تاریخ: ۲:۳۴ :: ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
گونه‌های جانوری لرستان بخشی از میراث کشور هستند

نرگس سپه‌وند_ پدیده شکار غیر‌مجاز در اکثر استان‌های خوش‌آب‌وهوای ایران رخ می‌دهد و شاید هیچکس متوجه آسیب بزرگ این مسئله برای محیط زیست نیست.

پایگاه خبری سنگ نوشته، گزارش_ برخی افراد با دیدن نقاط بکر طبیعت زیبای کشورمان و جنب و جوش حیوانات وحشی در دامان کوه‌ و دشت، شکار را بهترین تفریح و در برخی فرهنگ‌ها شکار را نشانه قدرت و توانمندی شخص می‌دانند اما باید گفت شکار غیرمجاز و بی‌رویه اصلا حسن و توانمندی نیست چرا که کشتن و نابودی برخی گونه‌های جانوری، زیستگاه همه زیستمندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مضرات آن به خودمان بازمی‌گردد.
شاید در این زمینه نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتری باشد تا شکارچیان متوجه باشند، میراث ایران‌زمین فقط محدود به آثار و اشیای تاریخی نیست و وجود همین گونه‌های جانوری مانند گوزن زرد لرستان بخشی از میراث‌ این کشور محسوب می‌شوند که شایسته است در نگهداری و حفظ حیات این میراث زنده و زیبا کوشا باشیم تا همواره رقص کل و بز و گوزن بر فراز آبشارها و طبیعت چهارفصل کشورمان مجذوب‌کننده گردشگران باشند، حیات وحشی که با وجود همین گونه‌ها چرخه سلامت و کامل خودش را سپری خواهد کرد و نشاط و برکات آن همه زیستمندان را منتفع خواهد کرد.

کشف مهر باستانی پاسداری از حیوانات در لرستان

در همین راستا عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از رونمایی از مهر باستانی نگهبان طبیعت با پیام پاسداری از گونه‌های وحشی جانوری، در موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد، مهری گویا و باستانی که لزوم نگهداری و احترام به قانون حیوانات را در عصر حاضر گوشزد می‌کند.

حسن‌پور در خصوص نقش این مهر تشریح کرد: این مهر باستانی مربوطه به محوطه تاریخی سنگ‌تراشان واقع در ۵۲ کیلومتری جنوب‌شرقی خرم‌آباد است که ازسال ۸۳ تا ۹۰ شش فصل کاووش در آن انجام شده و طبق این کاووش‌ها یک معبد با ۲۲۰۰ قطعه شیء مفرغی‌ که عموما مفرغ‌های لرستان هستند از آن کشف شد. در بین این اشیا یک مهر باستانی از جنس سنگ آهک پیدا شد و با مطالعه نقش این مهر دریافتیم فردی با ریش بلند مانند کائنان دو گوزن یا دو بز کوهی را در آغوش گرفته و از چنگال دو حیوان شیر و پلنگ در امان نگه‌داشته است که گواه پاسداری از گونه‌های جانوری است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: وجود نقش گونه شیر و گوزن دقیقا گواه وجود همین دو گونه جانوری خاص در لرستان است که هنوز هم حتی بر روی اشیا تاریخی غار کلماکره نیز وجود دارند.
او با بیان اینکه این مهر از لحاظ قدمت تاریخی ۵هزار ساله است و طبق کاووش‌ها در زمان کشف بر منع شکار این گونه خاص جانوری دلالت دارد اظهار داشت: در سفیدکوه و کوه گرین لرستان هم هنوز این دو‌گونه جانوری به لطف زحمات جان بر کف محیط‌بانان وجود دارند.
حسن‌پور تاکید کرد: این مهر گواه پاسداری از حیوانات وحشی است که در موزه قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد نگهداری می‌شود و وجود این گونه از این حیوانات در لرستان و لزوم نگهداری از آنان ارتباط بین میراث‌فرهنگی و حفاظت محیط زیست را آشکار می‌کند و می‌طلبد ما میراث‌بانان و محیط‌بانان لرستان هم‌گرایی و هم‌سویی بیشتری داشته باشیم.

احیای پرورش گوزن زرد در لرستان

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: پرورش گوزن زرد مبتنی بر فرهنگ و شرایط منطقه لرستان است.
علی سلاجقه در مراسم افتتاح نخستین و بزرگ‌ترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در مجتمع کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا لرستان که دهم آذرماه جاری برگزار شد اظهار کرد: انجام این کار و راه‌‍اندازی این مرکز ابتکاری ستودنی است.
او با بیان اینکه پرورش گوزن زرد مبتنی بر فرهنگ و شرایط منطقه لرستان است و برای مردم استان آورده مالی خواهد داشت افزود: انجام این کارها رونق صنعت گردشگری و اقتصاد لرستان را به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست لرستان نیز با اشاره به اینکه در مرحله نخست چهار گوزن در این مرکز نگهداری می‌شود و سپس به ۱۲ گوزن زرد خواهند رسید بیان داشت: زمانی، خواستگاه ییلاق و قشلاق گوزن زرد بین خوزستان، دز، کرخه و لرستان بوده و خوشبختانه مجدد این گونه را برای لرستان تعریف کردیم و امیدواریم برای احیای گونه‌های حیات‌وحش بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی برای واگذاری استفاده کنیم که در این راستا چهار گوزن زرد یاد شده نیز که دو رأس نر و دو رأس ماده هستند، از دشت «ناز» ساری به لرستان انتقال داده شده و در واقع به خواستگاه اولیه خود برگشته‌‌اند.
علی سالاروند ضمن تشکر از زحمات و علی سالاروند ضمن تشکر از زحمات و همراهی میراث‌فرهنگی لرستان در ثبت نام گونه‌های گیاهی و جانوری لرستان تاکید کرد: شکار گونه‌های جانوری جرم محسوب می‌شود و با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد که در این خصوص از دوستداران محیط زیست و فعالان گردشگری تقاضا داریم هرگونه تخلف زیست محیطی را از طریق سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

گزارش: نرگس سپه‌وند

 

 

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید