تاریخ: ۰:۴۰ :: ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
خبرنگاران قلابی در لیست شورای شهر

هرچه به انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا نزدیک تر می شویم، متاسفانه بد اخلاقی ها بیشتر می شود و برخی از کاندیداها نیز با ایجاد رزومه کذب و دروغ به دنبال جذب آرای مردم هستند و صداقت حلقه مفقوده انتخابات در این ایام است.

پایگاه خبری سنگ نوشته، گزارش_در حالی که فعالیت تبلیغاتی کاندیداهای شورای شهر،  چند ماهی است در فضای مجازی آغاز شده است، هر چند که تبلیغات زود هنگام خود یک تخلف انتخاباتی محسوب می شود ولی چیزی که در این دوره بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، رزومه های جعلی و پوشالی برخی از نامزدهای انتخابات شورای شهر است.

ایجاد رزومه بعد از ثبت نام در انتخابات

در میان افرادی که به هرحال احساس تکلیف کرده و خود را شایسته حضور در شورای شهر می دانند و پس از ثبت نام متوجه شده اند برای امر تبلیغات نیاز به رزومه دارند، کوتاه ترین دیوار رزومه سازی، دیوار خبرنگاری و روزنامه نگاری است، که این روزها شاید به توان گفت تعداد کاندیداهای مثلا خبرنگار از تعداد خبرنگاران واقعی استان بیشتر شده است و از طرف دیگر چند همکار خبرنگاری نیز که در انتخابات بعنوان کاندید حضور دارند به آتش دروغ این افراد می سوزند.

البته شاید هم فضای مجازی و کانال های بی در و پیکر پیام رسان ها باعث شده که گاهی ادمین های این کانال ها خود را خبرنگار و روزنامه نگار بنامند و با خرید تعدادی مخاطب، فیگور مطالبه گری به خود بگیرند و امروز آن را رزومه ای برای خود بدانند.

تخلفات سوابق دروغین گزارش می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در گفتگو با خبرنگار رکنا در این خصوص گفت: به مراکز و مراجع استعلام صلاحیت ها اعلام کرده ایم چنانچه فردی در تبلیغات خود عناوینی همچون نویسنده، خبرنگار یا هنرمند را درج کند از این اداره کل استعلام بگیرند.

احمدحسین فتایی اظهار داشت: در مواردی هم امکان دارد رقبای این افراد برای درج سوابق دروغین به عنوان شاکی از آنها شکایت کنند که در این صورت روند بررسی سوابق داوطلبان در خصوص ادعای آنها سرعت بیشتری خواهد گرفت و به مراجه استعلام چهارگانه نیز ارجاع داده می شود.

وی با بیان اینکه مواردی از این قبیل را در صفحات مجازی تلگرام و اینستاگرام مشاهده کرده است ادامه داد: برخی از این افراد هیچگونه سابقه ای در خصوص فعالیت رسانه ای و خبری ندارند اما متاسفانه در رزومه کاری خود قید کرده اند که باید به سرعت اصلاح کنند در غیر اینصورت تخلف آنها به مراجع ذیصلاح گزارش می شود.

داوطلبی که از خبرنگاری فقط یک کارت دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: برخی از این افراد کارت خبرنگاری هم دارند اما هیچگونه سوابق و رزومه ای در فعالیت رسانه ای ندارند که اینها ریشه در اشتباهات گذشته دارد.

فتایی تصریح کرد: در مقطعی ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارت خبرنگاری در استان صادر و توزیع شده است در حالیکه هیچگونه تاریخچه و مدرکی در خصوص صدور این کارت ها در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی موجود نیست و ما نمی دانیم این افراد چه کسی و کجا هستند مگر اینکه در مواردی مانند انتخابات، از این کارت برای سابقه رزومه خبرنگاری استفاده کنند.

وی ادامه داد: کارت این افراد شماره دبیرخانه و مهر معتبر دارد در حالیکه هیچگونه اطلاعاتی در ادارات ارشاد ندارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: هنوز به طور رسمی وارد فضای تبلیغات انتخاباتی نشده ایم اما چنانچه در مهلت قانونی انتخابات با این افراد مواجه شویم و عدم فعالیت رسانه ای آنها حتی با وجود داشتن کارت خبرنگاری، محرز شود اقدام قانونی صورت می گیرد و موظف به حذف این سابقه از رزومه خود می شوند.

داشتن کارت خبرنگاری، موید فعالیت رسانه ای نیست

مدیرعامل خانه مطبوعات و خبرگزاری های لرستان نیز با تایید اینکه برخی داوطلبان ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای استان رزومه خبرنگاری و روزنامه نگاری را خلاف واقع برای خود عنوان کرده اند اظهار داشت: تنها اکتفا کردن به کارت، تحت هر عنوانی کافی نیست.

محمدناصر بهاری افزود: برخی از این افراد که دارای کارت خبرنگاری هستند به دلیل اینکه مورد تایید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات نیستند، تحت هر عنوان رسانه ای شناخته نمی شوند و نباید در تبلیغات خود به این رزومه اشاره کنند.

وی گفت: برخی نیز حتی کارت خبرنگاری ندارند و شاید در مواردی خاص در صفحه ای از یک رسانه مکتوب یادداشت یا مطلبی درج کرده باشند که این هم به عنوان سابقه خبرنگاری و روزنامه نگاری محسوب نمی شود.

بهاری افزود: افرادی هستند که قبل از انتخابات از طریق آشنایان و یا پرداخت مبالغی یک یا ۲ مطلب را به نام خود در برخی مطبوعات به چاپ رسانده باشند که حتی مشخص نیست، مطلب منتشر شده به قلم خودشان یا اجاره ای بوده است.

وی تصریح کرد: بنابراین افرادی که کارت خبرنگاری  و سوابقی در ارشاد ندارند به هیچ عنوان فعال رسانه ای، روزنامه نگار و خبرنگار نیستند و درج این عناوین در سوابق انتخاباتی شان پیگرد قانونی دارد، حتی افرادی هم که کارت دارند اما شناخته شده نیستند و فاقد تاییدیه نهایی خانه مطبوعات و ارشاد باشند بازهم خبرنگار محسوب نمی شوند و ممکن است خانه مطبوعات لرستان اسامی این افراد را منتشر و علنی کند.

تشکیل شورای انتظامی خانه مطبوعات لرستان

مدیرعامل خانه مطبوعات و خبرگزاری های لرستان همچنین گفت: شورای انتظامی این نهاد با حدود کمتر از ۱۰ نفر در حال شکل گیری است و بنابر شرح وظایف، قابلیت برخورد با افراد متخلف و مدعی خبرنگاری و روزنامه نگاری را دارد.

بهاری افزود: چنانچه ثابت شود فردی بدون سوابق کاری و استانداردهای لازم، کارت خبرنگاری دریافت کرده باشد مورد پیگیرد این شورا و خانه مطبوعات قرار می گیرد و به زودی نیز بیانیه ای در این خصوص منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: خبرنگاری، روزنامه نگاری، یادداشت نویس، تایپیست، ستون نویس، سردبیر، خبرنگار افتخاری و عناوین دیگر تعاریف مخصوص به خود را دارد و هر داوطلبی نمی تواند از این عناوین در تبلیغات خود استفاده کند چرا که باید صلاحیت لازم را بر اساس قوانین و اساسنامه خانه مطبوعات داشته باشد.

حمایت خانه مطبوعات لرستان از خبرنگاران داوطلب انتخابات

مدیرعامل خانه مطبوعات و خبرگزاری های لرستان همچنین گفت: این خانه یک نهاد صنفی است و اعلام حمایت آن از خبرنگاران واقعی در عرصه انتخابات ممنوعیت ندارد.

بهاری اظهار داشت: بر همین اساس خانه مطبوعات لرستان از خبرنگاران نام آشنا و موفقی که در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای لرستان داوطلب شده اند حمایت می کند.

وی تاکید کرد: در عین حال اجازه نمی دهیم افرادی با سواستفاده از حوزه رسانه ای استان نسبت به همکاران رسانه ای بی حرمتی کرده و شان رسانه را خدشه دار کنند.

وی گفت: داوطلبانی که ادعای کار خبری و رسانه ای دارند باید دارای سوابق بیمه ای و مطالب و فعالیت مستمر در پایگاه های خبری، مطبوعات و خبرگزاری های استان باشند در غیر اینصورت باید این عناوین را از سوابق خود برای تبلیغات حذف کنند.

این اظهارات در حالی است که جامعه خبری و رسانه ای لرستان نیز به طور قاطع یقین دارند این افراد به هیچ عنوان از صنف آنها نیستند، نسبت به درج سوابق دروغین در رزومه داوطلبان اعتراض دارند و خواستار برخورد قاطع با این افراد هستند و فعالین واقعی رسانه استان بارها در یادداشت هایی نسبت به این بد اخلاقی انتخاباتی اعتراض داشته اند.

سوابق دروغین داوطلبان به فرمانداری ها اطلاع داده شود

رییس ستاد انتخابات لرستان نیز با انتقاد از درج سوابق غیرواقعی در کارنامه داوطلبان شوراهای اسلامی می گوید: در وهله اول هرگونه تبلیغات توسط داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا در حال حاضر ممنوع و غیرقانونی است.

محمود ثمینی در گفتگو با خبرنگار رکنا گفت: این افراد هنوز توسط هیات های اجرایی و نظارت بر انتخابات تایید صلاحیت نشده اند بنابراین انجام هرگونه تبلیغات توسط آنها منع قانونی دارد.

وی ادامه داد: انجام تبلیغات در زمان فعلی ممنوع است حال اینکه افرادی علاوه بر ارتکاب این تخلف، اقدام غیرقانونی دیگری مبنی بر درج سوابق جعلی و دروغین دارند و موجب گمراهی مردم در انتخاب اصلح می شوند.

وی اظهار داشت: افرادی که ادعای سابقه خبرنگاری یا روزنامه نگاری دارند باید مستندات لازم در این خصوص را به هیات های اجرایی ارائه دهند و پس از تایید نهایی در زمان قانونی نسبت به تبلیغات و ارائه رزومه خود اقدام نمایند.

ثمینی گفت: فرمانداران روسای هیات های اجرایی شهرستان ها هستند و درج سابقه دروغین خبرنگاری در رزومه برخی داوطلبان، باید توسط افراد آگاه به فرمانداری ها و بخشداری ها اطلاع داده شود.

رییس ستاد انتخابات لرستان تصریح کرد: افرادی که سوابق دروغین خبرنگاری و روزنامه نگاری در کارنامه کاری خود درج کرده اند یا تذکرهای لازم را دریافت می کنند و یا ممکن است در نهایت توسط هیات نظارت رد صلاحیت شوند.

برخورد جدی با متخلفین

فرماندار خرم آباد گفت: با کاندیداهایی که تبلیغات زود هنگام انجام دهند برخورد قاطعانه خواهد شد.

جعفر طولابی در گفتگو با خبرنگار رکنا در خرم آباد افزود: در حال حاضر صلاحیت افراد در هیات های اجرایی و نظارت در حال بررسی است و هرگونه تبلیغات تخلف انتخاباتی محسوب می شود.

وی ادامه داد: استفاده از عناوین و سوابق دروغ و بدون مدرک مستند و مورد تایید نیز در تایید صلاحیت افراد تاثیر دارد.

طولابی تصریح کرد: گزارش تخلفات کاندیداها قطعا در روند بررسی صلاحیت آنها تاثیر دارد.

متاسفانه عدم برخورد قاطعانه در ادوار گذشته با کاندیداهایی که ار رزومه دروغین بهره جسته یا تبلیغات زود هنگام می کنند باعث شده تا نامزدهای انتخابات شورای شهر در لرستان دیگر ترسی از این تخلف نداشته باشند و برخی نیز پا را از گلیم قانون درازتر کرده و در نشریات محلی اقدام به تبلیغات با عنوان کاندید انتخابات نموده اند.

امیدواریم ستاد انتخابات استان، با استفاده از ظرفیت خانه مطبوعات و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نسبت به برخورد جدی با این جعل عنوان اقدام لازم را بعمل آورد تا مانع اهانت بیشتر این افراد به شان و جایگاه خبرنگاران و روزنامه نگاران در استان شوند.

خرم آباد_ امین پارسا

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید