گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۶:۳۸ :: ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
پیشرفت در جامعه حاصل تفکر اندیشمندان و نخبگان است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در آیین تجلیل از رضا حسنوند (شوریده لرستانی) شاعر پیشکسوت الشتری ، گفت : در طول تاریخ پیشرفت، پویایی و شکوفایی هر جامعه ای حاصل و محصول اندیشه و تفکر نخبگان است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته،حجت الاسلام حمید رضا حنان در همایش و آیین تجلیل از استاد رضا حسنوند ملقب به شوریده لرستانی که به همت انجمن پاسداشت نخبگان و مفاخر شهرستان سلسله در سالن چند منظوره آموزش و پرورش الشتر برگزار شد ، ضمن تسلیت رحلت آیت الله هاشمی شاهرودی ، ریاست فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: اندیشمندان و نخبگان در طول تاریخ با دو دیدگاه روبرو بوده اند ، یکی تقابل تفکر جمود و تهجر با دیدگاه های صاحبات تفکر و اندیشه که آسیب های بسیاری را به دنبال داشته و دیگری محجوریت نخبگان و اندیشمندان در جامعه که باید در قالب اینگونه همایش ها به دنبال مرتفع کردن آن باشیم.

وی افزود: نخبگان و صاحبات فکر و اندیشه همواره در حال مبارزه و مقابله با افرادی بوده اند که وصف تهجر و جمود را شامل شده و به تفسیر دیگر دون اندیشانی که در عرصه های مختلف دینی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی در مقابل پیشرفت و توسعه ی جامعه ایستاده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان تصریح کرد : امروز در خصوص دین با دو دسته تفکر روبرو هستیم ، یکی نگاه ظاهری به دین که نتیجه ی آن جمود است و دیگری نگاهی که به متن و محتوای دین در کنار شکل ظاهری آن نگاه می کنند.

حنان در ادامه با اشاره به اشعار طنز شوریده لرستانی ، گفت : اشعار طنز این استاد یکی از برجسته ترین بخش های آثار این هنرمند است که در عرصه های مختلف دینی ، اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی به نقد تفکر جمود و تهجر و ظاهر بینی در عرصه ی دین پرداخته است .

وی سپس به موضوع محجوریت اندیشمندان و نخبگان در سطح جامعه پرداخت و گفت: همه ی ما باید به دنبال معرفی نخبگان و اندیشمندان به سطح جامعه باشیم و اینگونه همایشها به همین دلیل برگزار می شود ، چرا که بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری (مدالظله العالی) پیشرفت هر جامعه ای در گروه پیشرفت علمی آن کشور است و باید گفت که اقتدار علمی هر کشوری باید با محوریت اندیشمندان باشد و لازم است که صاحبان فکر، اندیشه و نخبگان به خوبی به جامعه معرفی و از محجوریت خارج شوند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان اذعان داشت : الشتر سرزمین نخبگان و اندیشمندان بسیاری است که در عرصه های مختلف بر غنای فرهنگ و هنر این سرزمین افزوده اند و لازم است در قالب همایشهای اینگونه ، از آنان تجلیل و تقدیر شود.
حنان سپس اظهار داشت : از میان اندیشمندان تاثیر گذار در طول تاریخ ، روحانیون و شعرای روشن فکر بیشترین تاثیر را در خروج انسان از جامعه بربریت به مدرنیت داشته اند و شعر این ظرفیت را دارد که در موضوعات و حوزه های مختلف مانند عرفان ، حکمت ، فلسفه ورود کرده و به عنوان مثال یک شاعر می تواند به مانند یک فیلسوف حس را تبدیل به خیال ، خیال را مبدل به عقل و معقولات را در شکل محسوسات به جامعه ارائه دهد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید