گروه: خبر
تاریخ: ۱۷:۳۰ :: ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
پلدختر مقام نخست تولید انجیر سیاه کشور را به خود اختصاص داد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اعلام کرد: پلدختر مقام نخست تولید انجیر سیاه کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مهندس احمدوندی سطح زیر کشت انجیر در استان لرستان را ۱۶۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت از این مقدار سطح ۱۴۲۰ هکتار بارور بوده و ۱۸۰ هکتار بصورت نهال میباشد و به باروری نرسیده است.

وی پیش بینی کرد: امسال ۲۵ هزار و ۳۵۰ تن انجیر از باغات استان برداشت می گردد.

مهندس علیرضا احمدوندی میانگین برداشت انجیر باغات لرستان را ۱۷ تن و ۸۰۰ کیلو گرم اعلام کرد و افزود تعداد ۱۲۰۰ بهره بردار بطور مستقیم و بین ۶ تا ۷ هزار نفر بصورت غیر مستقیم در باغات انجیر مشغول بکار می باشند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد : به علت ماندگاری کم انجیر ٬ این محصول بیستر بصورت تازه خوری مصرف میشود اما در صنایع شیرینی پزی ٬ مربا ٬ سرکه ٬ مارمالات ٬ شربت ٬ و شکلات انجیر نیز فرآوری شده و همچنین بصورت خشک مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اعلام اینکه ۸۵ درصد باغات انجیر لرستان در شهرستان پلدختر بصورت مجتمع کشت شده است و میانگین عملکرد تولید انجیر در این شهرستان ۲۰ تن در هکتار است ٬ در نظر داریم با تأسیس تعاونی انجیر کاران پلدختر ٬ این تعاونی را به زنجیره تولید
به مصرف کشور وصل نمائیم .

مهندس احمدوندی درادامه اظهار کرد : بمنظور تأمین کمبود آب مورد نیاز باغداران انجیر شهرستان پلدختر در ابتدای سالجاری ایستگاه پمپاژ «سرنجه زیو دار» به ظرفیتخ ۳۰۰ هکتار مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد از کشاورزان منطقه انتظار داریم با تشکیل پرونده در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر نسبت به مجهز نمودن باغات خود به سیستم آبیاری قطره ای اقدام نمایند.
به همین منظور دولت تسهیلات مناسبی را در نظر گرفته و برای هر هکتار مبلغ ۱۵ میلیون تومان بصورت بلاعوض هزینه می نماید.

وی در پایان گفت: جهت تقویت بنیه مالی صنایع تبدیلی و فرآوری ٬ این سازمان آمادگی دارد کمک های اعتباری خود را از طریق زنجیره تولید به مصرف کشور به متقاضیان اعطا نماید.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید