گروه: خبر
تاریخ: ۱۴:۳۶ :: ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
امنیت غذایی کشور با حفاظت از اراضی کشاورزی تحقق می یابد

معاون حفظ کاربری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور در جلسه ای با مسئولین سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اعلام این خبر اظهار کرد: به منظور تبیین قوانین و مقررات مورد عمل در قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی جلسه ای با کارگزاران این امر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مهندس صیدی نژاد افزود: بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی تغییر کاربری ٬ احداث بنا ٬ تفکیک ٬ افراز و خرد کردن اراضی کشاورزی دارای ضوابط خاصی است که لازم است مسئولین امر و مردم از این قوانین آگاه باشند.

وی ادامه داد: چنانچه لازم باشد کشاورزان در اراضی خود عملیاتی از قبیل ساخت و ساز ٬ تغییر کاربری و احداث بنا را انجام دهند ضروری است به اولین مرکز جهاد کشاورزی مراجعه نموده و بر اساس قوانین ومقررات مجوز لازم برای فعالیت های مرتبط با بخش کشاورزی را اخذ نموده تا به سهولت طی یک فرایند خیلی سریع مجوز لازم صادر گردد.

معاون حفظ کاربری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی کشور در مورد سایر بخشها نیز گفت:کمیسیونهای تبصره یک ماده یک در استانها فعال هستند و به موجب قانون موظف شده اند در یک بازه زمانی دو ماهه تا مدارک متقاضیان آماده شده نسبت به رسیدگی و تعیین تکلیف درخواست متقاضیان تغییر کاربری اقدام نموده و مجوز قانونی را ابلاغ نمایند.

وی ادامه داد: در استان لرستان اقدامات خوبی در جهت یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در سالهای گذشته انجام شده است.در شهرستان نور آباد یک هزار هکتار یکپارچه سازی با مشارکت مردم انجام شده و اراضی خرد و کوچک در حد ۲۰۰ و ۵۰۰ متری به قطعات بزرگ بالای ۱۰ هکتار تبدیل شده است که این کار از پرت منابع آب و خاک جلوگیری میکند.در واقع ۳۵۰۰ قطعه کوچک به ۲۰ قطعه بزرگ تبدیل شده و با تأمین منابع لازم در صدد تجهیز و احداث جاده بین مزارع هستیم که در این صورت افزایش بهره وری از اراضی بیشتر شده و تولیدات نیز چندین برابر افزایش یافته و با رونق اقتصادی,کشاورزان راغب به این کار شده اند.

مهندس صیدی نژاد با اعلام اینکه خاک به عنوان یک عنصر ارزشمند ٬ محدود و نایاب تلقی می شود اظهار داشت؛ حفظ امنیت غذایی با حفاظت از منابع آب و خاک محقق میشود که در این راستا بنا داریم با توسعه گشت های سامانه ۱۳۱ چتر نظارتی و پایش حفاظت از اراضی کشاورزی را در سطح کشور تقویت کنیم و مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها به این امر اهتمام بیشتری داشته باشند .

وی در پایان به متولیان مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی تأکید کرد: به وظایف قانونی خود عمل نمایند و بدیهی است که کارشناسان سامانه ۱۳۱ آماده دریافت انتقادات ٬ پیشنهادات ٬ شکایات ٬ ارائه مشاوره های لازم و پاسخگویی به آحاد جامعه می باشند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید