گروه: خبر
تاریخ: ۱۳:۵۱ :: ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
راه اندازی ۴ سد خان آباد، مروک ، ایوشان و حوضیان در لرستان

رئیس جهاد کشاورزی استان لرستان از راه اندازی ۴ سد خان آباد، مروک ، ایوشان و حوضیان در لرستان خبر داد.

مریم نظری- به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اعلام این خبر گفت : ۶ ایستگاه پمپاژ و ۴ سد فوق الذکر در لرستان احداث شده و شبکه های پایاب آنها در حال راه اندازی است.

عبدالرضا بازدار خاطرنشان کرد: اگر این ۴ سد به بهره برداری برسند ۹ هزار هکتار اراضی آبی به استان افزوده می شود.

وی ادامه داد: ۷۸۰ هزار هکتار زمین زراعی در لرستان وجود دارد که ۱۸۵ هزار هکتار آنها آبی است و معادل ۲۳ درصد کل اراضی کشاورزی استان لرستان را زمین های آبی تشکیل می دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه سال گذشته وضعیت آب و خاک استان در حوزه کشاورزی تحولات مطلوبی داشته ، تشریح نمود: سال گذشته ۱۱ هزار هکتار شبکه آبیاری سیستم نوین آبی داشتیم ؛ بالغ بر ۶ هزار هکتار آن را تحویل دادیم و مابقی نیز در دست اجراست .

وی یادآورشد : ما قانون نداریم به کشاورز تحمیل کنیم که چه بکارد و چه نکارد بلکه در راستای الگوی کشت ما فقط می توانیم ترویجی و آموزشی عمل کنیم .

بازدار به نکته قابل تاملی اشاره کرد : اگر در استان لرستان منبع آب کنترل شود و الگوی کشت رعایت گردد و این آب به پایین دست برود و کشاورز استان های پایین بی رویه آب برداشت کند و محصولات آب دوست بکارد مسلما این امر نارضایتی بوجود می آورد و باعث اعتراض کشاورزان لرستانی به مسئولین خودشان می شود .

وی با اشاره به سیستم فرسوده حمل و نقل انتقال گوشت ، اذعان داشت : در نظر است ۲۶ دستگاه مدرن به ناوگان حمل و نقل گوشت از کشتارگاه تا اصناف و کسبه اضافه شود .

این مقام مسئول با انتقاد از عدم همکاری بخش خصوصی و سرمایه گذاران ، تصریح کرد : بخش خصوصی باید برای سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی متقاضی شود چرا حبوبات ما باید به کرمانشاه برود و برندسازی شود ؟ ما نیاز به ورود بخش خصوصی داریم زیرا بیشترین آسیب را زمانی خوردیم که دولت به خیلی کارها ورود کرد.

وی طرح ایکاردا را نیز فراموش نکرد : هیچ راهی نداریم جز اینکه به سمت طرح ایکاردا و دیم کاری برویم ؛ از سال گذشته تا کنون در ۴ شهرستان خرم آباد ، پلدختر ، دلفان و کوهدشت در حال اجرای این طرح هستیم و نتایج فوق العاده ای گرفته ایم .

عبدالرضا بازدار ادامه داد: قول می دهم برای سال زراعی آینده حرف اول را در کشور حبوبات لرستان بزند .

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید