رحمن قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان خرم آباد: پلتفرم های کهنه نظام آموزشی باید منطبق با نیازهای جامعه شده و طول دوره های آموزشی کاهش یابد تا فرصتهای مولد بودن به جامعه باز گردد.
به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، رحمن قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان خرم آباد با اشاره به سالروز آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، گفت: ما وظیفه داریم همواره یادرآور کسانی باشیم که در بدترین شرایط مقاومت کرده و برای میهن عزیزمان جانفشانی، جانبازی و ایثارگری کرده اند تا بتوانیم در چنین شرایطی سربلندانه و با قدرت به خواسته های غیر انسانی دولت های بزرگ “نه” بگوییم.
رحمن قلاوند ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آزادگان گفت: امیدوارم خداوند متعال این ذخایر عزیز را به عنوان اسطوره های مقاومت برای مردم حفظ کند تا همواره در منظر مردم بوده و یادآور روزهای مقاومت باشند.
قلاوند بیان داشت: نماز جمعه از جمله فرایض دینی است که در قرآن کریم، احادیث و روایات ائمه طاهرین و نبی مکرم اسلام به آن تاکید شده و به عنوان یکی از ارکان مستحکم قوام و پایداری جمهوری اسلامی ایران، به آن اشاره شده است.
وی افزود: یکی از ابعاد مهم نماز جمعه اجتماع مسلمین برای همدلی، همفکری و مشورت در امور مهم و مسائل روز است که در یکی از خطبه ها نیز به آن اشاره می شود.
رحمن قلاوند گفت: امروز از بعد داخلی و استراتژیک با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم که بعضی از آنها به ظاهر دارای بعد پیچیده تری هستند و وظیفه اندیشمندان، نخبگان اهل دل و اهل قلمان جامعه در این است که کمک کرده تا بعد زیاد این مسئله سایه بر سایر مسائل جامعه نیاندازد.
قلاوند اظهار داشت: تحریمهای همه جانبه آمریکای جهانخوار و بعضی دیگر از قدرتهای دنیا فشارها و مشکلاتی را برای معیشت مردم بوجود آورده است ولیکن استقامت در برابر ناملایمات از خواص پیروان اسلام ناب محمدی بوده که زندگی دنیوی را اصل ندانسته و برای رسیدن به کرامت انسانی و قرب الهی مشکلات دنیوی را تحمل می کنند تا به آن فیض عظمی نائل شوند.
قلاوند یکی از ابزارهای دشمنان را استفاده از جنگهای روانی و روحی عنوان کرد و گفت: ما باید هشیار بوده و در کنار فشارهایی که از خارج از مرزها بر جامعه تحمیل می شود، برای سایر مسائل برنامه داشته باشیم تا علاوه بر مقاومت جامعه اسلامی، شاهد حرکت رو به جلوی آن باشیم.
وی با تاکید بر اهمیت توانمندسازی نیروی جوان و نیروی انسانی جامعه گفت: با مطالعه تاریخ کشورهایی که در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی بعنوان جوامع موفق دنیا از آنها یاد می شود، به این نتیجه می رسیم که مهمترین بعدی که این کشورها به آن پرداخته و برای آن برنامه دارند، پرورش نیروی انسانی است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان تصریح کرد: جامعه ای که ساماندهی نیروی انسانی آن وارداتی باشد، خروجی برنامه ریزیهای آن منطبق بر نیاز بومی نبوده و مشکلاتی را برای مردم به همراه خواهد داشت.
رحمن قلاوند خاطر نشان کرد: ما در جوامع انسانی به شدت به مباحث اخلاق حرفه ای نیازمندیم این در حالی است که بهترین فرصت و ایام جوانی صرف آموختن واژه ها و فرمولهایی می شود که مشکلات دانش آموختگان به ظاهر توانمند را حل نخواهد کرد.
قلاوند تصریح کرد: فارغ التحصیلان نباید خود را جدای از دیگران بدانند و باید بتوانند علاوه بر حل مشکل خود، مشکل چند نفر دیگر را نیز حل کنند که عدم تحقق این امر نشان از ناصحیح بودن برنامه ریزی های آموزشی جامعه دارد.
قلاوند ادامه داد: از سنین کودکی سرمایه گذاریهایی برای افراد صورت می گیرد حال آنکه با عدم پذیرش در کنکور اکثریت فارغ التحصیلان توانمندی برای حل مشکلات جامعه ندارند.
وی اظهار داشت: فرار مغزها نشان از آن دارد که محتواهای آموزشی متناسب با فضایی که اشخاص در آن زندگی می کنند نمی باشد. پلتفرم های کهنه نظام آموزشی باید منطبق با نیازهای جامعه شده و طول دوره های آموزشی کاهش یابد تا فرصتهای مولد بودن به جامعه باز گردد.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان بیان داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای یکی از نهادهای انقلابی است که پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است و در دولت شهید رجایی سعی و تلاش آن بزرگوار بر این بود که وزارت آموزش فنی و حرفه ای در کشور بوجود آید.
رحمن قلاوند گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای از بخشهایی است که توانمندسازی نیروی انسانی را بر عهده دارد و در وهله اول دو مأموریت اصلی آموزش به افراد بیکار و جویای کار و همچنین توانمندسازی نیروی انسانی شاغل را اجرا کرده است.
قلاوند اضافه کرد: بعدها با توجه به نیاز جامعه مأموریتهای دیگری برای این سازمان تعریف شده است که یکی از این مأموریتها برنامه آموزشی و توانمندسازی فارغ التحصیلانی است که توان ورود به بازار کسب و کار را ندارند و در این راستا مراکز تقویت شایستگی دانشجویان جوار دانشگاه ایجاد شده است.
وی ادامه داد: تنها ۲۰ درصد از دانش آموزان ما در بخش آموزشهای فنی و حرفه ای تحصیل می کنند و ۸۰ درصد آنها در بخشهایی تحصیل می کنند که پس از پایان مقطع متوسطه، هیچ فرصت شغلی برای آنها فراهم نمی شود و حتی در صورت ورود به دانشگاه و پس از فارغ التحصیلی بدلیل نداشتن توانمندی لازم شغلی برای آنان وجود ندارد.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان بیان داشت: توزیع عدالت آموزشی در روستاها یکی از دغدغه های ما می باشد، جمعیت روستایی جمعیت مولد و زنده ای هستند که بخشی از بار زندگی شهری را به دوش می کشد. حدود ۳۰ درصد جمعیت لرستان در روستاها زندگی می کنند که در صورت عدم رعایت عدالت در بخشهای آموزشی به مهاجرت روستاییان و حاشیه نشینی شهرها کمک کرده ایم و در اینصورت کشور از لحاظ تراکم سکنه با مشکل مواجه خواهد شد.
رحمن قلاوند گفت: ما بخشی از آموزشهای فنی و حرفه ای را به سمت روستاها برده و بر اساس درصد جمعیت این روستاها برنامه آموزشی خود را تغییر داده ایم و با همکاری فرمانداران ۱۳ روستا را بعنوان روستای پایلوت انتخاب کرده و با آمارگیری همکاران فنی و حرفه ای حدود ۲۶۰۰ نفر بیکار را در این روستاها شناسایی کرده ایم.
وی افزود: سپس برای آنان مشاغل بومی که امکان ایجاد فرصت شغلی در روستاها را دارند تعریف کرده و گروههای شغلی را تشکیل داده ایم و هم اکنون در حال ایجاد تعاونیهای روستایی برای تکمیل زنجیره شغلی می باشیم تا این افراد بتوانند معیشت خود را در محل زندگیشان تأمین کنند.
قلاوند ابراز امیدواری کرد که پس از اجرای موفق این طرح در روستاهای پایلوت، به کمک سایر بخشها به دیگر روستاها نیز تعمیم داده شود.
وی یکی دیگر از برنامه های آموزشی این سازمان را طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار عنوان کرد و گفت: مهارتآموزی در محیط کار واقعی توجه به آموزش مهارتهای فنی به جوانان غیر شاغل و آماده به کار است که در کارگاههای مورد نیاز بازار کار به عنوان مهارت آموز مشغول شده و دانش، تجربه و مهارت آن حرفه را فرا می گیرند.