قلعه فلک‌الافلاک موزه ای شگرف از معماری لرستان است
تاریخ: ۲۳:۲۲ :: ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
شناسنامه دار شدن ۱۲هزار شی تاریخی موجود در گنجینه قلعه فلک الافلاک

هر ساله به مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی علاوه بر رایگان شدن بازدید از موزه های استان همایشی به مناسبت بزرگداشت این روز در مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه فلک الافلاک برگزار و از فعالان و همکاران این حوزه تقدیر به عمل می آمد که امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا این برنامه لغو گردید و به جای آن برنامه های مجازی جایگزین شد.

پایگاه خبری سنگ نوشته، گزارش – همانطور که می دانیم لرستان رنگین کمانی از میراث فرهنگی، تاریخی، نامنقول و نیز مجموعه ای متنوع از آداب و رسوم خاص یا همان میراث ناملموس است که مجموعا معرف جایگاه ویژه لرستان در کشور می باشد، اما در حوزه میراث تاریخی قلعه فلک الافلاک به عنوان نگین لرستان در میان گردشگران و علاقه مندان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در کنار این اثر بی نظیر و ارزشمند تاریخی، مساجد امام و جامع بروجرد و وجود بیش از ۳۴۰ هکتار بافت تاریخی در لرستان از دیگر ظرفیت های بی بدیل استان محسوب می شوند.

غنای فرهنگی و تاریخی در استان لرستان

در همین راستا صبح امروز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان ضمن تبریک روز جهانی موزه و میراث فرهنگی گفت: در استان لرستان ۷ موزه وابسته به اداره کل میراث فرهنگی، چند موزه به سرپرستی شهرداری و نیز موزه حیات وحش و شهرداری بروجرد فعال می باشند.

سید امین قاسمی با تاکید بر غنای فرهنگی و تاریخی در استان لرستان بیان داشت: وجود اشیای تاریخی از غار کلماکره و مفرغ های لرستان که از شهرتی جهانی برخوردار هستند، موجب شده که موزه های استان از جذابیت خاصی برای گردشگران و بازدید کنندگان برخوردار باشند که سالانه بیش از ۳ میلیون نفر از موزه های سطح استان بازدید به عمل می آورند.

قلعه فلک الافلاک بنایی زیبا وموزه ای از معماری لرستان

وی با اشاره به تعداد و تنوع اشیا تاریخی استان لرستان، تشریح کرد: این حجم از ظرفیت های تاریخی در لرستان وجود موزه ای بزرگ با تمامی استانداردهای تعریف شده را می طلبد چرا که به عنوان مثال قلعه فلک الافلاک خود بنایی زیبا وموزه ای از معماری استان می باشد که به ناچار مجبور به نمایش گذاشتن اشیا تاریخی در آن می باشیم که در صورت تامین اعتبار لازم برای احداث موزه ای استاندارد در قلعه فلک الافلاک خود به تنهایی می تواند سالانه به دلیل جاذبه معماری، پذیرای گردشگران بیشماری باشد.

۳ میلیارد تومان اعتبار جهت گسترش موزه های لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اذعان داشت: البته در حال حاضر نیز این اداره کل با آزادسازی قسمتی از عرصه قلعه و مرمت ساختمانهای قدیمی اطراف آن مانند باشگاه افسران قصد استفاده از بنا های فوق به عنوان موزه را دارد که در حال حاضر بنای فوق مرمت شده و در حال تهیه طرح محتوایی جهت ایجاد موزه متناسب می باشیم.

سید امین قاسمی در خصوص اعتبار تخصیصی جهت مرمت موزه های استان اضافه کرد: تا کنون بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار جهت مرمت بناهای تاریخی در راستای تبدیل شدن به موزه هزینه شده است.

وی این صرف این هزینه را شامل باشگاه افسران خرم آباد در جهت تبدیل به موزه سکه و مفرغ و خانه بیرجندی بروجرد در جهت تبدیل به موزه نسخ خطی عنوان کرد و گفت: به زودی طرحهای محتوایی نیز آماده بهره برداری می گردند.

امکان مشارکت شهروندان در میراث داری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان توضیح داد: شهروندان علاقه مند به کلسیون اشیا تاریخی می توانند در صورت تمایل، هر شی ارزشمند و قدیمی را به موزه ها اهدا کنند که با حفظ نام خود مالک حفاظت و در موزه به نمایش گذاشته می شود.

سید امین قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود در باب مرمت موزه های استان اظهار داشت: طی دو سال گذشته اقداماتی در خصوص توسعه موزه های استان صورت گرفت شامل: افتتاح فاز نخست موره افتخار الاسلام بروجرد،تهیه طرح محتوایی موزه نسخ خطی در بروجرد و کوشش در جهت اجرای فاز اول آن در سالجاری و نیز موزه مردم شناسی شهرستان سلسله نیز جهت افتتاح مهیا شده بود که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا این افتتاح محقق نشد.

شناسنامه دار شدن ۱۲هزار شی تاریخی موجود در گنجینه قلعه فلک الافلاک

قاسمی اشاره کرد: ایجاد و راه اندازی باجه فروش بلیط الکترونیک مجموعه قلعه فلک الافلاک، شناسنامه دار کردن بیش از ۱۲هزار شی تاریخی موجود در گنجینه از جمله اقدامات شاخص این اداره کل در حوزه توسعه موزه های استان است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید