تاریخ: ۱:۰۰ :: ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
پاسخ معاونت غذا و دارو در خصوص شایعه افزودن وایتکس به شیر

معاون غذا و دارو با علوم پزشکی لرستان در جمع خبرنگاران عنوان کرد که در مورد افزودن وایتکس به شیر و وجود آفلاتوکسین، باید گفت: چنین موضوعی از نظر علمی و عملی تقریبا غیر ممکن است و تمامی آزمایش های لازم در رابطه با شیر بصورت روتین انجام میشود.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، دکتر امین حسنوند همچنین در رابطه با افزودن وایتکس به شیر توضیحاتی دادند که اصولا وایتکس بایستی برای کاهش بار میکروبی شیر انجام گیرد ولی به چند دلیل زیرامکان پذیر نیست:

۱. اضافه کردن وایتکس حتی در مقادیر پایین، میتواند موجب ایجاد بوی بسیار مشخص و حتی طعم تلخ در شیر می شود که می توان به اسانی این موضوع را در خانه نیز امتحان کرد؛

۲. لازم بذکر است که وایتکس باعث نابودی تمام انواع میکروارگانیسم های مفید و غیر مفید در داخل شیر می گردد و در نتیجه چنین شیری نمی تواند برای تولید ماست در کارخانه مورد استفاده قرار گیرد . نکته مهم این هستش که تولید ماست به فعالیت این میکروبها (باکتریهای لاکتیک) و تولید اسید لاکتیک متکی است؛

۳. اضافه کردن هر نوع افزودنی باعث تغییر پارمترهای کیفی شیر میشود که میتوان به تغییر نقطۀ انجماد شیر اشاره کرد.
از طرفی دیگر به احتمال زیاد این موضوع مربوط به وجود پراکسید هیدروژن(H2O2) در وایتکس و سفید کننده های دیگر است که دستمایه شایعه پردازان قرار گرفته است. از لحاظ طبیعی خود شیر خام خود بصورت طبیعی دارای یک سیستم نگهدارنده به نام لاکتوپراکسیداز هست که در آن H2O2 تولید می شود که موجب کاهش بار میکروبی شیر می گردد که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله آمریکا برای جلوگیری از افزایش بار میکروبی تا مرحله فرایند، از H2O2 افزوده شده استفاده می کنند که البته در کشور عزیزمان ایران ممنوع می باشد. در ایران افزودن هر گونه ماده ای به شیر خام ممنوع است.

قابل ذکر است که سه عامل اصلی ماندگاری بالای شیر استریل می تواند مربوط به سه عامل زیر است:
۱- دمای بالای فرایند حرارتی و در نتیجه از بین بردن تمامی میکروارگانیسم های فساد زا؛

۲- استفاده از بسته بندی های ۷ لایه تتراپک که نفوذ اکسیژن و نور را مانع شده و از فساد شیمیایی جلوگیری می کند؛

۳- استفاده از بهترین نوع شیر ( با بار میکروبی پایین) برای تولید شیر استریل.


در پایان دکتر حسنوند معاون غذا و دارو دانشگاه، از هم استانی های عزیز درخواست داشتند که به هیچ وجه به شایعات توجه نکنند و با اطمینان خاطر از محصولات لبنی استفاده کنند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید