ورود افراد غیرپزشک به حوزه زیبایی و پوست و مو در استان لرستان
تاریخ: ۲۱:۳۳ :: ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
جراحی زیبایی در برخی مراکز غیر مجاز جانتان را تهدید می‌کند

ورود افراد غیرپزشک به حوزه زیبایی در لرستان مشکل آفرین شده و برخی از افراد غیر پزشک بدون مجوز در سایه نبود نظارت‌های مستمر و کافی در مراکز غیر مجاز اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ‌نوشته، به نقل از تسنیم، رشد بی سابقه جراحی زیبایی در جهان نشان از علاقه افراد به زیباتر شدن دارد و بر اساس آمار ایران یکی از ۱۰ کشور اول متقاضی انجام عمل‌های زیبایی در دنیا شناخته شده است به طوری که اگر نگاهی به شبکه‌‌های اجتماعی بیندازیم می‌‌بینیم فضای مجازی پر از تبلیغات جراحی زیبایی است و این در حالی است که در کنار تبلیغات پزشکان واقعی در شبکه‌‌های اجتماعی، غیر متخصص‌‌هایی که ادعای طبیب بودن دارند در سایه عدم نظارت‌ها به این حوزه ورود کرده‌اند، افرادی که یا واقعا مدرک پزشکی دارند و پزشک عمومی، دندانپزشک و ماما هستند و یا اینکه آرایشگر و تکنسین گروه‌های پیراپزشکی هستند که پا را از گلیمشان درازتر کرده و در کارهایی وارد شده‌‌اند که نه تنها تخصصی ندارند بلکه با سلامت مراجعه ‌کنند گان‌ شان بازی می‌کنند.

این روزها متاسفانه موضوع ورود افراد غیرپزشک به حوزه زیبایی و پوست و مو در استان لرستان نیز به مشکل جدی تبدیل شده است به گونه‌ای که برخی از افراد غیر پزشک بدون مجوز در سایه نبود نظارت‌های مستمر و کافی در مراکزی غیر مجاز اقدام به انجام عمل جراحی زیبایی به صورت غیر قانونی می‌کنند این در حالی است که بسیاری از این عمل‌‌ها منجر به بروز عارضه‌های جبران ناپذیری می‌‌شود.

هشدار؛ جراحی زیبایی در برخی مراکز غیر مجاز جانتان را تهدید می‌کند

هرمز محمودوند فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی با بیان اینکه بحث جراحی زیبایی، زیبایی شناسی در بدن انسان و عوارضی که اتفاق می‌افتد موضوع مفصلی در حوزه علوم پزشکی و پزشکی قانونی است اظهار داشت: به طور یقین تاکنون با افرادی روبه رو شده‌ایم که به دلیل انجام یک عمل جراحی که اندیکاسیون نداشته و ممکن است به اصرار بیمار یا تحت تاثیر تبلیغات فضای مجازی انجام شده است.

تبلیغات کاذب جراحی پلاستیک و زیبایی در بستر فضای مجازی

وی افزود: متاسفانه امروزه بر اثر تبلیغات کاذب و غیر واقعی در بستر فضای مجازی افراد با مراجعه به مراکز غیر مجاز خودشان را به تیغ جراحی سپرده و دچار عوارض جبران ناپذیری می‌شوند و تقریبا هر روز در کلینیک‌هایی که جراحان پلاستیک که فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی هستند مراجعه کنندگانی هستند که بر اثر جراحی‌های زیبایی غیر مجاز دچار عارضه شدند.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در لرستان با بیان اینکه جراحی زیبایی دقیقا مانند رانندگی کردن با گواهی نامه‌ها و ماشین های با ایمنی مختلف است عنوان کرد: عارضه پس از جراحی زیبایی بسیار هزینه بر، طولانی مدت و بعضا ممکن است غیر قابل اصلاح باشد و با صدها عمل جراحی قابل اصلاح نیست.

وی بیان کرد: گاهی افرادی به ما مراجعه می‌کنند و در خواست عمل‌های زیبایی را می‌کنند که به تشخیص ما انجام این جراحی برای فرد ضرورتی ندارد در همین راستا اینگونه افراد به دام کسانی می‌افتند که به حیطه‌های غیر تخصصی و فوق تخصصی ورود می‌کنند.

راستی آزمایی ادعاها با مراجعه به سامانه نظام پزشکی

محمودوند گفت: بهترین راه این است چنانچه کسی ادعا کرد توانایی انجام کاری در حوزه جراحی زیبایی را دارد مراجعه کنندگان با توجه به پیشرفت علم و فناوری در فضای مجازی جهت راستی آزمایی این ادعا به سایت سامانه نظام پزشکی جمهوری اسلامی مراجعه کنند و پس از باز شدن لینک سامانه قسمت شناسایی اعضا را باز کرده اسم و شماره نظام پزشکی پزشک را وارد کرده و تخصص پزشک مورد نظر را مشاهده کنند .

وی تصریح کرد: عنوان تخصص پلاستیک و ترمیمی یک رشته فوق تخصصی است و بر اساس قوانین کشور برای رسیدن به این تخصص ابتدا باید مدرک پزشک عمومی گرفته شود سپس تخصص جراحی عمومی و پس از آن به مدت سه سال فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیم و زیبایی گرفته شود که پس از طی این پروسه مدرک فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی و سوختگی توسط پزشکان گرفته می‌شود.

 این فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی در لرستان خاطرنشان کرد: ما اصرار نداریم که کلیه عمل‌هایی که شبیه زیبایی هستند حتما توسط جراحان پلاستیک انجام شود منتها اصلاح کردن عوارض ناشی از این جراحی‌ها به طور یقین شامل هزینه‌های گزاف گذشت زمان‌ های ‌طولانی و گاها غیر قابل اصلاح است.

وی اظهار داشت: بنده توصیه می‌کنم همانگونه که برای خرید لوازم آرایشی و ادکلن نمونه‌های غیر اصل و تقلبی با قیمت‌های بسیار پایین‌تر وجود دارد بسیاری از محصولاتی که برای تزریق ژل‌ها و بوتاکس‌ها استفاده می‌شود ممکن است استانداردهای لازم را نداشته باشند که منجر به عوارض بسیار خطرناک می‌‌شوند.

تزریق ژل‌های تقلبی

محمودوند افزود: بنده توصیه اکید می‌کنم چنانچه در فضای مجازی افرادی با تبلیغات ادعا کردند تخصص زیبایی دارند اول اینکه این رشته فوق تخصصی است و دوم اینکه جهت راستی آزمایی حتما باید به سامانه نظام پزشکی جمهوری اسلامی مراجعه کرد و همچنین قبل از تزریق ژل و بوتاکس محصول را به افرادی که در این زمینه تخصص لازم را دارند نشان بدهند چون ممکن است برخی از این فرآورده‌ها استانداردهای لازم را طی نکرده باشند.

علاء الدین شیخی رئیس نظام پزشکی استان لرستان نیز در این رابطه در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از شهروندان به افراد غیرپزشک در حوزه زیبایی مراجعه می‌کنند و دچار آسیب می‌شوند عنوان کرد:  مراکز غیر مجاز زیبایی اکنون به راحتی در سایت‌های معتبر و فضای مجازی با تبلیغ خدمات خود مشغول فعالیت هستند درحالی که خطر بزرگی برای سلامت افراد جامعه محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: در استان لرستان نیز متاسفانه مراکز غیر قانونی در حیطه زیبایی وجود دارد که به صورت غیرمجاز و بدون حضور پزشک فعالیت می‌کنند و یا در قالب یک مکان آرایشگاهی ر امور تخصصی پزشکی دخالت می‌کنند این در حالی است که حیطه فعالیت کلینیک‌های زیبایی دارای مجوز مشخص است و در صورت مشاهده تخلف با آنها برخورد قانونی می‌شود.

تشکیل ۳۰ پرونده برای مراکز غیر مجاز در لرستان

شیخی گفت: در استان لرستان هم اکنون حدود ۳۰ پرونده برای مراکز غیر مجاز در نظام پزشکی استان تشکیل شده است که تعدادی از آنها به دادگستری معرفی شده‌اند.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی ورود آرایشگران به حیطه زیبایی است در حالی که آرایشگران فقط اجازه فعالیت در حیطه آرایش و پیرایش را دارند و هیچ گونه حق دخالت در امور پزشکی را ندارند.

رئیس نظام پزشکی لرستان خاطر نشان کرد: جهت برخورد با مراکز زیبایی غیر مجاز با هماهنگی دادستان استان کمیته‌ای متشکل از نظام پزشکی، معاونت درمان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تشکیل شده است و با افراد ی که تخصصی در زمینه زیبایی ندارند مطابق قانون برخورد می‌‌شود.

وی اظهار داشت: طی امسال در استان لرستان دو فقره پروانه پزشکی به دلیل داشتن شاکی در زمینه جراحی زیبایی لغو شده است.

شیخی با بیان اینکه مردم به تبلیغات فضای مجازی توجه نکنند افزود: مردم جهت پیشگیری از عواقب جراحی‌های زیبایی باید حتماً به مراکز دارای پروانه مراجعه کنند که فعالیت آنها از طریق مراکز قانونی همچون وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی مورد تایید قرار گرفته باشد چرا که در غیر این صورت درمان‌های غیر علمی می‌تواند عوارض غیر قابل بازگشتی برای آنها به همراه داشته باشد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید