خشکسالی در لرستان:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۹:۰۷ :: ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
۸۰ تا ۱۰۰ درصد اراضی دیم شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان از بین رفت

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم‌‌آباد گفت: خشکسالی باعث از بین رفتن ۸۰ تا ۱۰۰ درصد اراضی دیم شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان شده است، در بخش‌های کوهنانی، طرهان و درب گنبد میزان خسارت کشاورزان ناشی از خشکسالی ۱۰۰ درصد بوده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، علی محمدی‌فر در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری بارندگی در شهرهای کوهدشت و رومشکان و کوهنانی و طرهان و درب گنبد به ۴۰ درصد کمتر از میانگین بلند مدت رسیده است، عنوان کرد: میزان بارندگی و خشکسالی دو شهرستان کوهدشت و رومشکان ظرف ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی افزود: خشکسالی باعث از بین رفتن ۸۰ تا ۱۰۰ درصد اراضی دیم شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان شده است، در بخش‌های کوهنانی، طرهان و درب گنبد میزان خسارت کشاورزان ناشی از خشکسالی ۱۰۰ درصد بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه اقتصاد و معیشت مردم کوهدشت و رومشکان وابسته به کشاورزی است، عنوان کرد: میانگین نقش کشاورزی در اقتصاد کشور ۱۹ درصد است، اما در لرستان و شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان نقش و جایگاه کشاورزی در اقتصاد ۲۵ درصد است، این آمارها نشان از جایگاه کشاورزی اقتصاد و معیشت مردم دارد.

محمدی فر با اشاره به آمار سازمان جهاد کشاورزی لرستان مبنی بر خسارت ناشی از خشکسالی گفت: طبق آمارهای رسمی سازمان جهاد کشاورزی لرستان خسارت ناشی از خشکسالی در شهرستان کوهدشت بالغ بر هزار و ۷۶۸ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: بر اثر خشکسالی ۷۷ هزار هکتار گندم، جو و حبوبات دیم این شهرستان از بین رفته است و حتی در مزارع گندم آبی نیر ۴۰ درصد کاهش برداشت داشته‌ایم، همچنین ۱۹ هزار هکتار اراضی قابل کشت در شهرستان رومشکان ۱۰۰ درصد نابود شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم‌‌آباد تاکید کرد: حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر و اجرای بند “الف” تبصر ۱۸ با اولویت مناطق روستای و عشایری و محروم به کمک کشاورزان این دو شهرستان محروم ضروری است.

محمدی فر گفت: امهال و یا تمدید تسهیلات بانکی و بخشودگی جرائم بانکی همچنین ارائه تسهیلات جدید با بهره بانکی کم از مواردی است که باید مد نظر متولیان قرار بگیرد.

 وی با بیان اینکه در استانی که سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب آب تولید می‌کند نباید شاهد نابودی ۱۰۰ درصدی دسترنج کشاورزان باشیم، تاکیدکرد: احداث و تکمیل سد معشوره یکی از راهکارهای جدی در راستای رفع مشکلات بخش کشاورزی نه تنها شهرستان کوهدشت و رومشکان بلکه استان است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی گفت: با توجه به اینکه برای تکمیل سد معشوره بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم‌، نمایندگان مجلس باید به دنبال جذب اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن باشند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید