معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان تشریح کرد؛
تاریخ: ۷:۵۷ :: ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
جزئیات طرح واکسیناسیون کرونا در استان/ باورهای غلط و حقایق درباره واکسن های  کووید ۱۹

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان جزئیات طرح واکسیناسیون کرونا را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ‌نوشته، دکتر مریم کوشکی در خصوص برنامه ی ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ گفت: به دلیل حجم بالای تقاضای جهانی و تولید تدریجی واکسن و عدم امکان دسترسی همزمان همه افراد به واکسن، در همه کشورها اولویت بندی جمعیتی می شود.اولویت‌بندی گروه‌های جمعیتی برای دریافت واکسن کووید ۱۹ بر اساس شواهد علمی و اصول و ارزش‌های اخلاقی انجام می‌شود.

وی در مورد اولویت بندی جمعیتی واکسیناسیون عنوان کرد: بر اساس سند ملی واکسیناسیون کوید۱۹، واکسیناسیون در ۴ فاز انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: در فاز اول واکسیناسیون، کارکنان ارایه دهنده خدمات بهداشتی درمانی که در خط اول پاسخگویی به بیماران کووید هستند، افراد با ریسک بسیار بالای بستری شدن و مرگ به دلیل کووید مانند افراد با ریسک بالاو افراد کم‌توان ذهنی و جسمی ساکن در مراکز نگهداری و پرسنل این مراکز، افراد ساکن در خانه‌های سالمندان و پرسنل خانه‌های سالمندان، جانبازان ساکن در مراکز نگهداری جانبازان و پرسنل این مراکز و جانبازان بالای ۵۰ درصد و جانبازان شیمیایی تنفسی واکسن را دریافت می کنند.

دکتر کوشکی در خصوص فاز دوم واکسیناسیون اظهار کرد: افراد مسن بالای ۸۰ سال،۷۵ سال،۷۰ سال و ۶۵ سال، افراد با بیماری‌ها و شرایط زمینه ای پر ریسک ۱۶ تا ۶۴سال (بر اساس اولویت سنی از بالا به پایین در لایه‌های ۱۰ سال به ۱۰ سال از ۶۴ سال به پایین) شامل ابتلا به بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان با شیمی درمانی یا پرتودرمانی، بیماران پیوند عضو شده یا سایر بیماران، دریافت‌کننده داروهای سرکوب کننده یا تضعیف کننده ایمنی یا مبتلا به نقص سیستم ایمنی، بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و پرفشاری خون و چاقی مفرط جمعیت هدف فاز دوم طرح واکسیناسیون را شامل می شوند.

وی تشریح کرد: در فاز سوم نیز افراد ساکن در مراکز نگهداری جمعی و پرسنل آنها مانند افراد ساکن در زندان ها، مراکز تادیب زیر نظر سازمان زندان ها، افراد ساکن در گرمخانه ها و سکونت‌گاه‌های موقت شهرداری ها، سربازان و نظامیان ساکن در آسایشگاه های شبانه روزی در نهادهای نظامی و انتظامی، افراد ساکن در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست ، مهاجرین ساکن در کمپ‌های رسمی مهاجرین، مددجویان ساکن در کمپ‌های ترک اعتیاد، سایر پرسنل نظام سلامت که در خط اول پاسخگویی به بیماران کووید نیستند، افراد در مشاغلی که در تماس بیشتر با مردم و خطر بیشتر ابتلا هستند مانند پرسنل شعب بانک‌ها،حمل و نقل عمومی، پلیس، معلمین و سایر کارکنان مدارس، پرسنل تولید و توزیع مواد سوختی، تولید و توزیع مواد خوراکی، پشتیبانی زیرساخت‌ها ی برق، آب، گاز، ارتباطات،خدمات شهری، آتش نشانان، پاکبان، مراقبان و سایر کارکنان مهد‌کودک‌ها و افراد ۵۵ تا ۶۴ سال واکسن را دریافت می کنند.

معاون بهداشت دانشگاه همچنین فاز چهارم را شامل سایر افراد جامعه بر اساس اولویت سنی و بیماری زمینه ای واکسن عنوان کرد.

دکتر کوشکی در مورد نوع واکسن تزریقی برای افراد و امکان انتخاب توسط افراد تصریح کرد: توجه به این جمله که “بهترین واکسن واکسنی است که زودتر از بقیه به دست شما می رسد”، نشان از اهمیت سرعت واکسیناسیون همگانی است و اهمیت کمتر نوع واکسنی که استفاده می شود. هر چند تمام واکسن های تایید شده بازار فاز ۱ و ۲ مطالعات را طی کرده و ایمن و بی خطر هستند اما همواره این حق برای افراد وجود دارد که در صورتی که چند نوع واکسن برای تزریق در اختیار داشته باشد،بتواند واکسن مورد انتخاب خود را دریافت نماید. در همه دنیا توصیه می شود که منتظر برند خاصی نباشید و هر چه زودتر خود را ایمن نمایید.

معاون بهداشت دانشگاه در مورد شایع ترین عوارض جانبی واکسن گفت: بعد از واکسیناسیون ممکن است عوارض جانبی محدود و خفیفی رخ دهد که طبیعی است ونشانه آن است که واکسن، بدن شما را محافظت می کند. عوارض جانبی رایج عبارتند از درد در محل تزریق، قرمزی و تورم در بازودر محل ورود سوزن، و همچنین خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، تب گذرا و برخی علایم خفیف دیگر که ممکن است بروز دهند.

وی ادامه داد: گاهی این عوارض جانبی می تواند توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره را تحت تأثیر قرار داده و نیاز به استراحت داشته باشید اما معمولا در طی چند روز برطرف می شود.

دکتر کوشکی در مورد مدت زمان ایمنی ایجاد شده توسط واکسن عنوان کرد: هنوز محققان نمی دانند ایمنی کسانی که واکسینه شده اند چه مدت طول می کشد. در مقایسه با عوارض خفیف واکسن، آنچه مشخص است این است که خود بیماری کووید ۱۹ می تواند باعث بیماری شدید و مرگ بسیاری از افراد شود، در صورتی که به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شویم ، خطر انتقال بیماری به عزیزانمان که در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری هستند وجود دارد بنابراین، تزریق واکسن کووید ۱۹، انتخاب مطمئن تری است.

معاون بهداشت دانشگاه در خصوص واکسینه شدن افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده اند اظهار کرد: بطورکلی بدون توجه به اینکه فردی قبلاً کووید ۱۹داشته یا نه، باید واکسیناسیون انجام شود. این به این دلیل است که دانشمندان هنوز نمی دانند پس از بهبودی از کووید ۱۹، چه مدت، در برابر بیماری ایمن هستید. گرچه عفونت مجدد به ندرت رخ می دهد اما بیماران بهبود یافته ممکن است مجدداً مبتلا شوند و گاهی بیماری مجدد از نوبت قبلی شدیدتر هم باشد.

وی در مورد افراد مبتلا به کرونا گفت: افراد مبتلا به کووید ۱۹ که علایم دارند باید تا زمان بهبودی بیماری و پایان زمان ایزولاسیون برای دریافت واکسن صبر کنند زیرا خروج زودهنگام از ایزوله باعث انتشاربیماری می شود.

معاون بهداشت دانشگاه در خصوص زوجهایی که قصد بچه دار شدن دارند عنوان کرد: واکسن نه تنها خطرافرین نیست بلکه برای سلامت و ایمن سازی مادران در برابر ویروس بسیار مطلوب و مفید هم می باشد. واکسن های موجود در بازار همگی بسیار ایمن هستند و اگر هر زمان واکسن مشخصی در مورد سلامت جنین و مادر دارای ابهام یا شک باشد، وزارت بهداشت از آن نوع خاص از واکسن برای مادران باردار استفاده نخواهد کرد.

دکتر کوشکی در مورد چگونگی تأثیر واکسن بر بدن و ایمنی که ایجاد می کند گفت: واکسن های کووید ۱۹به سیستم ایمنی بدن ما می آموزد که چگونه ویروس عامل کووید ۱۹را بشناسد و با آن مبارزه کند. خود واکسن، بیماری کووید ۱۹ ایجاد نمی کند بلکه ورود ویروس در تجمعات در همان روزها، قبل از آنکه واکسن اثراتش را شروع کند باعث بیماری می شود، پس همچنان باید نکات پیشگیرانه را رعایت نمود.

وی ادامه داد: بعد از واکسیناسیون چند هفته طول می کشد تا در برابر ویروس کووید ۱۹ ایمنی ایجاد شود. این بدان معناست که اگرشخص بلافاصله قبل یا دقیقاً پس از واکسیناسیون در معرض ویروس کووید ۱۹قرار بگیرد بیمار شود. این به این دلیل است که واکسن وقت کافی برای محافظت نداشته است. پس اگر گهگاه فردی را دیدید که پس از واکسیناسیون دچار علایم شد و تست او مثبت شد به این معنااست که یا در زمان واکسیناسیون، ویروس از قبل در بدن او وجود داشته و چند روز بعد بیماری خود را نشان داده است و یا در روز واکسیناسیون در مراکز تجمعی مانند اتوبوس، فروشگاه و … حضور داشته و ویروس قبل از دریافت واکسن، وارد بدن او شده است، فرصتی برای اثربخشی خوب واکسن وجود نداشته و فرد بیمار شده است. بنابراین باید مراقب باشید در محل های شلوغ و یا حتی در مراکز واکسیناسیون از تجمع خودداری کنید.

دکتر کوشکی به برخی افراد که در زدن واکسن دچار تردید هستند توصیه کرد: برای پیدا کردن جواب علمی و صحیح باید از منابع معتبر استفاده کنند و به صحبت هایی که بعضا در محافل غیر علمی و فضای مجازی بیان می شود توجه نکنند.

وی تأکید کرد: منابعی که از وزارت بهداشت یا معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور باشند قابل اعتمادترین منابع در مورد واکسن کوید۱۹ هستند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید