تاریخ: ۱۹:۳۶ :: ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
یلدا شب شادی ها

شب یلدا شب مهمانی خانواده هاست. درازترین شب سال که میزبان و مهمان خودمان هستیم. آجیل، میوه، بهترین شیوه سرو غذا و بهترین شام.

نرگس سپه وند- شب یلدا شب مهمانی خانواده هاست. درازترین شب سال که میزبان و مهمان خودمان هستیم. آجیل، میوه، بهترین شیوه سرو غذا و بهترین شام. زمستان اصلا مهمان‌ناخوانده ای نیست با این همه مقدمه چینی خیلی گرم و با صفا وارد خانه ها می شود.
پدربزرگم می گفت: آن زمان زمستان فصل قحطی بود زمین و زمان خشک می شد و پای بساط کرسی برای بهار و برداشت محصول چشم و چراغی داشتیم.
البته زمستان با سرمایش فصل امیدهم بود که با پای کرسی ها،متل گویی، شاهنامه خوانی و شب چره ها صفایی داشتیم تا روزهای کار و برداشت بهار برسد.
یعنی هر کس حرف ازدواج زده بود باید سه ماه سیاه زمستان‌ صبر و تلاش می کرد تا رسیدن بهار و عایدی ها که بتواند زندگی مشترک اش را شروع کند.
پیر و پاتالها هم زمستان استخوان درد داشتند و رفیق کرسی می شدند تا بهار بیاید و خون سلامتی توی رگهایشان طغیان کند.
بچه ها هم منتظر بهار بودند چون بهار فصل کوچ و دیدارهای دوباره بود پس هر کس دلش برای همبازی اش تنگ شده بود، شب زمستان را با اشتیاق شروع می کرد.
پدربزرگ در آخر می گوید: روله زمستان سخت بود ولی امید آخرش خیلی خوش بود.
اما عاقبت زمستان لرستان ۹۸ چطور می شود!؟حالا ما دور کرسی گرانی بنزین، بیکاری جوانان و به قول یکی از دوستان ژست های زشت کاندیداهای استان باید حلقه بزنیم. همان آنهایی که به گلونی، بلوط، گروه های مجازی و هر ترفندی چنگ می زنند که خودشان را بیشتر گم کنند!
پایبندی به فرهنگ لرستان با آویختن یک گلونی بر گردن محقق نمی شود و کاشتن یک نهال بلوط در فلان بلوار نیز کمک چندانی به اکوسیستم نمی کند.
آن گروه تلگرامی هم پیش از موجود بودن یا حتی اطلاع اعضا، حامیان فلان کاندیدا نام‌گرفته است!
احداث کارخانه و مراکز جادویی کارآفرینی هم زمانی ممکن است که اول فکر زیرساخت استان را کرده باشید. با هر ترفندی امید واهی به مادران و پدران خسته این دیار بدهید که فقط به امید اشتغال فرزندشان به سخنران ها لبخند می زنند!
پدربزرگ شب شب یلدا ست حرف شما متین باید شاد بود.اما در بی تدبیری نمایندگان استان نه کسی انباری برای فروش آجیل اش دارد.
نه کوچ موفقی داریم مگر صادر کردن جوانها به شهرهای ساوه و کرج برای کارگری! نه فرشی از لرستان معامله خواهد شد و نه حتی صنعت جگروزش صرف توریستها می شود!
در این ورطه بیکاری هیچ پدری هم قول دختری گونه اناری‌اش را به جوان خانه مان نداده است.یعنی سالهاست که عروسی نداریم.
اکثر خانواده های لرستان یلدا را فقط با امید دیدن همه اعضای خانواده ها در این شب خوش هستند‌. شاید با کیک یلدا و ژله هندوانه ‌ای یلدا هم بروز شده است. دیگر هیچ بقچه اناری پشت در خانه های کم بضاعت نیست و هیچ بچه ای هم دنبال آجیل نیامده است‌. مهم نیست وقتی والیان لرستان برنامه ای برای بهارش ندارد‌ امشب فقط شب خاطره هاست. با حافظ از نشدن ها می گویم و شاید از بایدهای ذهن ودل
با شاهنامه از ایران می گویم و فرهنگی اصیل و فاخر
و با خانواده از شادی و شکرگزاری. دوستم می گفت: یلدا ممنونیم که یک شب بدون استرس قسط، اجاره بها، کار، بیکاری، تنهایی و بلاتکلیفی بالاخره لااقل یکبار همه اعضای خانواده کنار هم شام می خوریم .گویا این شب آنقدر از دیدارها و با هم بودن ها خوشحال است که خیال رفتن ندارد تا اینکه زمستان در میزند و او هم کتش را به چوب‌ لباسی شلوغ خانه می آویزد و می گوید:
لرستان یلدا مبارک

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید