تاریخ: ۷:۰۱ :: ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
یاقوت سرخ لرستان نیازمند توجه مسوولان است/ رنج باغداران به کام دلالان

انار "سیاب" کوهدشت یکی از مرغوبترین محصولات کشاورزی لرستان است که به دلیل نبود سردخانه صنعتی، دلالان بازار اصلی را در فصل برداشت از باغداران می گیرند تا خستگی و سختی‌های تولید بر تن و جانشان باقی بماند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، باید حدود ۶۵ کیلومتر از شهرستان کوهدشت را پیمود تا به انارستان های تنگه “سیاب” شهر کوهنانی رسید، منطقه ای که تا چشم کار می‌کند می‌توان درختان سرسبز انار را مشاهده کرد، محیطی دلنشین با آب و هوای معتدل از جاذبه‌های طبیعی سیاب می‌باشد و همین دلیل کافیست تا ساعت ها در سایه درختان انار زمان را فراموش کرد.

بعد از پیمودن مسیری پر پیچ و خم و خطرناک، به باغات انار خواهید رسید و برای رسیدن به هر باغ باید مسیر خاکی بین باغات را با جاده‌ای بسیاری ناهموار طی کرد، مسیری که تمام آن را خاک و سنگ‌های کوچک و بزرگ بیشمار پرکرده است.

باغداران می‌گویند در فصل بارش باران غیرممکن است به راحتی بتوان از این مسیر عبور کرد و گاهی خودروهایی که قصد عبور از باغ را دارند در گل و لای گرفتار می‌شوند.

بهترین زمان برداشت انار سیاب اواخر مهرماه و اوایل آبان ماه می‌باشد که تمام مسیر را انارهایی پرکرده است که حاصل زحمات باغداران هستند، اما نبود سردخانه موجب می‌شود تا با حضور اولین دلال حتی به صورت پرداخت غیرنقدی و امانی بهترین محصول را بفروشند.

ایجاد صنایع تبدیلی به عنوان اصلی ترین نیاز باغداران منطقه، ایجاد و توسعه تعاونی های خرید و همچنین ایجاد بازارچه فروش انار و محصولات تهیه شده از آن، از جمله مسائلی است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد تا با اولویت قرار دادن این دغدغه‌ها، علاوه بر کوتاه کردن دست دلالان از انار شهرستان کوهدشت، جهت سودآوری و ایجاد اشتغال بیشتر برای اهالی این منطقه تلاش شود.

یکی دیگر از مهمترین مشکلات انار کوهدشت و تنگ سیاب در پرورش این محصول، آفت کرم گلوگاه می‌باشد که عامل کاهش کمی و کیفی محصول در کل مناطق انار خیز کشور، خصوصا لرستان و شهرستان کوهدشت است.

کرم گلوگاه زمستان را به صورت لارو داخل بقایای میوه، رو یا زیر و گاهی زیر پوست درختان به سر می‌برد، از اواسط بهار تبدیل به شفیره و بعد از یک تا ۲ هفته از اواخر خردادماه ظاهر می‌شود و نشو و نمای لارو درون انار از طریق تغذیه دانه‌های انار و قسمت‌های پوستی انجام می‌گیرد.

بنابر اعلام سازمان جهاد کشاورزی لرستان سطح زیر کشت انار در استان سه هزار و ۵۰۰ هکتار است و سالانه هفتاد هزار تن انار از این سطح برداشت اما پیش بینی می‌شود به دلیل خشکسالی و اثرات ناشی از آن، تولید  این محصول در سال جاری به ۶۵ هزار تن کاهش یابد.

باغات انار سیاب نیازمند توجه مسوولان 

ابوطالب آدینه وند باغدار تنگه سیاب گفت: برخی از باغداران با داشتن تعداد کم درخت، اظهارات نادرستی در مورد برداشت این محصول می‌کنند که موجب مشکلاتی برای دیگر باغداران می شود چراکه امور آب بر اساس اظهارات غیر واقعی این افراد برای همه نسبت به تعیین مالیات آب اقدام می‌کند.

وی اضافه کرد: برای هر هکتار باغ انار، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت می کنیم و زمانی که برای اخذ مجوز دینام اقدام می کنیم اعلام می‌کنند این مجوز برای باغات کمتر از پنج هکتار صادر نمی شود که این امر موجب شده است به درستی حقابه را دریافت نکنیم و بیش از حد مالیات پرداخت کنیم.

آدینه وند بیان کرد: پس از سیل سال ۹۸ ضررهای بیشماری به باغداران وارد شد اما تاکنون یک ریال از آن از سوی دولت جبران نشده است، بنابراین مالیات را باید بر چه اساس پرداخت کنیم؟ در حالیکه حتی اعتباری برای لایروبی سرچشمه اختصاص نمی دهند در صورتیکه با انجام این مهم بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

وی ادامه داد: سه هزار اصله درخت انار دارم و به طور متوسط از هر درخت ۳۰ کیلوگرم برداشت می‌شود که دلالان در فصل برداشت به این منطقه می آیند و با قیمتی کم و غیرنقدی محصول را خریداری می کنند و بسیاری از آنان تاکنون بدهی سال گذشته خود را پرداخت نکرده اند.

وی گفت: تقاضا می کنیم صدای ما را به گوش مسوولان برسانید تا بدانند باغداران تنگه سیاب با چه مشکلاتی مواجه هستند، مردم تنها انار با کیفیت سیاب را می بیند اما نمی دانند که باغداران برای رشد این محصول چه زحماتی را متقبل می‌شوند.

سهراب آدینه وند دیگر باغدار تنگه سیاب افزود: مشکلات باغداران انار بسیار است اما مهمترین آن لایروبی رودخانه منتهی به باغات می باشد همچنین در این منطقه سردخانه و صنایع تبدیلی وجود ندارد اگر هم هست به صورت سنتی فعالیت می کند.

وی افزود: می توان از محصول انار، بسیاری از فرآورده ها را تولید کرد اما نبود صنایع تبدیلی موجب می شود که بسیاری از آنها نادیده گرفته شود همچنین در این منطقه سردخانه استانداردی برای نگهداری انار وجود ندارد که مجبور هستیم در اولین فرصت این محصول را به دلالان واگذار کنیم.

عزت الله ولی زاده دیگر باغدار تنگه سیاب گفت: برای دسترسی به این باغات مشکلاتی وجود دارد و جاده مناسبی در اختیار نداریم و به همین دلیل محصول برداشت شده، به موقع به بارگیری نمی رسد و در فصل بارگیری به علت نبود دسترسی به جاده مناسب، تصادف هایی نیز رخ می دهد.

ایجاد سردخانه صنعتی برای نگهداری انار در سیاب ضروری است

مدیر جهاد کشاورزی کوهنانی شهرستان کوهدشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با وجود ۲ هزار هکتار باغات مرغوب انار در سیاب، جاده‌های دسترسی و بین مزارع وضعیت مناسبی ندارند که این امر در فصل برداشت، باغداران را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

امین آدینه وند افزود: همچنین نبود سردخانه صنعتی برای نگهداری انار، مرکز تحقیقات (کلینیک گیاهپزشکی، کنترل آفات، بیماری‌ها، آزمایشگاه خاک و نهالستان) و ایستگاه هواشناسی در این منطقه از مهمترین مشکلات می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه با تمام توان برای برطرف کردن مشکلات باغداران تلاش خواهیم کرد ادامه داد: با انجام بازدیدهای مداوم با مشکلات آنان آشنا هستیم که امیدواریم با اختصاص بودجه، سرچشمه تنگه سیاب لایروبی شود چراکه در فصل بارش مشکلاتی را برای باغداران در بین مزارع ایجاد می‌کند.

آدینه وند گفت: وجود سردخانه صنعتی و تسهیل در عبور و مرور به این مکان می تواند از مشکلات باغداران کم کند تا دغدغه های تولید برای آنها کاهش یابد.

بانک ها از سرمایه‌گذاری برای ایجاد سردخانه صنعتی در سیاب استقبال نمی‌کنند

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: سردخانه صنعتی در زیر تنگه سیاب وجود دارد اما برخی از مردم آن منطقه به دلیل مشکلات اجتماعی استقبال نمی‌کند.

صید احمد مرادی با بیان اینکه ایجاد سردخانه برای نگهداری محصول یکی از اولویت‌های اساسی سازمان جهاد کشاورزی است گفت: در شهرستان کوهدشت حدود ۱۰ مجوز تاکنون صادر شده است اما دوباره مکاتباتی با وزارتخانه انجام خواهیم داد و مشکلات بانک ها را بررسی خواهیم کرد.

وی افزود: همچنین کارگاه صنایع تبدیلی در منطقه ایجاد و چندین مجوز دیگر هم صادر شده است که فعالیت تمام این واحدها، بستگی به استقبال و حمایت مالی بانک دارد.

وی بیان کرد: بانک ها در راستای سرمایه گذاری برای ایجاد سردخانه صنعتی استقبال نمی‌کنند اما همواره با جدیت برای برطرف کردن مشکلات باغداران تلاش کرده‌ایم و حتی از سالیان گذشته این موضوعات مطرح شده است.

اعتباری برای لایروبی سرچشمه سیاب وجود ندارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز اظهار کرد: اعتباراتی برای لایروبی سرچشمه تنگه سیاب در اختیار نداریم و باوجود اینکه لایروبی می‌تواند بسیاری از مشکلات کشاورزان و باغداران را برطرف کند اما باید منتظر تخصیص اعتبار باشیم.

داریوش حسن نژاد گفت: اگر باغداران بتوانند سرمایه‌گذاری را پیدا کنند شرکت آب منطقه‌ای شن و ماسه مورد نیاز را با این فرد تهاتر خواهد کرد

گزارش: محمد یاراحمدی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید