رئیس اتاق بازرگانی لرستان مطرح کرد؛
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۱:۱۹ :: ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
اجرای طرح ملی «SPX» در لرستان؛اتصال واحدهای کوچک به برندهای بزرگ لبنی کشور

رئیس اتاق بازرگانی لرستان خبر داد: با هدف استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بلااستفاده صنایع کوچک و متوسط و افزایش توان رقابتی آنها،طرح ملی «SPX» (نظام مبادلات پیمانکاران فرعی) در این استان آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته،محمد خاکی در نشست کمیته کارشناسی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور تولیدکنندگان محصولات لبنی استان در محل اتاق بازرگانی لرستان برگزار شد، اظهار داشت: بررسی‌ های ما نشان می‌دهد که عمده واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استان تنها با ۳۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. این موضوع نه تنها قیمت تمام‌شده محصولات را بالا می‌برد، بلکه مزیت رقابتی آنها را در بازار کاهش داده و توان توسعه‌ای واحدها را محدود می‌کند. وقتی ظرفیت تولید به بالای ۷۰ درصد برسد، سودآوری و قدرت سرمایه‌گذاری در توسعه به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه، افزود: طرح SPX یا نظام مبادلات پیمانکاران فرعی، چند دهه پیش در جهان معرفی شد و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) آن را در کشورهای مختلف ترویج کرد. این مدل به دنبال ایجاد ارتباط میان واحدهای کوچک و بزرگ برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و انتقال فناوری است. هرچند در ایران این طرح از سال ۱۳۸۶ توسط شرکت شهرک‌های صنعتی مطرح شد، اما تاکنون به‌طور کامل اجرا نشده بود.

خاکی ادامه داد: سال گذشته با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و اتاق بازرگانی ایران، ساختار راهبری SPX در اتاق ایران شکل گرفت. پیشنهاد ما این بود که به جای انتخاب چند استان به‌عنوان پایلوت، طرح به‌صورت زنجیره ارزش و محصول‌محور اجرا شود. که در سطح ملی حوزه نفت و انرژی در دستور کار قرار گرفته ولی در استان علاوه بر آن صنایع لبنی به عنوان حوزه آغازین در لرستان انتخاب شد، زیرا ظرفیت‌های قابل توجهی در این بخش وجود دارد و بسیاری از واحدها یا غیرفعال هستند یا با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی لرستان تصریح کرد: با اجرای این طرح، امکان اتصال تولیدکنندگان لبنی استان به برندهای بزرگی مانند کاله و میهن فراهم می‌شود. این شرکت‌ها می‌توانند بخشی از تولید خود را با برندشان در لرستان انجام دهند و برای بازارهایی مانند عراق عرضه کنند، بدون آنکه هزینه‌های بالای حمل‌ونقل از شمال کشور را متحمل شوند.

وی مزایای این همکاری را چنین برشمرد: استفاده کامل از ظرفیت تولید، ارتقای کیفیت محصولات بر اساس استانداردهای برندهای بزرگ، انتقال دانش فنی و ایجاد مسیرهای جدید صادراتی. همچنین این ارتباط می‌تواند زمینه‌ساز حضور واحدهای کوچک در بازارهای هدف و حتی تولید محصولات تخصصی مانند پنیر پیتزا برای شرکت‌های معتبر داخلی باشد.

در ادامه این نشست، آتوسا چگنی ، کارشناس طرح SPX، با تشریح جزئیات فنی طرح گفت: این پروژه در سه مدل اصلی اجرا می‌شود: پیمانکاری مبتنی بر ظرفیت، پیمانکاری مبتنی بر تخصص و پیمانکاری اقتصادی. هدف، استفاده از ظرفیت خالی واحدهای کوچک یا بهره‌گیری از فناوری‌های خاصی است که در اختیار این واحدهاست. سامانه ملی SPX به گونه‌ای طراحی شده که اطلاعات واحدهای کوچک و متوسط در آن ثبت و بر اساس نیاز واحدهای بزرگ، پیمانکاران مناسب شناسایی می‌شوند.

وی افزود: با توجه به ویژگی‌های صنایع استان، مدل اجرای SPX در لرستان بر اتصال واحدهای کوچک به برندهای بزرگ و توسعه بازار متمرکز خواهد بود. حوزه لبنیات به دلیل ظرفیت موجود و پتانسیل صادراتی، به عنوان نقطه شروع انتخاب شده است.

در پایان نشست، شرکت‌کنندگان دیدگاه‌ها، مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح کردند و مقرر شد اتاق بازرگانی لرستان ضمن جمع‌آوری اطلاعات دقیق واحدها، مذاکرات لازم با برندهای ملی و بین‌المللی برای آغاز همکاری را انجام دهد.

انتهای پیام/

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید