تاریخ: ۹:۳۹ :: ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
ماه رمضان باعث افزایش تقوا و کاهش آسیب های اجتماعی می شود

ماه مبارک‌رمضان بهانه ای شد تا پیرامون این ماه عزیز با حجت الاسلام و المسلمین حسین دانش ارشد و هماهنگ کننده عقیدتی سیاسی های ارتش جمهوری اسلامی در لرستان  مصاحبه ای داشته باشیم.

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه- ماه مبارک رمضان چه آثار و برکاتی در زندگی فردی و اجتماعی افراد دارد؟

ماه مبارک رمضان دارای آثار و برکات فراوانی در حیات معنوی انسان است روزه نوعی تمرین، تهذیب، تزکیه نفس و راهی مناسب برای تحقق تسلط انسان بر نفس خویش و مبارزه با هوس های نفسانی است روزه عاملی موثر در راه تحقق بخشیدن به مهمترین هدف و فلسفه حیات انسان یعنی کمال قرب الهی است. شایان ذکر است گرچه اصل روزه در جسم و روان انسان موثر است و همه می توانند از آن بهره مند شوند در بعد فردی و اجتماعی نیز فوایدی برای جسم و آثار تربیتی در اجتماع دارد.
از آثار و برکات فردی روزه می توان به تقویت پایداری و صبر اشاره کرد. همانطور که در قرآن هم در آیه شریفه والستعینو با الصبر والصلوة بر اساس روایات اسلامی که از معصومین به ما رسیده به روزه تفسیر شده است. از دیگر آثار فردی روز آرامش و نشاط هست یکی از این جهت که انسان را به مرحله صبر می رساند، و انسان صابر معمولاً بر نفس خود مسلط و پیروان تعقل و تسلیم خداست و چنین فردی دارای نفس آرام و مطمئن خواهد بود و کمتر دچار اضطراب می گردد و این همان معنای آیه شریفه الا بذکر الله تطمئن القلوب است که تنها با یاد خدا دلها آرام می‌گیرد سوم این اثر یاد قیامت است انسان روزه‌دار با گرسنگی و تشنگی به فرمایش پیامبر اکرم به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت می‌افتد و تصمیم می‌گیرد برای آن روز زاد و توشه ای را آماده کند و همچنین باعث تقویت کنترل غرایز و عامل تقویت اخلاص است همانطوریکه در فلسفه روزه امام علی علیه السلام می‌فرماید:« خداوند روزه را برای آزمودن و آموزش اخلاص واجب کرده است»برخی از آثار اجتماعی روزه داری: شکوفه احساس همدردی با فقرا و مساکین. با گرفتن روزه نوعی حس هم دوستی هم نوعی همراهی و همدلی در انسان ایجاد می شود وبا قشر ضعیف جامعه همسان می گردد. همچنین باعث اخلاق اجتماعی و ایجاد فضای ارزشی، دینی و معنوی در اجتماع و کاهش آسیب‌های متاثر از آن خواهد شد. لذا سبب کاهش فساد در جامعه و افزایش تقوا می شود.

طبق آموزه های ماه رمضان ماه مهمانی خداست تفسیر کنید تفسیر شما از این سخن گهربار چیست؟

اینکه گفته می‌شود ماه رمضان ماه مهمانی خداست در این ماه همه به مهمانی خدا فرا خوانده شده اند و مورد تکریم الهی قرار گرفتند. همان گونه که در مهمانی دنیوی امور متعددی مورد توجه به مهمانان دعوت شده قرار می‌گیرد که با آنها آداب مهمانی می گویند، در این ضیافت الهی نیز باید به مراعات آداب آن توجه کامل نموده و از بی ادبی در برابر آن میزبان والامقام احتراز نمود. اولین شرط و مهمترین آن در این ضیافت بزرگ اطاعت و فرمانبرداری از میزبان است.

آیا این ماه فقط ماه خویشتن داری است یا الگویی برای تمام فصول؟

این ماه یقیناً ماه خویشتنداری است و منحصر به ماه رمضان نیست. همانطور که خداوند در فلسفه روزه گرفتن می‌فرماید که روزه گرفتن برای اقوام پیشین نیز بوده و برای شما امت اسلام هم هست و در پایان این فصل فلسفه می‌افزاید لَعَلَّکُمْ تَتَّقونْ: امید است که پرهیزگار باشید و این هم خویشتن داری می باشد که ما باید از آن الگو بگیریم برای تمام فصول سال.

با توجه به مشکلات اقتصادی در کشور ما آیا روزه و دوری از محرمات در روحیه افراد و مقابله با مشکلات تاثیری دارد؟

قطعاً روزه باعث تقویت اراده و روحیه مقاومت در فرد است و به طبع اگر افراد در این شرایط فعلی و با وجود مشکلات اقتصادی اثرات روزه داری را بچشند و خودشان را با فلسفه روزه گرفتن آشنا کنند و اینکه هدف از روزه داری به یاد فقرا بودن است و خداوند مومن را برای بهشت آفریده ولی راه وصول به آن را صعب و دشوار قرار داده چنانکه قرآن می فرماید: وَ اِنْ مِنْکُمْ اِلَّا وارِدُها…. ثُمَّ نُنَجّی…. » می‌تواند به طور قطع باعث تقویت روحیه در مقابله با مشکلات باشد.

چه پیشنهاد و توصیه ای برای افرادی دارید که بسیار علاقه‌مند به انجام واجب شرعی هستند اما به خاطر دلایل شرعی بیماری و ترس از بیماری کرونا و خشک شدن دهان از این فضیلت بی‌بهره می‌مانند؟

روزه یک تکلیف الهی است و خداوند با این واجب شرعی بر بندگان منت گذاشته و لطفی است از جانب او منتها در دین مبین اسلام عسر و حرج وجود ندارد و تکلیف بمالایطاق نشده و اگر افراد بیمار ترسشان منشا عقلایی داشته باشد تکلیف به چیزی فراتر از وظیفه و خارج از توان و طاقت نمی شود و لذا افراد بیمار اگر روزه داری باعث تشدید بیماری و طول درمان سلامت باشد روزه بر آنها واجب نیست و در این شرایط که ویروس منحوس کرونا به جامعه حاکم است سیستم ایمنی بدن بر خلاف تصور بعضی از عوام نه تنها ضعیف نمی شود بلکه بنا بر نظر علمی متخصصان روزه‌داری باعث تقویت سیستم دفاعی و ایمنی بدن می شود. لذا می‌شود از فضائل و برکاتی که خداوند در ماه مبارک رمضان برای همه پراکنده شده است بهره مند شد. یکی از این فضیلت ها تلاوت قرآن کریم است که ماه رمضان ماه قرآن کریم است، در این ماه یک آیه از قرآن برابر است با یک ختم قرآن در سایر ماه ها و ده ها توصیه دیگر که در این بحث ما نمیگنجد

با توجه به آموزه‌های دینی ما به نظر شما فلسفه شب های قدر چیست و چه پیام فردی و اجتماعی را هویدا می سازد؟

شب های قدر تقدیر یک ساله افراد رقم زده می شود این یک پیام فردی و اجتماعی است که همه به قرآن تمسک می جویم قرآن را روبه روی صورت قرار می دهیم، باز می کنیم و آن را بر سر می‌گذاریم و خداوند و معصومین را واسطه فیض قرار می‌دهیم، و به زبانی می گوییم خدایا این قرآن شما در این شب عزیز روی سر ما جا دارد، و هزار بار اسم خدا را در جوشن کبیر یاد می‌کنیم و این همان خواست پروردگار است که به ما می فرماید: ادعونی استجب لکم من را بخوانید تا اجابت کنم شما را پس شب قدر خداوند مهمانانش را به صورت ویژه به ضیافت خود دعوت می کند و هر چه از او بخواهند به واسطه ی انسان بزرگ ( امام زمان) به تمام افراد جامعه عنایت می‌کند. انشاالله که بتوانیم شب های قدر را قدر بدانیم و فیوضات آن نهایت بهره و استفاده را ببریم.

گفتگو: نرگس سپه وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید