گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۹:۳۲ :: ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
دبی چشمه‌های لرستان ۵۶ درصد كاهش داشته است

مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان خبر داد: دبی چشمه های انتخابی استان در مرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت به بلندمدت حدود ۵۶ درصد كاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل این شرکت در نشستی با حضور رئیس حوضه آبریز رودخانه های کرخه و مرزی غرب به همراه معاون و مدیر این حوزه ، با ارائه گزارش کاملی از وضعیت منابع آبی استان  بیان داشت: دبی چشمه‌های انتخابی استان در مرداد ماه امسال نسبت به بلند مدت حدود ۵۶ درصد کاهش داشته و در این بین چشمه های انتخابی حوضه کرخه در استان لرستان در مرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت  به دوره بلندمدت حدود ۷۳ درصد كاهش داشته و دبی چشمه های انتخابی حوضه کارون بزرگ در استان لرستان در مرداد ماه ۱۴۰۱ نسبت به بلندمدت حدود ۱۸ درصد كاهش داشته است.

داریوش حسن‌نژاد ادامه داد: بارش برف در پاییز سال آبی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ نسبت به پاییز سال گذشته حدود ۲۶  درصد کاهش یافته و پوشش برف سال آبی جاری نسبت به متوسط طول دوره آماری در فصل های پاییز و بهار به ترتیب ۲۷ و ۳۳ درصد کاهش و در زمستان حدود ۳درصد افزایش یافته است.

حسن‌نژاد اضافه کرد:  بیشترین پوشش برف را در دوسال آبی ۹۸-۹۷ و ۹۹-۹۸ داشتیم که با توجه به متوالی بودن این دو سال تاثیر قابل توجهی بر روی آبدهی چشمه های اطراف سفید کوه داشته است.

رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب نیز گفت: با وضعیت منابع موجود در لرستان تامین آب شرب در پاییز پیش رو بسیارنگران کننده است .

شاپور رجایی بیان داشت : باتوجه به گزارشات ارائه شده از وضعیت منابع آب و بررسی‌های صورت گرفته ، کاهش بارش در دو سال گذشته باعث شده که امروز شاهد افت شدید منابع آب باشیم  به طوری که تامین آب شرب لرستان در پاییز پیش‌رو بسیار نگران کننده است.

رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب افزود: در بازدید میدانی که امروز از کوهدشت و رومشکان شد کاشت این حجم از محصولات آبدوست مانند ذرت وبا توجه به وضعیت وخیم منابع آب این شهرستان‌ها که هر لحظه میزان افت و کاهش منابع آبی در حال نزدیک شدن به یک فاجعه زیست محیطی است ، به طور ویژه با تهیه گزارشی از عوامل موثر در رسیدن  این مناطق به وضعیت کنونی و راهکارهای موجود بمنظور بهبود به حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب ارسال گردد تا در اولین فرصت با اطلاع به وزیر محترم نیرو اقدامات لازم  صورت گیرد.

ایشان با اشاره به اهمیت به روز رسانی آمار و اطلاعات منابع آب شرب در استان و اشتراک گذاری داده‌ها، تاکید کرد:  همکاری آب منطقه‌ای و آب وفاضلاب و برگزاری مستمر جلسات و تبادل اطلاعات در شرایط موجود لازمه موفقیت و پیشبرد اهداف‌ آبی در لرستان خواهد بود.

شاپور رجایی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: شرکت آب منطقه ای نسبت به شناسایی ظرفیت چاههای کشاورزی وسایر منابع  تامین آب شرب در شرایط بحرانی با احتمال مواجهه با کمبود آب شرب در سال آبی پیش رو، تحلیلی از روند تغییرات فصلی از نظر کمی وکیفی منابع آبی موجود، مقدار کمبود آب وزمان مواجه با آن وراهکارهای جبران کمبود آب اقدام وبه حوضه آبریز کرخه ومرزی غرب ارسال نمایید.

رئیس حوضه آبریز رودخانه کرخه و مرزی غرب تصریح کرد:در مورد اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل و تجهیز ایستگاه‌های هیدرومتری استان در حوزه کرخه در کوتاه‌ترین زمان برای تامین اعتبار و پرداخت مطالبات ایستگاه ها اقدامات لازم صورت خواهد گرفت .

در پایان این نشست با اهدا لوح از زحمات و تلاش ‌های داریوش حسن‌نژاد مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان و کلیه اعضا تقدیر و تشکر شد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید