کسی مجاز بود که هر مطلب و یا نوشته ای را انتشار دهد و این مطالبِ بعضاً کذب به یک قانون یا اصل نانوشته تبدیل می شد.

در روزهای اخیر و با انتشار ویروس کرونا اطلاعات بسیار زیادی به غلط یا درست در این فضای به اصطلاح مجازی منتشر شد که باعث سردرگمی و عدم اعتماد هم میهنان عزیز به وزارت بهداشت گردید.

صدا و سیما در خبر رسمی با اعلام اینکه استفاده از ماسک به علت معلق بودن ویروس کرونا در هوا برای همه مردم الزامی است، ناامنی روانی را در جامعه به وجود آورد، غافل از اینکه وزارت بهداشت در بیانیه ها، برنامه ها و اطلاع رسانی های مختلف عدم الزام استفاده از ماسک را برای کسانی که سالم هستند به کرات اعلام کرده بود. چند ساعت بعد سخنگوی وزارت بهداشت مجدداً لزوم استفاده از ماسک را رد و خبر صدا و سیما را تکذیب نمود.

این اتفاقات که تعداد آنها هم کم نیستند باعث می شود که اعتماد مردم به متولیان امر در سطح جامعه کمرنگ شده و اقدامات بهداشتی برای غلبه بر شکست کرونا ویروس با چالش هایی مواجه گردد.

در انتها از تمام عزیزان و هم میهمان گرامی تقاضا می شود در شرایط امروز فضای مجازی را دست نزده باقی بگذاریم و آن را به فضای مُجازی تبدیل نکنیم.

تهیه و تنظیم:
الهام انوری
روابط عمومی بهزیستی استان لرستان

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید