تاریخ: ۱۴:۱۱ :: ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
پروژه راه آهن دورود-خرم آباد – اندیمشک مطالبه جدی مردم لرستان است/ مشکل اصلی پروژه قرار داد است

پروژه راه آهن دورود-خرم آباد - اندیمشک یکی از مطالبات جدی مردم استان و جزو کریدورهای اصلی راه آهن کشور است، مردم استان سال‌ها مناظر شنیدن سوت قطار هستند وعده‌ای که تاکنون محقق نشده و و امیدواریم در دولت سیزدهم که به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار این دولت است به سرانجام برسد.

پایگاه خبری سنگ نوشته، گزارش، نسرین بیرانوند- با وجود گذشت حدود ۱۱سال از کلنگ زنی پروژه راه‌آهن اما تاکنون تکمیل نشد است، حال باید منتظر بود که در دولت سیزدهم وعده‌های مسوولان در خصوص بهره‌برداری از این پروژه محقق می‌شود و مردم سوت قطار را پس از سال‌ها می‌شنوند.

در سفر آذرماه رییس جمهوری به لرستان یکی از پروژه‌های مهمی که مورد توجه قرار گرفت راه‌آهن دورود-خرم‌‌آباد- اندیمشک بود که بر اجرا و تکمیل آن تاکید جدی شد.

رییس جمهور در این سفر گفت: راه آهن دورود- خرم‌آباد دستور است و در مصوبات سفر به آن اشاره شده ، پروژه جزو اولویت‌های استان است.

 وزیر راه و شهرسازی هم در بازدیدی که از پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌‌آباد- اندیمشک داشتند بر فعال شدن پروژه پس از سفر رییس جمهوری و تعیین برنامه زمان بندی برای تکمیل پروژه تاکید کرد، وعده‌ی که تاکنون محقق نشده است.

به گفته وزیر راه و شهر سازی برنامه زمان بندی برای تکمیل پروژه ۳ ساله است، اما باید دید سوت عملیات اجرایی پروژه چه زمانی به صدا در خواهد آمد.

به منظور آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد- اندیمشک گزارشی تهیه کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مشکل اصلی پروژه قرار داد است 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با بیان که گیر اصلی پروژه راه آهن دورود-خرم‌آباد- اندیمشک موضوع قرار داد است، عنوان کرد: قرارداد پروژه همان قرار داد سال ۹۲ است و به روز رسانی نشده است.

احمدرضا دالوند افزود: برای به روز رسانی نیاز بود حتما از مسیر سازمان و شورای عالی فنی کشور عبور کند، در این رابطه مکاتبات زیادی داشتیم و یک سری مدارک و توجیهات را به سازمان برنامه و بودجه کشور و شرکت توسعه زیر ساخت‌ها ارائه کردیم.

وی بیان کرد: همراه با استاندار با سازمان برنامه و بودجه پیگیری پیش جلسه شورای عالی فنی با حضور رییس دبیرخانه شورای عالی فنی کشور، قرارگاه خاتم، شرکت توسعه زیر ساخت‌ها، سازمان برنامه و بودجه بودیم که در ابن جلسه ابهامات برطرف شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: منتظر جلسه نهایی شورای عالی فنی کشور در رابطه با اصلاح قرار داد راه آهن هستیم، که اگر این قرار داد اصلاح آنطور که مد نظر است برطرف شود مشکل اصلی برطرف شده است.

دالوند در خصوص تامین اعتبار پروژه هم توضیح داد: این پروژه که یک پروژه ملی است جزو پروژه‌های تهاتر نفت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این مقطع بزرگترین مشکل به روز رسانی قرارداد است، عنوان کرد: اولین جلسه شورای عالی فنی کشور ظرف دو چند هفته آینده ای برگزار می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در پاسخ به این پرسش که چه میزان اعتبار برای تکمیل پروژه نیاز است، توضیح داد: خیلی دقیق نمی‌توانیم بگوییم زیرا تصمیمات شورای عالی فنی در بحث پرداخت تعدیل‌ها و به روز رسانی قرار دادها تاثیر گذار است ، اما پیش بینی حدود شش هزار میلیارد تومان است.

دالوند با بیان اینکه پروژه در حال حاضر متوقف است، بیان کرد: بازه زمانی برای تکمیل پروژه در سفر وزیر راه و شهرسازی ۳ سال تعریف شده است.

 وی افزود : حدود ۸۵ درصد اراضی پروژه تملک شده و باقی تملک هم با به روز رسانی قرار داد و تامین اعتبار انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه ، عنوان کرد: پروژه از پیشرفت ۳۸ درصدی برخوردار است.

دالوند در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه این پروژه یکی از مطالبات جدی مردم است، گفت: به طور جدی پیگیر پروژه هستیم و امیدواریم در دولت سیزدهم که به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار این دولت است به سرانجام برساند.

 رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان هم با بیان اینکه پیش جلسه شورای‌عالی فنی هفته پیش با هدف اصلاح قرارداد پروژه راه آهن برگزار شد، عنوان کرد: قرارگاه خاتم با اصلاح قرارداد جدید کار را شروع می‌کند.

 سمانه حسن پور در خصوص اعتبار این پروژه هم گفت: اعتبار سال ۱۴۰۰، ۱۲۰میلیارد تومان و اعتبار سال ۱۴۰۱، ۲۰۰ میلیارد تومان به پیوست شماره یک است.

وی با اشاره به اینکه اکنون بند ی تبصره یک موضوع تهاتر نفت را هم داریم، عنوان کرد: در بودجه ۱۴۰۱ تهاتر نفت که فقط خاص قرار گاه است ۹۶۰ میلیارد تومان است، که معمولا اواخر سال نقد می‌شود.

دستور رییس جمهور بر تکمیل پروژه 

 رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان آخرین برآورد پروژه را ۶ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این پروژه علاوه بر اینکه جزو مصوبات رییس جمهوری است، دستور رییس جمهور هم است که تاکیدی بر ضرورت تکمیل آن است.

حسن پور بیان کرد: طبق برنامه زمان بندی باید ظرف سه سال پروژه راه آهن دورود- خرم‌آباد تکمیل شود.

وی در پایان صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: تحرکات خوبی صورت گرفته و عزم مسوولان کشوری و استانی بر فعال شدن و به سرانجام رسیدن پروژه راه آهن است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید