گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۸:۲۶ :: ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
پشتیبانی امور دام در حوزه تنظیم بازار به عنوان ذخایر راهبردی عمل می کند

سید حمید شاهرخی مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان در گفت‎وگو با خبرنگار پایگاه خبری سنگ نوشته، اظهار کرد: اداره پشتیبانی امور دام نقش یک انباردار در استان را ایفا می کند که انبارداری در آن شامل ذخیره و انبارداری ۵ قلم می باشد؛ ۳ قلم نهاده های دامی شامل: جو، ذرت و کنجاله سویا و نیز ۲ قلم فراورده های دامی که شامل گوشت قرمز و منجمد می باشد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، سید حمید شاهرخی با بیان اینکه دستورالعمل توزیع گوشت توسط ستاد تنظیم بازار کشور تهیه شده و فروشگاه‎های زنجیره‎ای، تعاونی‎های مصرف و برخی صنوف منتخب سازمان صنعت معدن تجارت موظف به این کار هستند، ادامه داد: ما نقشی در پخش گوشت نداریم و تنها وظیفه تهیه آن در اختیار ماست‌ و در واقع پشتیبانی امور دام در حوزه تنظیم بازار به عنوان ذخایر راهبردی عمل می کند.

وی در خصوص نهاده های دامی نیز اشاره کرد: حدود ۲۰ درصد نهاده های دامی از طریق پشتیبانی کشور تامین می شوند و مابقی از طریق واردات، بخش خصوصی، بنادر و‌… از طریق سامانه بازارگاه بین استانها تقسیم بندی می شود و به دست تولید کننده می رسد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان در باب اهم وظایف این نهاد ادامه داد: حضور پشتیبانی امور دام در بازار فقط در مواردی ست که یک یا چند قلم از پنج قلم فوق الذکر در بازار کاهش پیدا کند و در اینصورت طبق نیاز و ضرورت تنظیم بازار پشتیبانی امور دام وارد عمل می شود و نسبت به ذخیره و تهیه اقلام مورد نیاز اقدام خواهد کرد.

وی با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا و بازار داغ گرانی و کاهش برخی اقلام تصریح کرد: اگر اشکالاتی در روند توزیع برخی اقلام مصرفی وجود دارد کارگروه تنظیم بازار که متشکل از سازمان صمت، جهاد کشاورزی و دستگاه‎های نظارتی است باید آن را با ارائه راهکار برطرف کنند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان در ادامه در بیان گزارش عملکرد پشتیبانی امور دام استان لرستان، خبر داد: جهت تامین کسری بازار طی سه ماهه نخست سالجاری ۶ هزار و ۵۰۰ تن ذرت از طریق سامانه بازارگاه و معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی تهیه و توزیع شده است.

شاهرخی افزود: ۹ هزار و ۵۰۰ تن کنجاله سویا نیز طی سه ماهه نخست سالجاری توزیع شده است.
همچنین ظرف سه ماهه گذشته هزار و ۲۰۰ تن مرغ مازاد استان را خریداری نموده ایم.

مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان در پاسخ به این سوال که آیا استان ما با کمبود گوشت مواجه است، ابراز داشت: خیر خوشبختانه هم اکنون در خصوص تهیه و توزیع گوشت قرمز در بازار کمبودی وجود ندارد اما در خصوص گوشت سفید که عمده مصرف استان ما گوشت مرغ است گاهی با نوسانات قیمت مواجه هستیم که با نگرانی و اعتراض شهروندان همراه است.

شاهرخی در پاسخ به خبرنگار ما که چرا بیشتر مرغ مصرفی لرستان از استانهای همجوار نظیر کرمانشاه و همدان است، تکمیل کرد: حدود ۶۲۰ واحد پرورش مرغ و ۱۱ کشتارگاه مرغ در استان لرستان فعالیت دارند و بطور متوسط ۳ میلیون قطعه جوجه ریزی دارند لذا دستگاه های نظارتی اگر در حوزه نظارت بر قیمت به موقع ورود کنند، طبیعتا عمده فروشان مرغ ارزان داخلی را خریداری خواهند کرد و استان ما هم می تواند از مرغ تولید داخلی با قیمت مناسبتری استفاده کند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام لرستان در پایان ضمن آرزوی سلامتی برای شهروندان و ظفر یافتن کشور بر بحران کرونا بیان داشت: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا در بسیاری از مراکز رستورانها و غیره با کاهش مصرف و تولید مازاد مواجه هستیم که به تبع روی انبارداری و تاریخ مصرف اقلام مصرفی بویژه گوشت تاثیرگذار است و به نوعی شرایط بحران کرونا روی بازار و نحوه توزیع تاثیر منفی گذاشته است‌. یکی دیگر از مشکلات ما این است که متاسفانه در استان لرستان در حوزه انبارداری تعداد سردخانه های استان معدود است و در امر انبارداری با مشکلاتی مواجه هستیم‌که گاه مجبوریم از سردخانه های استانهای همجوار استفاده کنیم.

گفتگو: نرگس سپه وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید