رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین سپهوند امام جمعه ازنا گفت: قبل از انقلاب سرانه آموزشی هر دانش آموز یک متر ونیم بوده ولی درحال حاضر بیش از ۵ متر است.
به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، دکتر رخشانی مهر افزود: در سال ۸۳ بیش از ۷۰ درصد مدارس بوده اند و سی درصد مستحکم بودند اما خوشبختانه در حال حاظر این رقم عکس شده ، یعنی ۷۰ درصد مدارس مستحکم و سی درصد نیاز به مرمت و تخریب و بازسازی دارند.
وی ادامه داد: در مهرماه سال جاری ۸۰۰۰ کلاس درس به فضاهای آموزشی اضافه شده است اما متاسفانه نوسانات بازار و عدم ثبات قیمتها مشکلاتی را برای ساخت مدارس بوجود آورده است که ان شاالله با رفع یا کاهش این مشکل ، شاهد حرکت خوبی در بحث ایجاد فضاهای آموزشی خواهیم بود .
رخشانی مهر ابراز داشت: در حال حاظر ۱۷۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی مدارس در سال جاری در نظر گرفته شده است که ما برای رفع مشکل مدارس خشتی و گلی در روز گذشته جلسه ای با مدیران کل نوسازی مدارسهای کشور در همدان داشتیم و تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شد.
مهر الله رخشانی مهر با اشاره به اینکه وضعیت فرسوده بودن مدارس و تخریب و بازسازی آن ها در همه کشور مشابه است، اظهار داشت: به طور میانگین ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده هستند اما پراکندگی این مدارس متفاوت است.
وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان، تهران و لرستان میزان فرسودگی مدارس نسبت به دیگر مناطق بیشتر است اما میانگین فرسودگی در کل کشور ۳۰ درصد است، تصریح کرد: برای ساماندهی وضعیت موجود در حال برنامه ریزی هستیم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات عمرانی سال ۹۷ نسبت به سال های قبل به مراتب بهتر بوده و یک هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، افزود: برنامه ریزی می کنیم مدارس با خطر بالا مثل مدارس خشتی و گلی را تا پایان سال تحصیلی امسال جمع آوری کنیم.
رخشانی مهر با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای اتمام پروژه نیمه تمام خیر ساز در لرستان به عنوان اولویت اول در دستور کار است، گفت: پروژه هایی داریم که فرد خیر سهم خود را داده اما دولت امکان تامین مالی نداشته و نیمه تمام مانده اند، امسال این اعتبار تامین شده تا پروژه ها تعیین تکیلف شود.
وی با بیان اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمامی که سال هاست به حال خود رها شده اند در اولویت است، تصریح کرد: این پروژه چه از محل اعتبارات ملی و یا از محل اعتبارات استانی آغاز شده باشند، بخشی از سرمایه کشور بابت آن ها هزینه شده است و باید بهره برداری شوند.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: ساماندهی پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا اولویت سازمان به ویژه در لرستان است.
رخشانی مهر با تاکید بر اینکه امکان ساماندهی این ۳۰ درصد مدارس فرسوده با بودجه های سنواتی امکان پذیر نیست، افزود: امسال حدود ۸ هزار کلاس درس تحویل شده که ۶۸۰۰ کلاس درس برای مناطقی بوده که اصلا مدرسه در آن ها نداشته ایم مثل مسکن مهر یا مناطقی که به آن ها مهاجرت شده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ کلاس درس تخریبی بوده اند که جایگزین شده اند، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه ۳ میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای تخریب و بازسازی مدارس کشور در نظر گرفته شده است که برای اختصاص آن پیگیری جدی شده و امیدواریم این مبلغ در اختیار سازمان قرار بگیرد.
مهندس چگنی مدیرکل نوسازی مدارس لرستان نیز ابراز داشت: مشکلات فضاهای آموزشی زیاد است اما نوسازی مدارس هم همه تلاش خود را برای برطرف کردن آن بکار برده است بطور مثال می توان به ساخت و تکمیل مدرسه ۲۴ کلاسه ازنا ، آموزشگاه کرتیلان و دیگر پروژه ها اشاره کرد ، در بحث گرمایش مدارس هم با توجه به سرد سیر بودن منطقه ، تلاش می کنیم این معضل را در حد توان مرتفع نماییم .