گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۹:۴۶ :: ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
۳۰ درصد نان در لرستان به ضایعات تبدیل می‌شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان خبر داد: براساس اظهارات کارشناسان ۱۰ تا ۳۰ درصد نان تولیدی در نانوایی ها کشور به ضایعات تبدیل می‌شود که این عدد در لرستان به ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، حجت الله بیرانوند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مصرف سالانه گندم در لرستان را ۳۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: ۳۰ درصد این رقم در استان معادل ۹۰۰ تن در قالب چرخه آرد و نان سالانه دورریز می شود.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده برای تولید هر کیلوگرم گندم به طور متوسط ۱۲ هزار تومان است بیان کرد: این رقم در چرخه تولید آرد با هزینه های حمل و تبدیل بیشتر و به ۱۶ هزار تومان در هر کیلوگرم می رسد و برای پخت نان نیز با احتساب هزینه های جانبی بیشتر می شود.

بیرانوند با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای کاهش ضایعات نان باید از مرحله تولید گندم آغاز شود اظهار داشت: باید ارقام گندم تولیدی در کشور تقویت و به مرغوبتر تبدیل و کارخانجات تولید آرد نیز به روز شود تا با انجام بوجاری (پاک کردن غلات و حبوب از خاک و خاشاک به وسیله غربال) استاندارد، کیفیت نان نیز افزایش یابد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان ادامه داد: نانوایی ها، ضلع دیگر افزایش یا کاهش کیفیت نان هستند که سه عامل تجهیزات، نیروی انسانی و مواد اولیه در نانوایی ها تعیین کننده این مهم است.

بیرانوند گفت: خریداران نیز باید در نوع حمل و نگهداری نان دقت جدی داشته باشند چراکه بسیاری از مردم نان را بدون هیچگونه پوششی تا منزل و در هوای آزاد نگه می دارند که موجب خشک شدن می شود و برخی نیز نان را درون کیسه های نایلونی قرار می دهند که تبدیل به خمیر می شود در نتیجه، ضایعات نان بلافاصله پس از خرید افزایش می یابد.

بیش از ۲ هزار واحد نانوایی در لرستان وجود دارد که نانوایی های لواش با بیش از یکهزار و ۲۰۰ باب، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند، همچنین ماهانه حدود ۲۴ هزار تن آرد در سه بخش نانوایی ها، خانه پزها (عشایری) و صنوف و صنعت استان مصرف می شود.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید