رییس سازمان مهندسی استان لرستان:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۲۱:۵۳ :: ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
مهندسین موجب رشد و بالندگی کشور هستند/ به دلایل زیادی در زیر پوست شهرداری، تخلفات ساختمانها به موقع بررسی نمی شود

عصر امروز به مناسبت پنجم اسفندماه؛ روز مهندس نشست خبری رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان با اصحاب رسانه استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، رئیس سازمان نظام مهندسی استان لرستان در این نشست ضمن تبریک روز مهندس، ابراز داشت: هر مملکتی از مهندسان استفاده کرده با رشد و توسعه آن کشور مواجه بوده است و قطعا در استان و کشور ما نیز ورود مهندسین در عرصه های مختلف موجب پیشرفت و بالندگی خواهد بود.

مهندس سعید بارانی با اشاره به اینکه زلزله رودبار آغاز نگرشی نو در حیطه ساخت و سازها بود که تا سال ۷۴ سازمان نظام مهندسی تاسیس شد، ابراز داشت: در وهله دوم زلزله بم در سال ۸۲ نیز مقتضی نگرشی مضاعف بر ساخت و سازها شد و اهمیت بعد نظارتی و مهندسی سازمان نظام مهندسی را بیش از دهه های پیشین هویدا ساخت.

جایگاه نظام مهندسی لرستان در کشور

مهندس بارانی افزود: بحمدلله هم اکنون سازمان نظام مهندسی استان لرستان در طراز قابل توجهی قرار دارد و از جمله سازمانهای مطرح در کشور است. بالغ بر ۱۰ هزار نفر عضو داریم و ۴ هزار نفر عضو نیز دارای پروانه هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان لرستان این سازمان را ظرفیتی بزرگ از لحاظ اجتماعی، سیاسی و فنی دانست و گفت: یاد و خاطره زنده یاد مهندس عزت اله فیلی که بنیانگذار این سازمان در استان لرستان را گرامی می داریم و نام و اعتبار ایشان در کل کشور باعث افتخار است که باعث شکوفایی سازمان نظام مهندسی در لرستان شد.

نظام‌ مهندسی ۴ وظیفه خطیر دارد

مهندس بارانی در خصوص وسعت نظارت در این سازمان اشاره کرد: در سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان نظارت در رشته های عمران، معماری، برق، مکانیک، شهرسازی، نقشه برداری فعال بوده اما نظارت در بحث ترافیک هنوز در استان جا نیافتاده است که ان شالله به مرور زمان محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ما مرجعیت فنی در استان هستیم و نظارت در کارهای فنی و عمرانی استان با ماست، تاکید کرد: کل ماموریت‌ها و وظایف ما شامل چهار ماموریت بنیادی است که راهگشایی برای حفظ ساختمان‌ها، پروژه‌های در حال اجرا و سرمایه‌های ملی است.

رئیس نظام مهندسی لرستان افزود: اول وظیفه سازمان تامین حقوق شهروندی ست، دوم ارتقا کیفی ساختمانها، سوم عمر مفید ساختمانها را افزایش دهیم و چهارم پاسداشت حقوق حرفه ای و شان اجتماعی مهندسین و نیز ترویج اخلاق حرفه ای و مهندسی توسط این عزیزان.

مهندس بارانی بیان داشت: سازمان نظام‌ مهندسی لرستان در حال توسعه و گسترش نظارت و کارکرد سازمان در اکثر شهرهای استان است و با ظرفیتهای مختلف خدمات خودش را به شهروندان ارائه می دهد.

ماده ۱۰۰ ؛ عاملی برای آشفتگی مبلمان شهری

وی در پاسخ به عدم همگونی مبلمان شهری در شهر خرم آباد، مشکلات اضافه ساخت و سایر مشکلات ساخت و سازها تاکید کرد: به دلایل زیادی در زیر پوست شهرداری، تخلفات ساختمانها به موقع بررسی و از آن جلوگیری نمی شوند و از طرفی شهرداری‌ها با توجه درآمد ناپایدار، مشکلات زیرساختی و این عرف غلط که باید از طریق ماده۱۰۰ کسب درآمد کنند، نسبت به گزارشات تخلف توسط مهندسین نظام مهندسی بی اعتنا هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی لرستان تکمیل کرد: خوشبختانه با انتقادات به عمل آمده، ماده ۱۰۰ در حال اصلاح است البته مشکلات فرهنگی نیز در این معضل دخیل است و اکثرا قلع بنا رخ نمی دهد.

مهندس سعید بارانی بحث دو نقشه ای بودن زمین های مورد ساخت را نیز از دیگر مشکلات حوزه مبلمان شهری عنوان کرد و گفت: در این حالت طبق قوانین معماری و مهندسی یک نقشه تایید شده توسط مهندسین طراحی می شود که متاسفانه در شهرداری کاملا بهم می ریزد و باب سلیقه خریدار ملک ساخته می شود که بی اعتنایی به نقشه اصلی آشفتگی مبلمان شهری و دیگر تخلفات ساخت و ساز را رقم می زند.

مشکلات و دغدغه های مهندسین

او در خصوص توجه به اشتغال مهندسین عضو سازمان مهندسی نیز اظهار کرد: اشتغال از طریق نظارت در این سازمان کفاف زندگی این عزیزان را نخواهد نداد ولیکن سامانه ای طراحی شده که مهندسین به نوبت و به تعداد عادلانه فعالیت داشته باشند و عده ای از مهندسین نیز دفتر مهندسی فعالی داشته یا از روابط عمومی و بازاریابی بالایی برخوردار هستند که نسبت به هم رده‌های خود درآمد بیشتری دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی لرستان در پایان گفت: در راستای تقویت اشتغال این عزیزان باید تعرفه خدمات مهندسین منصفانه باشد در حالیکه در حال حاضر علی‌رغم گرانی مسکن دستمزد مهندسان نسبت به زمین و ساخت اندک و معادل نیم تا یک درصد نسبت به زمین و ساخت آن است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید