تاریخ: ۱۹:۲۷ :: ۱۴۰۳/۰۷/۰۷
توصیه‌هایی در خصوص پیشگیری از بیماری آنفولانزا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بیماری آنفلوانزا يک عفونت ويروسی حاد تنفسی است كه معمولا بينی، گلو و راه‌هاي هوایی وگاهی ريه ها را مبتلا می‌كند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه- مریم کوشکی با بیان اینکه آنفلوانزا يک عفونت ويروسی حاد تنفسی است كه معمولا بينی، گلو و راه‌هاي هوایی وگاهی ريه ها را مبتلا می‌كند، اظهار داشت: بيماری آنفلوانزا می‌تواند به سرعت انتشار يابد و در مدتی كوتاه عده زيادی را مبتلا كند.

وی افزود: بيماری از طريق قطرات ريز ترشحات تنفسی هنگام عطسه و سرفه يا حرف زدن در تماس نزديک ( یک تا ۱/۵ متر ) و همچنين تماس دست با سطوح و اشيای آلوده به ويروس و سپس تماس دست آلوده با چشم، دهان و بينی انتقال می‌يابد.

معاون بهداشت دانشگاه ادامه داد: بیماری از يک روز پيش از بروز علائم تا ۷ روز پس از شروع علائم قابل سرايت به ديگران است و ابتلا به آن در برخی افراد ممكن است خطرناک بوده و حتی به مرگ منجر شود.

کوشکی درخصوص علائم بیماری آنفولانزا عنوان کرد: هر مورد تب و يكی از علائم گلودرد يا سرفه يا هر دو كه معمولا به طور ناگهانی شروع می‌شود مشكوک به آنفلوانزا است.

وی با اشاره به اینکه بيماری در اغلب موارد با استراحت درخانه و مصرف مايعات بيشتر و داروهاي تب بر، مسكن و ضد سرفه ( از مصرف آسپرين خودداری شود ) پس از چندروز بهبود می‌يابد، گفت: مصرف آنتی بیوتیک ( چرک خشک کن ) در بیماری آنفلوانزا بی اثر است.

معاون بهداشت دانشگاه تاکید کرد: كودكان زير ۵ سال، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بيماری‌های مزمن ( ريوی، قلبی، كليوی، كبدی، كم خونی‌های ارثی، ديابت، صرع و … ) و مصرف كنندگان كورتون و داروهای شيمی درمانی در برابر بيماری آنفلوانزا آسيب پذير بوده و بايد در صورت ابتلا به اين بيماری حتما به پزشک مراجعه كنند.

دکتر کوشکی اضافه کرد: توصیه میشود گروه‌های آسیب‌پذیر (افراد بالای ۶ ماه سن) واکسیناسیون سالانه آنفولانزا را انجام دهند.

وی با اشاره به علائم هشدار دهنده آنفلوانزا عنوان کرد: در بزرگسالان علائمی مانند تب بالا به مدت بيش از سه روز، تنگی نفس، احساس درد يا فشار در قفسه سينه، گيجی يا كاهش سطح هوشياری، تهوع و استفراغ شديد و مداوم و دركودكان تنگی نفس، كبود شدن لب‌ها، عدم توانايی نوشيدن آب به مقداركافی، خواب آلودگی غير طبيعی، بيقراری شديد، بازگشت تب و تشديد سرفه پس از بهبود اوليه علائم مبتلا به آنفلوانزای شديد و عارضه دار بوده و بيمار بايد فوری به پزشک مراجعه كند.

معاون بهداشت دانشگاه با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی پیشگیری از بیماری آنفولانزا، خاطرنشان کرد: افراد باید دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشويند، دهان و بينی خود را هنگام عطسه و سرفه با دستمال کاغذی بپوشانند، و از لمس كردن چشم، دهان و بينی با دست‌های شسته نشده خودداری كنند و درصورت بروز بیماری به مدت ۷ روز در خانه بمانند.

دکتر کوشکی افزود: همچنین رعایت فاصله يک تا ۱/۵ متر را با بيمار دارای علائم تنفسی، خودداری از دست دادن، روبوسی و بغل کردن دیگران، استفاده از ماسک در بیرون از خانه و مکان‌های شلوغ، از دیگر نکاتی هستند که افراد باید برای پیشگیری از بروز بیماری به آن‌ها توجه کنند.

گفتگو: سیده یاسمن موسوی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید