گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۲۰:۲۶ :: ۱۴۰۰/۱۲/۱۶
پروژه سد معشوره ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

معاون امور عمرانی استاندار در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استان و همایش شهرداران که با حضور دکتر وحیدی وزیر کشور برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با بیان اینکه از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۹۷۳ پروژه نیمه تمام و راکد در استان وجود داشت، اظهار کرد: در سفر رییس جمهور محترم به لرستان و بررسی این پروژه‌ها توسط تیم مدیریتی در حوزه عمرانی ۱۳۹ مصوبه هیئت دولت با اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان داشته‌ایم، که این جدای از اعتبار سد معشوره و راه‌آهن است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، دالوند ادامه داد: پروژه سد معشوره و راه‌آهن هر کدام ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که من حیث المجموع حجم ریالی مصوبات سفر ریاست محترم جمهور در لرستان حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: قبل از سفر رییس جمهور به لرستان جمع اعتبارات اختصاصی حدود ۱۹/۵ میلیارد تومان بود که بعد از سفر این رقم به ۹۴۶ میلیارد تومان رسید.

وی کشاورزی، دامپروری و گردشگری را سه عامل رشد و توسعه استان برشمرد و خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی ما تکمیل زیرساخت‌های استان است که علی رغم تمام تلاش‌های انجام شده همچنان با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم.

دکتر دالوند با اشاره به آسیب‌های جدی سیل در سال ۹۸ افزود: تقریباً ۱۵ هزار میلیارد تومان بر اثر سیل به استان خسارت وارد شد که از این مبلغ تاکنون ۳۸۰۰ میلیارد تومان در سرفصل‌های مختلف به استان تخصیص یافته است.

وی حادثه سیل و خسارت‌های وارد شده را دلیل عقب افتادگی مضاعف در زیرساخت‌های استان برشمرد و افزود: بنابراین تلاش و رویکرد ما تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها به منظور رشد و بهره‌برداری از پروژه‌های اقتصادی استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در بخش دیگری از سخنان خود بارندگی‌ها و رواناب های استان اشاره کرد و گفت: زمین های کشاورزی استان ۲۵ درصد آبی و ۷۵ درصد دیم هستند.

وی ادامه داد: حدود ۱۷/۵ میلیارد مترمکعب تولید آب در استان داریم که از این مقدار ۱۲/۵ میلیارد مکعب به صورت روان‌آب از استان خارج می‌شود.

معاون هماهنگی امور استان عمرانی استانداری با بیان اینکه خرم‌آباد جز ۸ مرکز استان در کشور محسوب می‌شود که به شبکه ریلی متصل نیست، اظهار کرد: پروژه راه آهن دورود- خرم آباد از سال ۹۲ در آغاز شده که تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما در حال حاضر متوقف شده است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های استاندار لرستان در تلاش هستیم فعالیت این پروژه مجدد آغاز کنیم و از خرم‌آباد به شبکه ریلی اندیمشک متصل شود تا بتوانیم ترانزیت شمال به جنوب را در شبکه ریلی داشته باشیم.

دکتر دالوند خاطرنشان کرد: در حوزه راه‌ها ساخت و تکمیل چهارخطه‌های استان، کریدور شمال به جنوب و از غرب به جنوب و جنوب غربی که شامل خرم آباد- کوهدشت، الیگودرز- داران، محور ازنا- شازند، خرم آباد به کرمانشاه می‌شود در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان گفت: نیروگاه سد بختیاری، تعیین تکلیف ساماندهی حریم قلعه فلک افلاک که سال‌های متمادی از آرزوهای مردم لرستان بوده و هست، تکمیل آزادراه خرم آباد-بروجرد- اراک، تقاطع‌های غیرهمسطح در شهرهای مختلف استان از پروژه های مهم به شمار می آیند.

معاون هماهنگی امور عمرانی از مشکلات مهم استان دفع آبهای سطحی و مشکل آب آشامیدنی در روستاها و شهرهای استان به ویژه خرم‌آباد بروجرد دانست و افزود: پروژه‌های سد مخملکوه خرم‌آباد و آبسرده بروجرد به منظور رفع این مشکل در استان طراحی شده که در حال حاضر غیرفعال است و باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین شبکه‌های فاضلاب شهری ازنا، دورود و… از دیگر پروژه‌های نیمه تمام مهم شهری استان است که باید پیگیری و تکمیل شوند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید