گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۲۳:۲۸ :: ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
اجرای طرح ایران مهارت برای دانش آموزان

اولین نشست هم اندیشی ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش استان در راستای اجرای طرح ایران مهارت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، اولین جلسه کمیته برنامه ریزی و هماهنگی طرح ایران مهارت با حضور مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای، مدیرکل آموزش و پرورش، جمعی از مسؤولین ادارات و نماینده کانون انجمن صنفی اموزشگاههای آزاد استان برگزار شد.

رحمن قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفهای لرستان ضمن تسلیت ایام سوگواری آقا ابا عبدالله الحسین (ع)، بیان داشت: اگر بخواهیم کشورمان در بعد توانمندسازی نیروی انسانی به موفقیت دست پیدا کند باید مهارت آموزی را در سنین پایین تر از دوران متوسطه و حتی از دوران ابتدایی آغاز کنیم تا به مرور و با ارتقاء دانش آموزان در مقاطع تحصیلی، توانمندی لازم برای اشتغال را فراگیرند.

قلاوند اظهار داشت: مدت زمان آموزش درنظر گرفته شده برای مهارت آموزی به دانش آموزان در این طرح کوتاه می باشد؛ آموزش مهارت در سنین پایین اثربخشی بسیار بیشتری خواهد داشت و با توجه به معضل بیکاری موجود در جامعه، مهارت آموزی در سنین پایین می تواند افراد را از تحصیل در رشته هایی که از لحاظ شغلی در هاله ای از ابهام می باشند، بازدارد. این در حالیست که اکنون مهارت آموزی در سنین بزرگسالی اتفاق می افتد و اثربخشی کمتری را بدنبال خواهد داشت.

وی افزود: برنامه هایی که در گذشته بصورت وارداتی بوده و یا نیازهای بومی را مورد هدف قرار نداده اند، باعث می شود آموزشها منطبق با نیازهای بومی نباشد و سرمایه و طول عمر کیفی نیروی انسانی را هدر دهد بنابراین ضرورت بازنگری در کل سیستم آموزشی کشور در سطوح تحصیلی آموزش و پرورش و آموزش عالی، یک ضرورت تام است.
رحمن قلاوند گفت: ما می توانیم با لحاظ کردن یکسری تغیرات آموزشی و کوتاه کردن طول دوره ها، بهره وری آموزشی را بالا ببریم.

قلاوند اظهار داشت: بنا بر آخرین اطلاعات بدست آمده، نسبت دوره های فنی به دوره های غیرفنی حدود ۲۰ به ۸۰ است و باید با هماهنگی حرف و عمل خود، امکاناتی که در اختیار داریم را به شکل مناسبی در خدمت جوانان و نوجوانان لرستانی قرار دهیم تا این نسبت در آینده ای نزدیک تغییر کند.

وی افزود: متاسفانه سرانه مردم استان ۵۰ درصد متوسط ملی است و نیروی انسانی یک جامعه یکی از موضاعاتی است که به این موضوع دامن زده است و بدلیل اینکه افراد در گرایش ها و رشته های مورد نیاز به تحصیل نپرداخته اند، یا ناچار به مهاجرت می باشند و در صورت عدم مهاجرت نیز نمی توانند خدمات مورد نیاز آن جامعه را ارائه دهند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان اظهار داشت: ما در دانشگاه ها به سمت ایجاد مراکز scd رفته و این مرکز را در دانشگاه لرستان تشکیل داده ایم و بدنبال تشکیل مراکز scd در دانشگاه آزاد و پیام نور می باشیم تا بعنوان مراکز پشتیبان و تقویت کننده، شایستگی های شغلی دانشجویان را ارتقاء دهیم و فارغ از رشته تحصیلی آنها یک مهارت را به آنان آموزش دهیم.

رحمن قلاوند اضافه کرد: حتی افرادی که در رشته های فنی مشغول به تحصیل می باشند، فاقد کارگاهها و تجهیزات کافی مورد نیاز هستند و بسیاری از دوروس عملی خود را بخوبی سپری نمی کنند و در این راستا حرفه ها و رشته های مورد نیاز این گروه را در مراکز scd تدارک دیده ایم.

قلاوند آمادگی این اداره کل را برای شروع همکاری جدی با آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: همکاران ما در بخش دولتی و غیردولتی آمادگی لازم برای شروع این همکاری و در اختیار قرار دادن امکاناتشان در راستای اجرای این طرح را دارند و توانمندی حرفه ای خود را در امر آموزش مهارت به دانش اموزان بکار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: ما باید دانش آموزان را به سمت این دوره ها هدایت کرده و علاقه مندی آنان را بسنجیم و بنوعی استعدادسنجی کنیم و برای هر شهرستان متناسب با تفاوتهای اقلیمی، فرهنگی و زیرساختهای منطقه ای آن، آموزشهای متفاوتی را در نظر بگیریم تا افراد آموزش دیده بتوانند در زادگاه خود مشغول به کار شوند.

قلاوند ضمن تاکید به اهمیت مهارت آموزی به دانش اموزان گفت: نگاه ما به این طرح در ابتدا، می تواند تأثیر بسزایی در موفقیت یا عدم موفقیت طرح داشته باشد و اجرای این طرح در روزهای تعطیل و یا فوق برنامه می تواند از اثربخشی آن بکاهد و ما باید از توانمندترین مربیان دو اداره کل در اجرای طرح استفاده کنیم.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید