تاریخ: ۸:۵۱ :: ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
سهم نیم درصدی لرستان از سدسازی کشور/ ظلم تاریخی در حق لرستان

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: حدود نیم درصد سدها و آب‌های قابل برنامه‌ریزی در استان وجود دارند که این موضوع ظلم تاریخی در حق استان است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، دکتر اسفندیار حسنی‌مقدم در نشست شورای بخش کشاورزی با استاندار لرستان اظهار کرد: از جمله وظایف اساسی وزارت جهاد کشاورزی امنیت و سلامت غذایی، حفاظت از منابع پایه شامل آب و خاک، جنگل و مرتع برای آیندگان و حمایت از نیروی انسانی است هم‌اکنون ۱۵۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان داریم و حدود ۶۰۰ هزار نفر از بخش کشاورزی ارتزاق می‌کنند که اشتغال آن نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر است و ۸ هزار فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی می باشند.

وی با یادآوری اینکه قبل انقلاب کمتر از ۵۰۰ هزار تن حجم تولیدات استان بوده است، افزود: هم‌اکنون این آمار به ۲.۹ میلیون تن رسیده و تقریبا ۶ برابر شده که جهش عظیمی در این حوزه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: هم‌اکنون ارزش افزوده محصولات کشاورزی لرستان ۱۴ هزار میلیارد تومان است و بخش کشاورزی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد اقتصاد استان را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه بر اساس سند آمایش، محور و مدار توسعه استان کشاورزی، دامپروری و سپس گردشگری است، ادامه داد: استان ما نزدیک به ۲.۸ میلیون هکتار مساحت دارد که ۱.۲ میلیون هکتار آن جنگل است و رتبه دوم را بعد از استان فارس داریم.

وی با اشاره به ۷۸۵ هزار هکتار زمین کشاورزی در لرستان، میزان مرتع این استان را نیز ۸۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: شاه بیت توسعه نیافتگی این منطقه در وجود ۶۰۰ هزار هکتار دیم‌زار درمقابل ۱۸۵ هزار هکتار زمین آبی است که باید حدود ۱۵۰ هزار هکتار زمین دیم تبدیل به آبی شوند تا به متوسط کشور برسیم.

دکتدحسنی‌مقدم تخصیص آب لرستان را نیز یک میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: ۱۱ درصد آب‌های کشور را داریم و سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب آب از استان خارج می‌شود که ما فقط نظاره‌گر هستیم درحالی‌که حداقل ۱.۷ میلیارد مترمکعب تخصیص می‌خواهیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه ۵ درصد جمعیت استان عشایر هستند که حدود ۱۵ هزار خانوار می‌شوند، ادامه داد: یک‌چهارم گوشت استان توسط این قشر تامین می‌شود.

وی به ظرفیت شیلات لرستان اشاره کرد و با بیان اینکه رتبه اول تولید را بین استان‌های غیرساحلی داریم، افزود: همت و تلاش خود را در استان روی تولید خاویار گذاشته‌ایم و تابحال نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

دکتر حسنی‌مقدم به ظرفیت خوب استان در زمینه گیاهان دارویی نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۴ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت این گیاهان است و قرار است طی ۱۰ سال ۱۸ هزار هکتار به کاشت آنها اختصاص یابد. در صورت تحقق این مهم ۴۵ هزار شغل در استان ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان در ادامه گفت: هم‌اکنون سالی صد هزار تن کود شيميايي، ۲۵ هزار تن بذر، ۱۳۰۰ تن سم و ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی در استان بین بهره‌برداران توزیع می نمائیم

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت از محل اشتغال روستایی و عشایر به بهره‌برداران این بخش نیز اظهار کرد: در سه سال اخیر به ۷۷۰ طرح ۱۸۴ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و ۴ هزار شغل ایجاد شده‌ است؛ متاسفانه بانک‌های استان همکاری لازم را در این زمینه ندارند.

دکتر حسنی‌مقدم یادآور شد: سیلاب سال ۹۸ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به زیربخش کشاورزی خسارت وارد آورد و از ۲۲۰۰ نقطه آسیب دیده به ۴۷۰ مورد رسیدگی شده است؛ همچنین ۳۱ هزار مورد کمک بلاعوض داده شد و ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت پرداخت شد.

وی با بیان اینکه خشکسالی امسال ۶۰۰ هزار تن کاهش محصول را به دنبال داشته است، افزود: حدود نیم درصد سدها و آب‌های قابل برنامه‌ریزی در استان وجود دارند که ظلم تاریخی در حق استان است و اگر در استان سدهای بیشتری داشتیم خشکسالی و سیل ما را اذیت نمی‌کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان در رابطه با زوال جنگل‌های زاگرس نیز گفت: ۴۰ درصد آب شیرین کشور از این جنگل‌ها تامین می‌شود و انتظار داریم معادل نجات دریاچه ارومیه برای این عرصه‌های طبیعی درنظر گرفته شود.

در نشست شورای بخش کشاورزی لرستان با دکتر زیویار استاندار لرستان، سید عيسی موسوی، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی لرستان‌، مدیران کل دامپزشکی، امور عشایر، منابع طبیعی، شیلات، شرکت پشتیبانی امور دام، غله، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان و مدیرشعب کشاورزی لرستان نیز حضور داشتند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید