تاریخ: ۷:۱۷ :: ۱۴۰۳/۰۶/۱۷
نکات بهداشتی نگهداری و مصرف تخم‌مرغ

دکتر الهه عسکری عضو هیأت علمی دانشگاه و متخصص بهداشت موادغذایی در خصوص نکات بهداشتی نگهداری و مصرف تخم‌مرغ توصیه هایی ارائه داد.

پایگاه خبری سنگ نوشته، دانستنی بهداشتی – بقایای مدفوع روی تخم مرغ می‌تواند حاوی سالمونلاهای غیر تیفوئیدی باشد که باعث عفونت‌‌های گوارشی (سالمونلوز) می‌شوند. برای جلوگیری از ابتلا به سالمونلوز از طریق تخم مرغ رعایت نکات زیر ضروری است:
غذاهایی که در آنها تخم مرغ به صورت خام استفاده می‌شود (مثل مایونز) باید پاستوریزه مصرف شوند و یا در ترکیب آنها از اسیدهای آلی (مثل سرکه) استفاده شود.
اگر قصد نگهداری تخم مرغ‌ها را دارید بهتر است تخم مرغ‌های کثیف را نشویید زیرا شستشو لایه حفاظتی و طبیعی روی پوست تخم مرغ یعنی کوتیکول را از بین می‌برد و باعث انتقال آلودگی به داخل تخم مرغ می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید این آلودگی را با دستمال کاغذی بردارید ولی حتماً بعد از آن دستهای خود را با صابون بشویید.
شستشو فقط برای تخم مرغ‌های کثیف و موقع مصرف توصیه می‌شود.

از خرید تخم مرغ تَرَک‌دار و یا شکسته اجتناب کنید. اگر تخم مرغ‌ها هنگام خرید و یا در منزل دچار تَرَک و شکستگی شدند بهتر است سریع مصرف شوند.
در صورتی که قصد نگهداری این تخم مرغ‌ها را دارید محتویات تخم مرغ شکسته را داخل یک ظرف تمیز بریزید و درب آن را محکم ببندید و حداکثر تا ۴۸ ساعت مصرف کنید. اگر تخم مرغ‌ها هنگام آب پز کردن تَرَک بخورند مشکلی ندارند و می‌توانید آن را مصرف کنید.
تاریخ انقضای تخم مرغ را معمولا بین ۲۸ تا ۳۰ روز پس از تولید برآورد می‌کنند اما اگر تخم مرغ‌ها از زمان تولید در یخچال نگهداری شده‌ باشند می‌توانید آنها را دو تا سه هفته پس از تاریخ انقضا مصرف کنید.

اگر تاکنون به بسته‌بندی تخم مرغ‌ها دقت کرده باشید احتمالا برچسبی با عنوان
IVO Grade (Iran Veterinary Organization)
به چشم شما خورده‌است. این درجه‌بندی به صورت Grade A و Grade B روی بسته تخم مرغ درج شده‌است.
تخم مرغ‌های رده A باید کاملا تمیز، با وزن حداقل ۵۵ گرم، زرده زعفرانی، پوسته کاملا سالم، سایز یکسان و رنگ یکنواخت پوسته (سفید صدفی یا قهوه‌ای براق و خوشرنگ) باشند. در رده B تخم مرغ‌ها حداقل ۵۰ گرم هستند اما تا %۲۰ کثیفی و یا عدم یکنواختی رنگ پوسته برای این دسته مجاز است.
پرینت روی تخم مرغ باید کاملا خوانا، با کیفیت مناسب و با ترکیبات مجاز در موادغذایی صورت پذیرد و با نام روی برچسب بسته‌بندی یکسان باشد.
تخم مرغ پوست قهوه‌ای تیره، حاصل پرورش صنعتی نژاد مرغ تولید کننده تخم مرغ پوست قهوه‌ای بوده و استفاده از عناوین تخم مرغ رسمی، محلی، بومی و … بر روی بسته‌بندی این نوع تخم مرغ‌ها ممنوع است.
تخم مرغ روستایی دارای پوسته کرم رنگ بوده و پوسته قهوه‌ای تیره از این نوع مرغ‌ها بدست نمی‌آید.
توصیه می‌شود تخم مرغ به صورت کاملا پخته (زرده و سفیده کاملا سفت) مصرف گردد.
تمامی تخم مرغ‌های عرضه شده در بازار (بسته‌بندی شده و بسته‌بندی نشده) باید در یخچال نگهداری شوند.

روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید