گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۲۳:۴۲ :: ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
وقف چراغی است که انسان پیشاپیش می فرستد

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته به اهمیت وقف اشاره و آن را چراغی دانست که انسان پیشاپیش می فرستد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه به اهمیت وقف اشاره و آن را چراغی دانست که انسان پیشاپیش می فرستد.

حجت الاسلام طباطبایی گفت: قرآن می فرماید: مثل کسانی که اموالشان را در راه خدا انفاق می کنند مانند مثل آن دانه ای است که یک کشاورز در درون زمین می کارد و از آن یک دانه هفت خوشه و از هر خوشه صد دانه و در مجموع هفتصد دانه برداشت می¬کند و برای کسی که انفاق می کند این چنین پاداشی وجود دارد.

وی بهترین نوع انفاق را وقف توصیف کرد و افزود: آثاری که وقف دارد، ماندگاری آن است. به عنوان مثال کسی که در ساخت مصلی یا حسینه مشارکت می کند، یا بیمارستانی می سازد و آن را وقف می کند تا زمانی که مردم از آن بهره مند می شوند برای آن شخص واقف نیز ثواب نوشته می شود.

حجت الاسلام طباطبایی افزود: شخصی که واقف است، شخص نیکوکاریست که هم برای خودش و هم برای بعد از خودش در قبر و قیامت ذخیره سازی می کند و باید گفت که در واقع وقف چراغی است که انسان پیشاپیش می فرستد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان به واقفینی که در گذشته اموال خود را وقف کردند اشاره و گفتند: واقفینی در گذشته های دور بوده اند که الان شاید کسی از قبور آنها هم اطلاعی نداشته باشد اما همین واقفین با وقف بخشی از اموال خود، خود و نام خود را ماندگار کرده اند.

وی همچنین به وقف های مشارکتی اشاره و بیان نمودند: ممکن است کسانی باشند که توان مالی بالایی نداشته ولی علاقمند به وقف کردن هستند که اینها می توانند بصورت مشارکتی و بصورت جمعی مثلا یک ملکی را خریده و آن را وقف کنند.

حجت الاسلام طباطبایی به وظایف اوقاف اشاره و افزودند: یکی از وظایف اوقاف رسیدگی به موقوفات است. سازمان اوقاف یک سامانه ای دارد که در آن تمام موقوفات و امامزادگان ثبت شده است و پول هیچ موقوفه ای به حساب موقوفه ای دیگر و پول هیچ امامزاده ای به حساب امامزاده دیگر نمی رود.
وی با تاکید به اهمیت نیات واقفین گفتند: اگر نیت موقوفه ای افطار در شب بیست یکم ماه رمضان باشد ما نمیتوانیم برای سحر آن نیت را اجرا کنیم؛ چرا که از وظایف اوقاف عمل به نیت واقف است و خلاف آن خلاف شرع و خلاف قانون است.

مدیر کل اوقاف استان برنامه های قرآنی و مسابقات قرآنی از مرحله شهرستانی تا بین المللی را از دیگر وظایف اوقاف دانست و افزود: سازمان اوقاف افتخار دارد که مسابقات قرآن و بویژه مرحله بین المللی مسابقات را برگزار می کند. ضمن اینکه برنامه های قرآنی بسیاری از جمله طرح ملی حفظ قرآن کریم و روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را در برنامه های خود دارد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید