رئیس بهزیستی شهرستان خرم آباد:
تاریخ: ۱۵:۱۶ :: ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
کودکان کار به طمع درآمد دوباره به خیابانها بازمی گردند!

کیانوش بیرانوند رئیس اداره بهزیستی شهرستان خرم آباد در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری سنگ نوشته تصریح کرد: وجود کودکان کار در سطح شهر خرم آباد پدیده ای چند وجهی ست و بارها بهزیستی اقدام به جمع آوری و برقراری ارتباط با خانواده های این گروه از کودکان پرداخته است اما متاسفانه به دلیل داشتن درآمد و طمع پول در بحران اقتصادی اخیرا نسبت به آموزشها و تلاشهای ما بی تفاوت بوده و دوباره به چرخه کار باز می گردند.

گزارش پایگاه خبری سنگ‌نوشته، مصاحبه- کیانوش بیرانوند با اشاره به بی توجهی والدین کودکان کار نسبت به آموزشها و ترویج مشاغل خانگی، تشریح کرد: والدین آنها اکثر از زمره بدسرپرست هستند و از بازگشت آنان به سطح شهر امتناع نمی کنند.کودک باید بچگی کند و در وهله اول ادامه تحصیل داشته باشد لذا از شهروندان محترم هم استانی تقاضا داریم احساسی با این معضل برخورد نکنند و از خرید یا ارائه خدمات توسط کودکان کار خودداری کنند تا به آغوش طبیعی خانواده و درس و مشق خویش بازگردند. وجه ۵ یا ۱۰ هزاری کمک دلحرمانه هر شهروند موجب طمع این کودک و والد بد سرپرستش برای تداوم آوارگی این‌کودک خواهد بود در حالیکه این مساله یک آسیب اجتماعی ست وکودک باید مانند دیگر همسالانش در بطن خانواده و با ادامه تحصیل رشد کند.

وی افزود: البته اگر شرایط درآمدی خانواده بیش ازحد بغرنج بود، خیابان محل کار نیست بلکه این کودک در کنار اشتغال خانگی مادر یا پدرش در قسمتی از روز می تواند کمک دهنده معشیت خانواده اش باشد که بهزیستی هم در این خصوص با آنها همکاری خواهد کرد

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خرم آباد خبر داد: دو مرکز آموزشی حمایتی کودکان کار در خرم آباد وجود دارد و همه این کودکان در سازمان بهزیستی نیز دارای پرونده کار هستند که شماری از آنها همزمان مشغول ادامه تحصیل نیز هستند.

جمع آوری ۸۰ کودک کار از سطح شهر

بیرانوند در خصوص اقدامات مربوط به ساماندهی این کودکان ابراز داشت: از ابتدای بهار امسال حدود ۸۰ نفر از کودکان کار در سطح شهر خرم آباد توسط بهزیستی جمع آوری و مورد آموزش و تشویق برای ادامه تحصیل قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: البته همه این کودکان لزوما بی سرپرست نیستند. اکثرا در مناطق حاشیه نشین سکونت دارند و باید توجه داشت نجات هر کودک نجات یک خانواده از آسیبهای اجتماعی در آینده خواهد بود.

۲۰ هزار خانوار زیر چتر حمایتی بهزیستی شهرستان خرم آباد هستند

کیانوش بیرانوند در بیان ارائه گزارش عملکرد بهزیستی شهرستان خرم آباد افزود: تعداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر مستمری بگیر و حدود ۳ هزار پرونده پشت نوبتی در سطح شهرستان داریم و در مجموع ۲۰ هزار خانوار با بهزیستی شهرستان خرم آباد در ارتباط هستند.

بیرانوند با اشاره به عنایت و تلاش جهادی این مجموعه در راستای دلجویی از مددجویان در شرایط بحرانی کرونا، ادامه داد: از همان روزهای نخست شیوع ویروس منحوس کرونا تاکنون با کمک سازمان بهزیستی، استفاده از ظرفیت خیرین و سمن ها بیش از ۵ هزار بسته کمک معیشتی در بین مددجویان توزیع گردیده است.

پیشگیری از همه گیری ویروس کرونا توسط بهزیستی

وی افزود: همچنین در راستای پیشگیری از همه گیری ویروس کرونا در مناطق کمتر برخوردار، حدود ۳ پک بهداشتی در مناطق حاشیه نشین شهر و معتادین متجاهر توزیع گردید.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خرم آباد بیان داشت: در بحران کرونا و وضعیت قرمز بخاطر حفظ سلامتی مردم، کلیه مراکز توان بخشی و آموزشی از پذیرش حضوری خودداری کرده و کلیه ملاقات ها لغو شده و فقط بصورت مجازی مشغول به آموزش خانواده ها بودند.

۲۹ مرکز مثبت زندگی در خرم آباد فعال هستند

کیانوش بیرانوند اظهار داشت: در مجموع در سطح شهر خرم آباد، ۱۶ مرکز توان بخشی روزانه، ۶ مرکز توانبخشی شبانه روزی و ۲۹ مرکز مثبت زندگی مشغول به فعالیت هستند.

بیرانوند خاطر نشان کرد: با کمک سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان طی دو مرحله شامل: مرحله اول کمک ۴۴۰ هزار تومانی نقدی به ۳۰۰ نفر نیازمند و در مرحله دوم کمک ۳۰۰ هزار تومانی نقدی بین هزار و ۳۶۰ خانوار توزیع شد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این کمکهای موردی نیز به افراد معرفی شده و مستحق کمک تعلق گرفته است.

اختصاص ۶۰ میلیون تومان تسهیلات جهت تامین مسکن معلولین

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خرم آباد در خصوص مسکن مددجویان نیز ابراز داشت: خانوارهای چند معلوله در صورتی که دارای زمین مسکونی باشد مس توانند از تسهیلات مسکن بهزیستی استفاده کنند و اخیرا تا سقف ۶۰ میلیون تومان کمک بلاعوض مشمول دریافت تسهیلات مسکن می شوند.

بیرانوند اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده در سالجاری ۳۷ واحد مسکن به معلولین و خانواده های دو معلول به بالا تعلق گرفت.

وی در خصوص برنامه های فرهنگی و هنری بهزیستی شهرستان نیز اذعان داشت: مسابقات ورزشی، مسابقات شطرنج،کلاسهای آمادگی شغلی، مهارت زندگی، برقراری ارتباط با معلولین، آموزش خانواده معلولین برای معلولین روستایی از طریق سی دی آر و توزیع بسته های فرهنگی و آموزشی از طریق معاونت پیشگیری از جمله اقدامات شاخص فرهنگی بهزیستی شهرستان می باشد.

زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر معلول فراهم شد

در خصوص اشتغالزایی نیز ابراز داشت: در سطح شهر خرم آباد از طریق دریافت تسهیلات و جذب توسط شرکتها امکان اشتغال برای ۴۵۰ نفر مددجو فراهم شده است و نیز خوشبختانه زمینه اشتغال ۱۰۰ نفر معلول از طریق مراکز فراهم شد.

وی در توضیح مراکز مثبت زندگی نیز اظهار داشت: ۲۹ مرکز مثبت زندگی در سطح شهر خرم آباد با هدف ارائه خدمات حداکثری به مددجویان مشغول به فعالیت هستند که تا شعاع دوکیلومتری محل را پوشش داده و دیگر نیازی به مراجعه حضوری و طی مسافت طولانی توسط مددحویان مناطق نیست. از طرفی از انتقال و شیوع ویروس کرونا نیز ممانعت به عمل خواهد آورد.

گفتگو: نرگس سپه وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید

نظرات کاربران (4)

  1. گلی

    خداییش هر وقت میرم بهزیستی آقای بیرانوند نگذاشته ناامید برگردم.
    از وقتی امده خیلی به درد خانواده معلولین خورده.
    خداوند خودش و خانواده شو از بلا و بیماری دور کنه.
    دعای ما پشت سرشه

  2. حامی

    سلام.
    آقای دکتر کیانوش بیرانوند خدمات شما برای مردم چگنی برای همیشه در ذهن ها میماند
    از روزی که رفتی بهزیستی چگنی تقریبا تعطیل است.
    شنیدیم که خرم آباد هم غوغا کردین.
    وه قول خودمو هرجا هیسی خدا وه دیار سرت با.

  3. امیری چگنی

    درود بر دکتر کیانوش بیرانوند.
    تو بهترینی مرد پرتلاش.

  4. زنجفیلی

    دکتر دوست داشتنی. سال نو مبارک.
    شنیدیم کرونا گرفتی. خیلی برات دعا کردیم و انشاالله همیشه سلامت باشی.