تاریخ: ۳:۴۷ :: ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
نقاشی روی کاشی؛ روح هنر در عمارت‌های ایرانی

زمانی که به نقوش رنگارنگ و اصیل ایرانی حک شده بر روی کاشی‌های اماکن تاریخی، امامزاده‌ها و مساجد خیره بشویم هر رنگ و قوس برجسته از نقش آن تجلی فرهنگ، دانش و معرفت ایرانیان است

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه، که با دلی پرخلوص و دستانی هنرآفرین به کاشی‌های این قبیل عمارت‌های خاص از ایران‌زمین روحی هنری و ابدی می‌بخشند. هنری که با فرهنگ ایران و ایرانی عجین شده است و ناخودآگاه با قرار گرفتن در این امکان و سیر گردش چشم در این کاشی‌ها به نقطه آرامش می‌رسیم و شاید به نقطه تحسین دل و اندیشه مقابل هنری که به جمود سنگ و کاشی، جانی هنری و آب‌ و رنگی بی‌مثال می‌بخشد.
هنر کاشی‌کاری سنتی از قبل اسلام در بین آثار ایرانیان رایج بوده و به عنوان عنصری برای تزئین فضای بیرونی ساختمان‌ها کاربرد داشته است و نیز کاشی سازی یکی از کهن‌ترین هنرهای ایران است که در طول تاریخ دو هزار ساله اخیر ایران فرود و فراز زیادی داشته است. نقاشی روی کاشی نیز یکی از اصیل‌ترین هنرهای وابسته به این صنعت است‌. حال در رابطه با احیای این هنر زیبا و کاربردی با بانوی هنرمندی از استان لرستان که کارش نقاشی روی کاشی و کاشی هفت‌رنگ است، گفت‌و‌گویی داشتیم؛

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه مدت است که به این حرفه مشغول هستید؟

سارا معنوی هستم متولد ۱۳۶۴ دارای تحصیلات کاردانی گرافیک و کارشناسی طراحی لباس که به مدت ۵ سال که در زمینه نقاشی روی سفال و کاشی‌های نقش برجسته فعالیت دارم.

فعالیت هنری شما چیست؟ و چه صنایعی مشمول آن می‌شود؟
در واقع کار من طراحی کاشی سنتی، کاشی هفت‌رنگ و ظروف میناکاری شده است.

چگونه این هنر را فرا گرفتید یا به سمت آن گرایش پیدا کردین؟

ابتدا بر اساس علاقه‌ شخصی خودم وارد این رشته شدم. تقریبا طی ۶ ماه چندین دوره آموزشی را در اصفهان طی کردم و هنر کاشی هفت رنگ یا همان کاشی‌های مساجد و آیه‌های قرآنی را از خطه اصفهان تحت نظر بهترین استادکاران این رشته آموزش دیدم‌.

آیا فقط آموزش کافی بود یا تجربه هم‌ لازم است؟

مسلم است که تجربه در پیشرفت کار هنری نقش بسزایی دارد اما پیش از تمرین و کسب تجربه آموزش صحیح هم بسیار حائز اهمیت است.

در حال حاضر آیا کارگاهی برای آموزش دارید؟ چه تعداد هنرجو دارید؟

بله به لطف خداوند متعال یک کارگاه آموزشی داریم و دایر است. سالانه تعداد ۲۰ نفر هنرجو از شهرهای مختلف استان هنرجو داریم و کلاس‌ها به صورت خصوصی و نیمه خصوصی برگزار می‌شود.

فروش محصولات شما چگونه است؟

فروش محصولات ما بیشتر از طریق فضای مجازی و البته بازاریابی است.
غرفه یا بازارچه ثابتی دارید؟

خیر متاسفانه فعلا غرفه یا بازارچه ثابت نداریم.

بیشترین مشتری های شما از چه طیفی هستند؟

اغلب مشتریان ما هنردوستان هستند یا کسانی که قصد مرمت خانه‌های مسکونی و قدیمی‌شان را دارند‌‌. البته اداره کل میراث فرهنگی لرستان هم در این زمینه و احیا این هنر اصیل کمک بسزایی داشته است.

فراگیری آموزش و راه‌اندازی یک کارگاه آموزشی یا تولیدی کوچک‌ در کار شما چه میزان هزینه نیاز دارد؟

هزینه راه‌اندازی یک کارگاه به کوچک یا بزرگ بودن آن بستگی دارد و حدود بین ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان هزینه دربردارد.

مواد اولیه این صنعت را از کجا تهیه می‌کنید؟

مواد اولیه این هنر-صنعت را از شهرهایی مثل اصفهان و همدان تهیه می‌کنیم و خوشبختانه در شهر خودمان بروجرد نیز توانسته‌ایم به تولید انبوه برسیم.

برای جوانان و علاقمندان به این حرفه چه پیشنهادی دارید؟

به کسانی که به این حرفه علاقه دارند پیشنهاد می‌کنم این هنر را کاملا حرفه‌ای یاد بگیرند تا انشالله بتوانیم در غرب کشور کار نقاشی روی کاشی را گسترش دهیم و دیگر نیاز نباشد حتی برای تهیه یک عدد کاشی به شهرهای دیگر مراجعه کنیم‌.

آیا سایر محصولات کاربردی هم درست می‌کنید؟

بله در کنار کاشی ظروف دیگری هم تهیه می‌کنیم مانند ظروف با نقوش لعاب که کاملا مصرفی و کاربردی هستند.

چه خواسته و انتظاراتی از مسئولین و دستگاه های متولی خصوصا میراث فرهنگی دارید؟

ابتدا از شما بابت وقتی که به معرفی هنرمندان اختصاص می‌دهید تقدیر و تشکر می‌کنم و خواسته ما از مسئولین این است که حمایت شویم یعنی تسهیلات کم‌بهره‌ای به این هنرجویان این رشته اختصاص پیدا کند. در زمینه فروش و توسعه بازارچه‌های ثابت تقویت شویم و از همه مهمتر نیازمند فرهنگ‌سازی وسیعی هستیم تا این هنر و خرید کاشی با نقوش ایرانی روبه روز بیشتر خریدار داشته باشد.

گفتگو: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید