گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۷:۱۴ :: ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
آموزشهای فنی و حرفه ای استعدادهای افراد را شکوفا می کند

عباس گودرزی نماینده مردم شهرستان بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزشهای فنی و حرفه ای استعدادهای افراد را شکوفا می کند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، جلسه آموزشگاههای آزاد شهرستان بروجرد با حضور عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی، رضا آریایی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان، رحمن قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان، مسؤولین اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان، مؤسسین، مدیران و مربیان آموزشگاههای آزاد شهرستان در سالن کانون فرهنگی تربیتی شهید رجایی بروجرد برگزار شد.

هدف از برگزاری این جلسه تعامل بیشتر بخش دولتی و بخش غیر دولتی با یکدیگر و رفع موانع ایجاد شده در کسب و کار بخش خصوصی و حل مشکلات آموزشگاههای آزاد بود.
عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام محرم و صفر و با اشاره به حدیث پیامبر گرامی اسلام (ص) گفت: خداوند آن انسانی را رحمت کند که کاری را محکم انجام می دهد.

عباس گودرزی با تأکید بر لزوم داشتن مهارت برای خوب انجام دادن یک کار گفت: کار خوب انجام دادن فهم، شعور و تشخیص می خواهد و برخی ممکن است این فهم را داشته باشند ولی مهارت لازم را نداشته باشند. در کنار فهم و شعور مهارت لازم است.

گودرزی اظهار داشت: فنی و حرفه ای برای مهارت افزایی است. در دانشگاهها کلیه رشته ها تدریس نمی شود و یا مشاغلی وجود دارد که در رشته تحصیلی نمی باشد.
گودرزی با بیان اینکه علم بدون عمل کم اثر و عمل بدون علم بی اثر است، گفت: آموزش فنی و حرفه ای خلأ رشته هایی که در تحصیلشان مشکل وجود دارد پر کرده و یا آموزش بخش عملی رشته های تحصیلی موجود را انجام می دهد زیرا علم زمانی ماندگار است که با عمل پیوند خورد.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی اظهار اشت: هنر آموزش فنی و حرفه ای بالفعل کردن استعدادهای نهفته درون انسان است.

گودرزی با تشبیه استعدادهای یک انسان به چشمه گفت: آموزشهای فنی و حرفه ای استعدادهای افراد را شکوفا می کند و بستری را فراهم می کند تا موانع بر سر راه استخراج آب چشمه کنار رفته، آب چشمه به جوشیدن بیفتد و تشنگان از این آب استفاده کنند.
وی تصریح کرد: متاسفانه علیرغم تأکید مقام معظم رهبری (مدظله) به پیوند صنعت، دانشگاه، فنی و حرفه ای و اقتصاد مقاومتی تاکنون این مسئله جایگاه خود را بدست نیاورده است.

عباس گودرزی ستون فقرات اقتصاد ایرانی را حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد و تاکید داشت آموزشهای فنی و حرفه ای می تواند نقش آفرینی بسیاری در این زمینه انجام دهد.
در ادامه رحمن قلاوند مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای ضمن تشکر از همکاران بخش غیردولتی شهرستان، از آنان خواست تا مشکلات خود را در چارچوب قانون و اخلاق مطرح و خواسته های خود را مطالبه کنند.

وی با تأکید بر لزوم بازنگری پلتفرم های آموزشی کشور اظهار داشت: ساختار آموزش رسمی ما مبتنی بر نیازهای داخلی کشور نیست و باید اصلاح شود تا بتوانیم کاربردی تر به ایران اسلامی خدمت کنیم.

وی افزود: آموزشهای فنی و حرفه ای نیز نیازمند بروزرسانی، کارآمدی و چابکسازی است و گره خوردن آموزش به بخش دولتی یکی از دلایل کندی و به هدف نرسیدن است و بخش های آموزشی که با بخش دولتی مرتبط نیستند بسیار سریعتر روزآمد می شوند.
رحمن قلاوند اظهار اشت: دو رکن اصلی اقتصاد مقاومتی درون زا بودن و برون گرایی آن است و درون زا کردن یک اقتصاد درواقع تبدیل پتانسیلهای یک کشور از بالقوه به بالفعل می باشد.

قلاوند گفت: نیروی توسعه یافته می تواند اقتصاد مقاومتی را به سر منزل مقصود برساند. همواره این سازمان در راستای توانمندسازی کارآموزان گام برداشته و افرادی با مهارت و اخلاق حرفه ای به جامعه تحویل داده است تا بتوانند بخشهای تولیدی گره ای از این مشکلات را حل نمایند.

قلاوند بر لزوم تغییر دید تصمیم سازان و تصمیم گیران جامعه تأکید کرد و گفت: آموزشهای فنی و حرفه ای به خوبی در جامعه دیده نشده است. پروژه تخریب و بازسازی ساختمان مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان بروجرد از سال ۸۷ آغاز شده ولی بدلیل کمبود اعتبارات تاکنون به اتمام نرسیده است و نداشتن زیرساخت مناسب موجب شده تا نتوانیم خدمات خود را به نحو شایسته ای به مردم ارائه دهیم.

وی خواستار تخصیص اعتبارات بطور عمده و به نوبت به تعداد محدودی از شهرستانها شد و گفت: پخش شدن و ریز شدن اعتبارات در تمام شهرستانها اثر انرژی کار را از ما گرفته است و با تزریق اعتبارات خرد نمی توان پروژه را به اتمام رساند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان بیان داشت: آموزشگاههای آزاد ما باید در درون بخش دولتی پایگاه ویژه ای داشته باشند تا از این طریق راحت تر با مسؤولین دولتی ارتباط برقرار کرده و در بخشهایی به آنان کمک داده شود.

قلاوند تصریح کرد: هیچ یک از مراکز دولتی حق ندارند دوره های آموزشی موازی با بخش خصوصی را برگزار کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان درخصوص مشکلات و نگرانی آموزشگاههای آزاد که بموجب اجرای آموزش در سازمانهای دیگر ایجاد شده است گفت: هیچ یک از سازمانهایی که مجوز آموزش از شورای عالی انقلاب فرهنگی را ندارند نمی توانند دوره های آموزشی برگزار نمایند و از طریق دستگاههای نظارتی استان میتوان این موضوع را پیگیری و این مشکل را حل نمود.

قلاوند خواستار بروزرسانی و تنوع بخشی دوره های آموزشی آموزشگاههای آزاد شد و بیان کرد: فراگیری تنها یک دوره آموزشی ممکن است منجر به توانمند شدن اشخاص نشود و باید زنجیره شغل اتفاق بیفتد و دوره های مهارتی مورد نیاز یک شغل توسط فرد فرا گرفته شود.
وی افزود: ما باید کمک کنیم تا اقتصاد بخش غیردولتی رونق بگیرد و در این راستا آموزشگاههای آزاد می توانند با تعامل بخش دولتی از فضاهای خالی بخش دولتی جهت برگزاری دوره های آموزشی و اجرای ایده های خود استفاده نمایند.

قلاوند تصریح کرد: طرح ایران مهارت باید بصورت ۱۰۰ درصدی توسط آموزشگاههای آزاد استان اجرا شود و اجرای این طرح در سال جاری از پایه هفتم آغاز شده است و دانش آموزان تحت آموزشهای مهارتی قرار می گیرند.

قلاوند بر لزوم شکل گیری گفتمان بیشتر بین بخش دولتی و غیردولتی تأکید کرد و گفت: هرچه درصد واگذاری به بخش غیردولتی افزایش یابد، رونق در اقتصاد جامعه ما به صورت لگاریتمی ایجاد می شود.

در خاتمه جلسه آموزشگاههای آزاد شهرستان با مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان دیدار صمیمی داشته و درخواستها، مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح نمودند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید