تاریخ: ۰:۳۹ :: ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
متولیان فرهنگ، کم سواد یا بی توجه!

در مسیر همیشگی ام از محل کار به منزل این بنر تبلیغاتی را که معلوم نیست صاحب اصلی اش کیست را میبینم. از نوع تبلیغاتش معلوم است که متعلق به یک دستگاه دولتی فرهنگی است اما گویا متولیانش خیلی اهل ریا نیستند چون خبری از نام و نشان آنها نیست.

مجید دریکوند- این بنر که عکس آن پیوست است بیش از دو ماه است که آن بالا جا خوش کرده و گویا فراموش کرده اند که وجود دارد، محتوای بنر همانطور که پیداست توصیه به خرید و تقویت کالای ایرانی است که در واقع هدف صحیحی است اما حقیقت این است که عادت کرده ایم به جزئیات بی توجه باشیم.


به واژه درج شده روی برچسب موجود در تصویر دقت کنید، made in chaina نوشته شده که منظور china بوده است، احتمالا کارشناس محترم حوصله بررسی دقیقتر و یا حتی مراجعه به ساده ترین راه ممکن یعنی مترجم گوگل را نداشته ! یا این راه را بلد بوده اما اینترنت اداره قطع بوده ! یا حتی اینترنت وصل بوده اما وقت نهار یا صبحانه بوده و هزار و یک دلیل دیگر برای اینکه این اشتباه درج گردد و بیش از دو ماه در معرض دید عموم باشد. به کارشناس فرهنگی و کوتاهی اش اگر به دیده اغماض بنگریم اما گناه مسئول و بازبین این کارِ مثلا فرهنگی به مراتب بیشتر و بزرگتر است.
شاید با خود بگویید این اشتباهِ کوچکی است و ارزش توجه کردن را ندارد اما نکته اساسی اینجاست که‌ همین اشتباهات کوچک کنار هم حجم بزرگی از خطا و اشتباه را رقم میزنند که اثر این خطا در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی حتما چند برابر است. فرهنگ و فعالیت فرهنگی شدیدا نیازمند دقت و توجه است، بی توجهی یا کم سوادی فرقی نمیکند مسئله اساسی جهتی است که جریان فرهنگی و فرآیند فرهنگ سازی با این نارسائی ها به خود میگیرد. کارِ تمیز فرهنگی قطعا عاری از هر نوع خطا ولو کوچک است.
هدف از نگاشتن این یادداشت ایجاد تلنگری حتی کوچک به متولیان امر است و اطمینان دادن به ایشان که مردم مراقب عملکرد و نقاط قوت و ضعف آنها هستند. همین…

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید