گروه: خبر
تاریخ: ۱۱:۲۲ :: ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
چرا باغداران از آبیاری قطره ای استقبال نمی کنند!

مهندس فریدونی مدیر آب وخاک سازمان جهاد کشاورزی لرستان در جریان بازدید از ایستگاه های پمپاژ آبیاری نوین شهرستان دورود گفت: از مجموع ۷۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان حدود ۱۸۰ هزارهکتار آبی است که با تلاشهایی که صورت گرفته بالغ بر۴۸ هزار هکتار از این اراضی به سیستم های آبیاری نوین قطره ای یا کلاسیک و بارانی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در سال گذشته بیش از دو برابر نسبت به سنوات قبل و با رایزنی و مساعدت معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اعتبار جذب نموده است.

بهمن فریدونی درخصوص سیاستهای دولت تدبیر و امید گفت: درسال گذشته بالغ بر ۵۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم های آبیاری نوین تجهیز گردیده و با برنامه ریزی انجام شده در سالجاری ده هزار هکتار از اراضی استان درصورت جذب وتامین اعتباربه سیستم های نوین آبیاری مجهز خواهند شد.

مدیر آب وخاک سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد:ازجمله سیاستهای معاونت آب وخاک وزارت جهاد که امروزدرحال عملیاتی شدن است موضوع افزایش راندمان بهره وری از آب است.
که در این راستا با روشهای آبیاری مدرن موضعی ضمن جلوگیری از تبخیر شدن آب ؛ بهره وری بیشتر از منابع آب و جلو گیری از فرسایش ؛ حدود ۲۴۰هکتار از اراضی رابه روشهای آبیاری نوین موضعی تجهیز گردیده است .

وی بیان اینکه تمام تلاش ما این است که نه تنها اراضی زراعی را به روش های آبیاری نوین تجهیز وتوسعه دهیم بلکه سعی داریم باغات را به روشهای آبیاری قطره ای وسیستمی مجهز کنیم اظهار کرد: درحوزه باغات استان نیاز اساسی است که باغات را به سیستم آبیاری قطره ای تبدیل نمائیم.

وی ادامه داد: طبق آمار موجود کمتر از ۶ هزار هکتار از باغات استان به سیستم قطره ای مجهز است که این ضریب مناسبی برای استان نیست بنابراین نیاز است که هم کشاورزان وحوزه مدیریت باغبانی و همچنین مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانها تلاشهای مستمر و بیشتری دراین زمینه داشته باشند که خوشبختانه دراین زمینه ازنظر تامین اعتبار مشکلی وجود ندارد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید