تاریخ: ۱۴:۰۰ :: ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
چرا در این بحران بیکاری نیروگاه خرم‌آباد باید نیمه‌کاره رها شود؟!/  مپنا پاسخگوی مردم لرستان باشد

نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد علیرغم تامین منابع مالی از سوی بنیاد مستضعفان کمامان از سوی شرکت مپنا به عنوان پیمانکار پروژه نیمه کاره مانده و سرعت تکمیل آن بسیار بسیار کند است و از طرفی احداث فاز دوم آن نیز همچنان در ابهام قرار دارد. این موضوع باعث شده لرستان از داشتن چند صد فرصت شغلی محروم بماند و تقویت شبکه برق منطقه نیز به تعویق افتد.

پایگاه خبری سنگ‌‌نوشته، یادداشت، سعید سرشار- لرستان یکی از استان‌های کم برخوردار در کشور محسوب می‌شود که طی سنوات گذشته به دلایل مختلف نتوانسته در حوزه صنعت و اشتغال، متناسب با ظرفیتی که دارد پیشرفت کند و در حوزه زیر ساختی نیز با کمبودهای فراوانی مواجه است.

بر همین اساس بنیاد مستضعفان در سالیان اخیر چندین پروژه را در لرستان انجام داده و برخی را نیز در دست انجام دارد تا بلکه کمکی باشد به توسعه این استان. 

یکی از اقدامات خوب بنیاد مستضعفان در لرستان ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی بوده است که هم اکنون تحت عنوان شرکت مولد نیروی خرم‌آباد با ظرفیتی اندک در حال فعالیت است.

متاسفانه علیرغم سرمایه گذاری مناسب بنیاد مستضعفان در حوزه نیروگاه خرم‌آباد، شاهد هستیم، از سوی پیمانکار این پروژه، اقدامات لازم جهت تکمیل نیروگاه و افزایش ظرفیت تولید برق و ایجاد زمینه اشتغال برای حدود ۵۰۰ نفر دیگر، انجام نشده است.

ماجرای نیمه کاره ماندن نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد از این قرار است که بنیاد مستضعفان به عنوان کارفرما و سرمایه‌گذار پروژه، تمام منابع ارزی و ریالی مورد نیاز آن راتا این مرحله تامین کرده و در اختیار شرکت مپنا به عنوان پیمانکار و سازنده نیروگاه قرار داده است.

بنا بر اطلاعات بدست آمده بنیاد مستضعفان برای احداث دو واحد نیروگاه گازی و یک واحد بخار، علاوه بر تامین اعتبار ریالی مبلغی بالغ ۸.۵ میلیون یورو تحت عنوان اعتبار ارزی پروژه نیز به حساب مپنا واریز کرده است تا هر چه سریعتر پروژه تکمیل شود.

متاسفانه با وجود اقدامات صورت گرفته اما شرکت مپنا که خود سهام دار نیروگاه نیز به شمار می‌رود در تکمیل پروژه سرعت عمل خوبی ندارد و هم اکنون شاهد هستیم که بخش اعظمی از نیروگاه خرم‌آباد به نوعی در بلاتکلیفی است و این در حالی بوده که اگر فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد تکمیل شود حداقل زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر دیگر را فراهم می‌کند و در شرایطی که کشور با مشکل تولید برق مواجه است می‌تواند به تقویت شبکه برق در منطقه نیز کمک شایانی داشته باشد.

بلاتکلیفی و نیمه کاره ماندن فاز اول نیروگاه خرم‌آباد در حالی است که عملیات احداث فاز دوم این نیروگاه که تفاهم نامه و قرارداد آن امضا شده است و خود می‌تواند زمینه اشتغال چند صد نفر را فراهم کند نیز به دلیل مشکلاتی که مابین مپنا و بنیاد مستضعفان وجود دارد هنوز اجرایی و آغاز نشده است.

پیگیری‌های خبرنگار ما در خصوص چرایی عدم تکمیل پروژه از سوی مپنا حاکی از آن است که پولی را که بنیاد مستضعفان در اختیار شرکت مپنا قرار داده است، هنوز در اختیار شرکتی که به عنوان زیر مجموعه آن کار احداث نیروگاه خرم‌آباد را انجام می‌دهد قرار نگرفته است.

به گفته یکی از کارشناسان نیروگاه خرم‌آباد، مپنا به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های خاورمیانه دارای چند شرکت در زیر مجموعه خود است که یکی از این زیر مجموعه‌ها کار احداث نیروگاه خرم‌آباد را انجام می‌دهد و در حقیقت پولی را که بنیاد مستضعفان بابت تکمیل نیروگاه خرم‌آباد به حساب اصلی مپنا واریز کرده است در اختیار شرکت زیرمجموعه آن که متولی نیروگاه خرم‌آباد است، قرار نگرفته است.

در هر حال پیگیری‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که از سوی بنیاد مستضعفان هیچ مانع و مشکلی برای تکمیل نیروگاه خرم‌آباد و ایجاد اشتغال چند صد نفری در لرستان وجود ندارد و تنها مشکل کار این است که مپنا باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد و موانع را برطرف سازد و مسوولان لرستان نیز باید پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا اگر مانعی در این زمینه وجود دارد آن را مرتفع کنند.

آنچه که در این راستا جای سوال دارند این است که چرا مسوولان لرستان و مدیران ارشد مپنا برای تکمیل نیروگاه خرم‌آباد پیگیری‌ها و اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند تا در این شرایط بسیار بد اقتصادی حداقل شاهد رونق اشتغال در لرستان باشیم؟!

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید