تاریخ: ۱۰:۰۰ :: ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
موشکافی دلایل اعتراض کارگران کشت و صنعت لرستان/ با قرارداد جدید هیچ مشکلی برای کارگران ایجاد نمی‌شود

اعتصاب تعدادی از کارگران مجتمع کشت و صنعت فجر صفا لرستان در چند روز گذشته واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است، در حالی که کارگران با قرار داد جدید که طبق آن قرار است کارگران بخش گلخانه زیر نظر پیمانکار دیگر فعالیت کنند مخالفت می‌کنند ،اما شرکت کشت و صنعت معتقد است: در قرار داد جدید خطری متوجه کارگران نیست بلکه اوضاع هم بهتر شده است.

پایگاه خبری سنگ نوشته، گزارش، نسرین صفر بیرانوند- در چند وقت اخیر هر از گاهی خبرهایی مبنی بر اعتراض و یا اعتصاب کارگران کشت و صنعت لرستان به گوش می‌رسد؛موضوعی که گفته می‌شود به خاطر نوع قرارداد کارگران با مجتمع به وجود آمده است. 

مجتمع کشت و صنعت فجر صفا که پس از دو دهه رکود و تعطیلی حدود ۷ سال پیش توسط سرمایه‌گذار جدید احیا شد در سال‌های اخیر توانست برای چند صد نفر اشتغال‌زایی داشته باشند اما در همین مدت حاشیه‌هایی نیز به همراه داشت. 

در چند روز اخیر نیز تعدادی از کارگران این مجتمع بزرگ دست به اعتراض زده و خواستار انعقاد قرارداد مناسب‌تر با کارفرمای خود شده‌اند. 

کارگران می‌گویند نوع قراردادی که با آنها منعقد می‌شود به ضرر آنها بوده و بر همین اساس از مسوولان خواسته‌اند به مطالبه آنها رسیدگی شود. 

در همین حال مسوولان مرتبط با حوزه اشتغال و کارآفرینی استان در یکی دو روز گذشته در محل کشت و صنعت حاضر شده و پس از شنیدن صحبت کارگران با مدیران کشت و صنعت جلساتی برگزار کرده‌اند. 

مسوولان استانداری از جمله مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان به کارگران اطمینان داده‌اند که با نظارت بر روند قرارداد کارگران اجازه نخواهند داد قراردادی به ضرر آنها و مغایر با قانون منعقد شود. 

به منظور بررسی هر چه بهتر این ماجرا خبرنگار فارس پای صحبت تعدادی از کارگران کشت و صنعت لرستان نشست و سپس مطالبه آنها را از مسوولان مربوطه پیگیری کرد. 

نگران امنیت ‌شغلی و آینده خود هستیم

یکی از کارگران مجتمع کشت و صنعت که حدود ۵ سال سابقه فعالیت در ابن مجموعه را دارد، به خبرنگار فارس گفت: در چند سال اخیر با خود شرکت قرارداد داشتیم اما حالا قرار است با یک شرکت پیمانکاری. قرار داد ببندیم و این در حالی است که سابقه این پیمانکار خوب نیست.

وی از نگرانی کارگران مبنی بر از دست دادن شغل خود در شرایط جدید خبر داد و افزود: تجربه نشان داده که بسیاری از کارگرانی که زیر نظر پیمانکاری غیر از خود شرکت فعالیت کرده‌اند وضعیت خوبی ندارند و حتی در مواردی شاهد اخراج آنها بوده‌ایم.

این کارگر مجمتع کشت و صنعت خاطرنشان کرد: همه نگرانی ما مربوط به قرارداد جدید است که از بابت آن امنیت شغلی نداریم. ما واقعا نگران آینده شغلی و زندگی خود هستیم.

وی خواستار رسیدگی مسوولان به مطالبه آنها شد و بیان کرد: تا کنون صحبت‌هایی که با مسوولان کشت و صنعت داشتیم به نتیجه نرسیده است. 

وضعیت کارگران خوب نیست

یکی دیگر از کارگران هم که از آوردن اسمش امتناع می‌کند، عنوان کرد: سرمایه‌گذار در ابتدای کار وعده ۲۵۰۰ شغل را داد اما تا حالا نه تنها این وعده محقق نشده است بلکه تعداد کارگران از ۱۲۰۰ نفر هم کاهش پیدا کرده و ما شاهد تعدیل نیرو هستیم.

وی با بیان اینکه نیروهایی که با شرکت قرارداد دارند بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر هستند، افزود: قرارداد ما با مجموعه ۳ ماهه بود و همیشه دغدغه امنیت شغلی خود را داشتیم. حالا با شرایط جدید باید نگران روز مزدی و کار کردن زیر نظر پیمانکار هم باشیم.

این کارگر با بیان اینکه تغییر پیمانکار باعث بهبود وضعیت کاری کارگران نمی‌شود، ادامه داد: شرکت می‌گوید کار ما قانونی است، درست است، اما ما از نزدیک شاهد هستیم که پیمانکاران چه بلایی سر نیروهای خود آورده‌اند، درست است می‌گویند تنها اسم پیمانکار عوض شده اما واقعیت این نیست.

وی گفت: در شرایط جدید بیمه تکمیلی قطع می‌شود، کارت پرسنلی هم حذف می‌شود و اگر هم اعتراضی داشته باشیم حوزه اداری شرکت می‌گوید نیروی ما نیستید. 

این کارگر برخی از بندهای قرارداد را به ضرر کامل کارگران دانست و ادامه داد: جالب است در قرارداد آورده شده که پیمانکار در هر جای استان می‌تواند شما را بکار بگیرد و موظف هستید قبول کنید، آیا این قرارداد قابل امضا کردن است.

وی گفت: بیایید وضع کارگرانی که تحت نظر پیمانکاران کار می‌کنند را ببینید، شب به آنها پیام می‌دهند که مرخصی اجباری دارید، آن هم بدون حقوق و بیمه، ما نگران این وضع هستیم.

نمی‌خواهیم به سرنو‌شت کارگران دیگر دچار ‌شویم 

یکی دیگر از کارگران هم گفت: تجربه پیمانکاران قبلی در شرکت را تکرار نمی‌کنیم، زیرا نه تنها امنیت شغلی نداریم بلکه حقوق و بیمه ناقص واریز می‌شود، ممکن است هر لحظه بگویند اخراج هستید، در حالی که سال‌ها در شرایط سخت کار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه جا پای دیگر همکاران که به چنین قراردادی تن داده‌اند نمی‌گذاریم، افزود: هر مسوولی که می‌آید حق را به کارفرما می‌دهد و در این میان سر ما بی‌کلاه می‌ماند، برای همین است هم که در نهایت به نتیجه نمی‌رسیم.

نگران کاهش مزایا هستیم

یکی دیگر از کارگران کشت و صنعت نیز که به این وضع معترض است، عنوان کرد: با این قرارداد شاهد کاهش مزایا از جمله بیمه تکمیلی و خدمات شرکت خواهیم بود، حالا این علاوه بر احساس ناامنی شغلی است که با آن مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: همه حرف ما این است که ما می‌خواهیم تنها با خود شرکت قرارداد منعقد کنیم. 

کارگران نگرانی بابت اخراج نداشته باشند

پس از شنیدن صحبت کارگران معترض کشت و صنعت با مدیرکل اداره کار لرستان در این خصوص صحبت کردیم. 

علی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با رد شایعات مربوط به تعدیل نیروی کار در این شرکت، گفت: قرارداد جدید کاملا به نفع کارگران است و هیچ کارگری اخراج نمی‌شود.

وی افزود: با قرارداد جدید هیچ مشکلی برای کارگران ایجاد نمی‌شود و طبق قانون کار با آنها برخورد می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطرنشان کرد: در قرارداد جدید ما خودمان ورود کرده‌ایم و تیم بازرسی هم به طور مستمر نظارت‌های خود را انجام می‌دهند.

جهانی در پایان صحبت‌های خود گفت: کارگران با قوت تمام به کار خود ادامه دهند و نگران این نباشند که حق آنها ضایع شود.

مسوول روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای کشت و صنعت فجر صفا لرستان نیز در پاسخ به اعتصاب و اظهار نظر کارگران معترض به خبرنگار فارس اظهار داشت: حدود هزار نفر در مجتمع در قسمت‌های مختلف مشغول کار هستند که در قسمت‌های مختلف پیمانکاران کار را می‌گیرند؛ پیمانکارانی که تحت نظر و تایید اداره کار هستند، در واقع قراردادها تحت نظارت اداره کار تنظیم و تمدید می‌شود.

اسفند کرم‌اللهی گفت: اما در رابطه با حوادث اخیر قضیه از این قرار است که قرارداد بخش گلخانه‌ به شرکت جدیدی واگذار شده که کارگران نسبت به این قضیه معترض هستند و در واقع احساس ناامنی می‌کنند.

وی با بیان اینکه شرایط جدید به نفع کارگران خواهد بود، بیان کرد: در گذشته قرارداد با کارگران سه ماهه بوده اما قرارداد جدید شش ماهه است.

قول می‌دهیم حقی ضایع نشود

مسوول روابط عمومی شرکت کشت و صنعت فجر صفا لرستان خاطرنشان کرد: تمام نگرانی‌های کارگران را درک می‌کنیم و قول می‌دهیم حق کسی ضایع نشود چراکه مجموعه با تلاش آنها سرپا است.

کرم‌اللهی گفت: هر کدام از کارگران هر جایی حقشان ضایع شد از موضوع بیمه تا حقوق، می‌توانند ورود کنند، ما قول می‌دهیم مدعی حقوق آنها باشیم و جای هیچ نگرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه کارگرانی که قرار است در قرارداد جدید زیر نظر پیمانکار دیگری فعالیت کنند حدود یکصد نفر هستند، گفت: منتهی ۵ تا ۶ نفر خط دهی ماجرای اعتصاب را دارند که شاید از محتوای قرارداد جدید مطلع نیستند. 

مسوول روابط عمومی شرکت کشت و صنعت فجر صفا لرستان، افزود: نکته مهم اینکه این شرکت را اداره کار به ما معرفی کرده است، ضمن اینکه قرارداد بهتر و امنیت شغلی نیز فراهم شده است.

اخراجی در کار نیست

کرم ‌اللهی در مورد دغدغه کاربران مبنی بر اخراج آنها نیز توضیح داد: اصلا اینطور نیست؛ شرکت فعالیت رو به گسترش دارد و قرار است فاز سوم گلخانه به زودی بهره‌برداری برسد، یعنی نه تنها بحثی از تعدیل نیرو نیست بلکه شاهد افزایش اشتغال هم خواهیم بود.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا کسی از کارگران در جریان اعتراض‌های اخیر بازداشت شده است، توضیح داد: خیر، هیچ کسی بازداشت نشده است، ما در بحث انتظامی و امنیتی کوچکترین دخالتی نکردیم و حتی شکایتی هم تنظیم نشده است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز که به صورت میدانی مباحث مربوط به کارگران کشت و صنعت را پیگیری و بررسی می‌کرد، در خصوص دغدغه کارگران در مورد قرارداد با شرکت جدید به خبرنگار فارس گفت: هیچ بندی که حقوق کارگران تضییع شود در قرارداد جدید کشت و صنعت فجر صفا وجود ندارد.

علی اصغر صفری راد اظهار کرد: کشت و صنعت فجر صفا نه تنها تعدیل نیرو را در دستور کار ندارد بلکه به دنبال افزایش نیرو هم است.

وی در مورد قرار داد جدید و حواشی ایجاد شده توضیح داد: قراردادها توسط اداره کل تعاون، و نظارت استانداری نوشته شده است و تمام موضوعات قانونی و حقوقی قانون کار و کارگری در آن لحاظ شده است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان تاکید کرد: هیچ بندی که حق کارگران تضییع شود در قرار داد وجود ندارد، در حال حاضر نیز قراردادها آماده امضاء است و کارگران می‌توانند مراجعه کنند.

  

پاسخی بگذارید