تاریخ: ۲۱:۱۶ :: ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
نخبگی فقط محدود به تهران نیست مابقی ایران را دریابید

نرگس سپه وند- در اکثر مواقع نخبگان در کشور ما ناشناخته هستند یا آنطور که باید و شاید شناسایی و سازماندهی نمی شوند که در شرایط نیاز، دادرس کشور و موجب رفع کاستی ها و مشکلات باشند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، گزارش_ باید توجه داشت در تمام کشورهای پیشرفته دنیا مهمترین گلوگاه های تصمیم گیری توسط نخبگان مدیریت می شود چه بسا یکی از دلایل توسعه نیافتگی ایران عزیز ما فراموش شدن نخبگان است پس مسوولین وظیفه دارند، این سرمایه های تاثیرگذار را کشف کنند و مشوق آنان باشند.
در کشور ما اولین بستر و درگاه شناسایی دانش آموزان نخبه راهیابی به مدارس تیزهوشان است اما همین عده هم پس از قبولی در دانشگاه هیچ گونه حمایت یا مشوقی ندارند و مثل افراد عادی درگیر کار و تحصیل می شود. بنیاد نخبگان هم با عضوگیری از نخبگان خود را ملجا و حامی نخبگان می پندارد در حالی که جوانی در مرز ۲۵ یا ۳۰ سال که حالا اختراعی ثبت کرده و منتظر تسهیلات مربوطه جهت کارآفرینی و کاربردی کردن ایده اش است، نصف بیشتر مسیر را به تنهایی پیموده و طبیعتا در این سن مثل هر جوان دیگری مشغله کار و زندگی دارد تا خدمتی وسیع و کشور محور. اینجاست که باید گفت: در کشور ما نخبگان فراموش می شوند و زمانی معرفی می شوند که دغدغه های شخصی بیشماری دارند.
در حال حاضر نخبه پروری در سطح آموزش و پرورش بدین شرح است؛ در سطح مدارس کشور دانش آموزان با شرکت در المپیادهای علمی و یا در جشنواره خوارزمی، هوش و توانایی خود را محک می زنند و در اکثر موارد در همه استانها شاهد راه یابی افراد زیادی به مرحله نهایی این دسته رقابت ها هستیم اما سوال این است چرا این همه نخبه شهرستانی فقط به مرحله نهایی راه پیدا می کنند و در نهایت عمدتا نفرات برتر کشوری متعلق به استان تهران هستند؟! آیا هوش و ذکاوت تهرانی ها فراتر از سایر استانهاست یا برنامه ریزی و آموزشهای ویژه المپیاد برای آنها بیشتر است؟ در همین راستا با رییس اداره استعدادهای درخشان استان لرستان وارد مصاحبه می شویم؛

سد راه رشد نخبگان، وجود قوانین سخت در سیستم بنیاد نخبگان است

رسول ریاحی رییس اداره استعدادهای درخشان استان لرستان بیان داشت: نه تنها در استان ما بلکه در سایر استانها میزان توجه مسوولین به نخبگان رضایت بخش نیست و نخبگان ما فقط به مدارس استعدادهای درخشان محدود می شوند و زمانی که فارغ التحصیل می شوند، از سوی بنیاد نخبگان و مراکز دانشگاهی مورد حمایت قرار نمی گیرند.
رسول ریاحی تصریح کرد: به نخبگان ما فقط در دوران دانش آموزی اندک توجهی می شود و همین استعدادها پس از فارغ التحصیلی معلوم نیست چه آینده ای دارند!

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد مشکل و سد راه رشد نخبگان، وجود قوانین سخت در سیستم بنیاد نخبگان است که نخبگان دانش آموز نمی توانند به آسانی عضو مجموعه تخصصی خودشان باشند و سازماندهی شوند.
رییس اداره استعدادهای درخشان لرستان خبر داد: طی سال تحصیلی ۹۸-۹۹، در مجموع هزار و ۵۰۰ دانش آموز لرستانی که ۹۹ درصد آنان جزو تیزهوشان بوده اند، در مسابقات المپیاد شرکت کرده و از این تعداد ۱۴۰ نفر توانستند نمره حد نصاب راه یابی به مرحله دوم المپیاد را کسب کنند.
ریاحی با توجه به وجود استعداد بی بدیل در دانش آموزان لرستانی تشریح کرد: در بین همین دانش آموزان یک تیم در دوره اول مشغول به انجام کار تحقیقات ژنتیک بودند که سقف خرید تجهیزات و وسایل موردنیازشان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان برآورد شد و مسلما این هزینه کار تحقیقاتی برای قشر دانش آموز بالا بوده و در بسیاری از موارد مشکل دانش آموز نخبه ما مالی و اقتصادی ست که بودجه آموزش و پرورش کفایت نمی کند و نهایتا شاید بتوان در برخی موارد روی کمک ۵۰ درصدی آموزش و پرورش حساب کرد که باز هم جوابگوی بستر شکوفایی اکثر استعدادها نیست‌.
وی در ادامه خبر داد: البته با همین شرایط هم دانش آموزان لرستانی در زمینه استعداد خوش درخشیده اند و امسال ۲ نفر از دانش آموزان لرستانی در رشته علوم زمین شناسی و ۲ نفر هم در رشته تفکر و کارافرینی به مرحله نهایی المپیاد راه پیدا کردند و امیدواریم که موفق به کسب مدال شوند.
رییس اداره استعدادهای درخشان لرستان با اشاره به ضرورت اتخاذ برنامه آموزشی خاص برای نخبگان اذعان داشت: یکی از دانش آموزان استان ما طی سال گذشته برای اولین بار در سطح کشور موفق به کسب مدال طلای جغرافیا شد و نفر بعدی مدال برنز در رشته سلولهای بنیادی را کسب کرد که جای امیدواری دارد و این موفقیتها محقق نشد مگر با آموزشهای ویژه و حمایت مالی توسط آموزش و پرورش که هم افزایی دیگر مسوولین ذی ربط را می طلبد.
ریاحی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر در سطح استان هر دانش آموزی نتوانسته به مرحله دوم المپیاد وکسب مدال راه پیدا کند، تصریح کرد: واقعیت این است که دانش آموز به تنهایی نمی تواند به مرحله نهایی المپیادهای علمی راه پیدا کند و این مهم مستلزم یکسری آموزشهای خاص و کلاسهای تقویتی ویژه است.
وی تدریس المپیاد را امری زمانبرو و بسیار هزینه بردار عنوان کرد و افزود: اکثرا مدرسین خوب و باتجربه در تهران ساکن هستند لذا دانش آموزان مرکز هم از سوی خانواده ها و هم از سوی آموزش و پرورش از توجه، امکان دسترسی و آموزش بهتری برخودار هستند که هر ساله در رشته های مختلف بیشترین مدال را کسب می کنند.

نخبگان شهرستانی توقعی جز آموزش تخصصی ندارند

اکثر دانش آموزان نخبه لرستانی در مصاحبه با خبرنگار ما مشکلات خود را اینگونه بیان کردند:
مهدا ملکشاهی رتبه ۲۸ رشته تجربی از خرم آباد در این خصوص گفت: برای شرکت در الپمیاد هیچ مشکلی نداریم و مدرسه هم خوب همکاری می کند اما افسوس که آموزشهای خوبی برای رقابت در حد المپیاد نداریم. یعنی مدرس خوب در حد المپیاد نداریم وگرنه اهل رقابت هستیم.
وی ادامه داد: کتابهایی که باید برای رقابت در المپیاد بخریم قیمتش بالاست و یا اصلا در شهر ما پیدا نمی شوند.
این دانش آموز نخبه لرستانی تصریح کرد: برنامه ریزی ها و آموزشهای خوب فقط در تهران هستند برای همین هر سال تهرانی مدال می برند و ما شهرستانی ها هیچ!
امیر علی صمدی پور پذیرفته شده مرحله دوم المپیاد زمین شناسی از بروجرد نیز اظهار داشت: مهمترین مشکل نخبگان شهرستان این است که منابع آموزشی و کلاسهای آموزشی ویژه المپیاد در اختیار ما نیست.در صورتی که در تهران یا شهرهای بزرگ از دوران راهنمایی سال هفتم یا هشتم کلاسهای آموزشی المپیاد را بصورت ریشه ای شروع می کنند یا از تدریس مدال آوران طلای سالهای قبل استفاده می کنند و در نهایت جزو نفرات برتر المپیاد خواهند بود.
صمدی پور ادامه داد: بچه های ما حتی برای تهیه منابع آموزشی هم مشکل دارند و مجبوریم کتابها را خودمان از تهران سفارش دهیم.
این نخبه بروجردی بیان داشت: اگر هزینه انتقال مدرس از مرکز به شهرستانها بالاست مدارس ما می توانند از طریق شرکتهای فعال در زمینه مانند آی ریسک استفاده کنند تا دانش آموزان بصورت آنلاین بتوانند از آموزشهای تهران بهره مند شوند.
وی مشکل دیگر دانش آموزان راه یافته به مرحله دوم المپیاد را در داشتن دغدغه کنکور عنوان کرد و گفت: سطح مطالعات المپیاد فراتر از کنکور است و در عین حال این مباحث جزو منابع کنکور نیست و ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که از برنامه کنکور هم عقب نمانیم.
صمدی پور برنامه ریزی منسجم و هدفمند آموزش نخبگان را مستلزم همکاری دو سویه خانواده ها و مدارس عنوان کرد وتاکید کرد: رقابت برای المپیاد و دستیابی به هر مدالی صرف زمان و هزینه زیادی را می طلبد و منصفانه این است که هم مدارس و هم خانواده ها پشتیبان ما باشند و خصوصا از جانب کنکور ضرر نکنیم تا ان شالله با کسب مدال باعث افتخار استان و کشورمان باشیم.

انتقال مدرسین ویژه تدریس استعدادهای درخشان هزینه بر است

رییس اداره استعدادهای درخشان لرستان در خصوص آموزش ویژه نخبگان لرستان بیان داشت: انتقال مدرسین و برگزاری کلاسهاس ویژه مستلزم هزینه ایاب و ذهاب ، اسکان و پرداخت حق الزحمه تدریس آنان بوده که به هیچ وجه در توان مالی اداره آموزش و پرورش استانها نبوده و نگاه ویژه مسوولین ارشد استانی و ملی را می طلبد.
رسول ریاحی با اشاره به ضرورت مداخله و توجه مدیریت ارشد درخواست کرد: ما از مجموعه استانداری و مراکز دانشگاهی انتظار داریم نسبت به اختصاص صندوق ویژه ای جهت حمایت از آموزش تخصصی این عزیزان همت ویژه ای داشته باشند و قطعا در اینصورت لرستان جزو استانهای برتر در زمینه کسب مدال المپیاد نهایی خواهد بود.
وی در پایان خطاب به مسوولین اظهار کرد: در هر نقطه ای از ایران‌ عزیز ما اگر نخبگان علمی هنری ورزشی و… را حمایت کنیم در نهایت جامعه را حمایت کرده ایم و رشد نخبگان یعنی توسعه و پیشرفت کشور.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید