گروه: برگزیده
تاریخ: ۱۰:۲۸ :: ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
بهره‌برداری از پل «بلیلوند» تا ۲ ماه آینده

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: در صورت تامین اعتبار لازم تا ۲ ماه آینده عملیات ساخت پیش دال و دال ، هندریل و خاکریز ، زیر سازی و روسازی انجام و برای عبور ترافیک آماده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، پل بلیلوند که در ۴ کیلومتری جنوب شرقی قرار دارد، یکی از مبادی ورودی و خروجی شهر خرم‌آباد به سمت کمربندی جنوبی شهر همچنین مسیر بیش از ۵۰ روستا و مناطق گردشگری از جمله آبشار نوژیان، آبشار وارک و مناطق بکر بوم گردی تا ایستگاه راه آهن کشور واقع در مسیر راه آهن دورود به اندیمشک است.

پل بلیلوند با توجه به تقسیم بار ترافیک شهری در مبادی ورودی به شهر خرم‌آباد نقش به سزایی در روان سازی و کاهش ترافیک ورود و خروج شهر خرم‌آباد دارد.

پل قبلی بلیلوند واقع در دهانه رودخانه فصلی محل احداث به دلیل دهانه کم نسبت به دبی ورودی روان آب‌ها در فصول بارش در سیلاب‌های سال ۹۷ و ۹۸ به کلی تخریب و باعث مسدود شدن محور شد.

عملیات اجرایی پل بلیلوند در سال ۹۸ آغاز شد، اما به دلیل تخصیص اندک پروژه از پیشرفت چندان مطلوبی برخوردار نبود و در مقطعی پروژه متوقف شد، اتفاقی که گلایه و نارضایتی روستاییان و رانندگانی را که از مسیر تردد می‌کردند به دنبال داشت.

با توجه به نگاه ویژه دولت سیزدهم به پروژه همچنین شروع بارش‌ها انتظار می‌رود به زودی پل بلیلوند زیر بار ترافیکی برود.

به منظور آگاهی از آخرین وضعیت پروژه پل بلیلوند با معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

گودرز بابا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه پس از ‌تخریب پل بلیلوند مطالعات هیدرولوژی و آبشناسی توسط مشاور ذیصلاح نسبت به طراحی پل بلیلوند انجام شد، عنوان کرد: پل با دهانه ۱۰۴ متر در ۴ دهانه ۲۶ متری طراحی و از طریق مناقصه عمومی به پیمانکار واگذار شد.

وی با بیان اینکه سال‌ ۹۸ منابع مالی این پروژه از محل ستاد حوادث استان تامین می‌شد و مبلغ تخصیص آن بسیار اندک بود، افزود: در واقع تخصیص‌ها جوابگوی پیشرفت پروژه نبود، سال ۹۹ هم که به دلیل عدم تخصیص پروژه متوقف شد.

وی افزود: اما در دولت سیزدهم با توجه به تقاضای مردم و توجه ویژه استاندار همچنین تامین اعتبار لازم و تزریق تخصیص به این پروژه در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ پروژه مجددا فعال و عملیات آن شتاب مناسب گرفت.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه پل بلیلوند در حال حاضر ۷۷ درصد است.

بابا عباسی با اشاره به اقدامات انجام شده پروژه توضیح داد: در حال حاضر کل شمع‌ها به تعداد ۴۴ شمع با عمق حدود ۲۰ تا ۲۵ متر ، ۵ عدد فونداسیون ، تعداد دو عدد کوله و وین وال‌های کوله‌ها، ۱۲ ستون دایره‌ای ،۳ عدد سرستون و ۴۰ عدد تیر پیش ساخته بتنی مسلح با حجمی معادل ۳ هزار و ۸۵۰ متر مکعب بتن ریزی و ۵۳۰ تن انواع آرماتور اجرا شده همچنین تیرهای ساخته شده نیز نصب و تیرهای عرضی (دیافراگم ) و دال عرشه نیز در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: در صورت تامین اعتبار لازم تا ۲ ماه آینده عملیات ساخت پیش دال و دال ، هندریل و خاکریز ، زیر سازی و روسازی انجام و برای عبور ترافیک آماده خواهد شد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان به اعتبار هزینه شده در پروژه پل بلیلوند اشاره کرد و گفت: کل اعتباری که تاکنون صرف ساخت پل بلیلوند شده ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

باباعباسی بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه ۵۰ میلیارد تومان است، البته با احتساب مطالبات پرداخت نشده پیمانکار ، مشاور و آزمایشگاه همچنین تعدیل پروژه.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید