گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۵:۲۷ :: ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
اداره کل شیلات  استان لرستان به عنوان دستگاه برتر  انتخاب شد

اداره شیلات لرستان به عنوان دستگاه برتر ستاد جشنواره شهید رجایی استان در ارزیابی عملکرد دستگاه ها و ادارات لرستان از بین 52 دستگاه شرکت کننده، انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، در بررسی عملکرد سازمانها و نهاد های دولتی و اجرایی استان لرستان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برتری این اداره کل طی ابلاغیه به شماره ۳۷۷۵۳۵مورخه ۲۰/۷/۱۳۹۷ به کیارش بیرانوند مدیر کل اداره شیلات استان لرستان اعلام شد، در این ابلاغیه آمده است:

“مدیر کل محترم شیلات استان لرستان؛
با عنایت به اجرای فرایند ارزیابی عملکرد سالیانه دستگاه های اجرایی استان( از بین ۵۲ دستگاه اجرایی شرکت کننده در ارزیابی) در سال ۱۳۹۶ و در راستای اجرای بند ۴ صورت جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت استان ( ستاد جشنواره شهید رجایی استان) نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه تحت مدیریت جنابعالی در سطح دستگاه های اجرایی استان بر اساس شاخص های عمومی و اختصاصی برای بهره برداری و اقدام لازم ایفاد می گردد.”
لازم به ذکر است: شیلات لرستان دارای ۵۶۸مزرعه است و ۲۸ هزارتن ماهی در سال ۹۶ تولید کرده است.

همچنین برای ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال نموده است.
علاوه بر این، شیلات لرستان دارای رتبه اول تولید ماهیان سردابی در بین استان های غیر ساحلی کشور می باشد که پیش بینی می شود تولیدات آن در سال ۹۷ به ۲۹ هزار تن برسد.

یادآوری می شود: شیلات لرستان با تولید ۱۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی رتبه یکم کشور را
در بین استان های غیر ساحلی دارا می باشد.

خلاصه ای ازسیمای فعالیت های شیلات لرستان

استان لرستان با داشتن ۲۴۵۰ کیلومتر طول مسیر آبی حوزه کرخه ودز توانایی تولید بیش از ۵۰ هزار تن انواع آبزیان، شامل ماهیان گرمابی وسردآبی را در برنامه دراز مدت خود دارد.
وجود ۵۶۵ مزرعه تکثیر وپرورش ماهی به تولید حدود ۲۸ هزارتن انواع آبزیان منجر شده و زمینه اشتغال بیش از ۱۴ هزار نفربه صورت مستقیم وغیر مستقیم در فعالیتهای آبزی پروری و صنایع مرتبط را فراهم نموده است.

شیلات لرستان دارای مقام اول تکثیر بچه ماهی قزل آلا با تولید ۱۷۰ میلیون قطعه است و بیش از ۱۳ در صد تولید ماهیان سردآبی کشور دراستان لرستان تولید می شود.

جذب سرمایه گذار وراه اندازی طرح پرورش ماهی درقفس، در آبهای داخلی با ظرفیت بیش ازدو هزار تن در سد های حوضیان ، خان آباد، ایوشان وهاله، همچنین اجرای طرح های پایلوت پرروش ماهیان گرمابی در استخر های موسوم به ژئو ممبران دراستان، و واگذاری مجتمع های بزرگ آبزی پروری در بخش ماهیان سردآبی با ظرفیت اسمی در حدود ۳۰۰۰ تن و طی مراحل مجوز ماده ۲۷مربوط به مجتمع های دوآب سلسله وچم چیت دورود از جمله اقدامات شیلات لرستان می باشد.

مزرعه های پرورش ماهی استان

استان لرستان حدود۱۳٫۵ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده و دارای رتبه اول تولید آبزیان پرورشی در بین استان‌های غیر ساحلی می باشد همچنین ۲۹ مرکز تکثیر ماهیان سردآبی درحدود۳۰ درصد تکثیر ماهیان سردآبی کشور را به خود اختصاص داده است که درمجموع بیش از ۲۸ هزار تن تولید انواع آبزیان دارد و پیش بینی می شود در سال ۹۷ به بیش از ۲۹ هزار تن برسد.

هم اکنون مقام اول تکثیر ۱۷۰ میلیون قطعه بچه ماهی در زمینه تکثیر ماهیان سردآبی در کشور متعلق به لرستان است ودرحدود ۱۷درصد مزارع سردآبی کشور را در خود جای داده است.

پرورش ماهی در قفس در ۵ سد لرستان

هم اکنون ۸ سد در لرستان وجود دارد که ۴ سد حوضیان و خان آباد در الیگودرز، ایوشان در خرم آباد و سد هاله در کوهدشت مشغول به پرورش ماهی د قفس می باشند.

سدپرورش ماهی در قفس یکی از طرح‌هایی است که جایگاه ویژه‌ای در لرستان دارد. این طرح با اولویت تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بوده که ارزان بودن سازه‌ها و غنی شدن آب برای مصارف کشاورزی از مزیت‌های آن به شمار می‌رود.

همچنین بالا بودن کیفیت گوشت ماهی که در این شرایط پرورش می‌یابد از دیگر مزیت‌های این طرح است. درحال حاضردر لرستان در پنج سد «حوضیان»، «ایوشان»، «خان آباد»، «مروک»و«هاله» به صورت آزمایشی پرورش ماهی در قفس اجرا شده است که از این ۵ سد در مجموع دو هزار تن ماهی برداشت می‌شود.

با توجه به سدهایی که در لرستان وجود دارد پیش‌بینی می‌شود که تولید پرورش ماهی در قفس در این استان به بیش از ۵ هزار تن برسد.

پرورش ماهیان خاویاری

شیلات استان با توجه به ظرفیت زیر ساختی بیش از هزار تن تولید ماهیان خاویاری ایجاد شده زمینه تولید خاویار را در لرستان فراهم نمود به گونه ای که مجتمع پروش ماهی خاویاری به ظرفیت ۶۰۰ تن در شهرستان پلدختر در فاز اول آغاز به کار کرد.

این مجتمع درشهرستان پلدختر واقع در جنوب استان لرستان قرار دارد که دارای ۳ فاز می باشد و سرمایه گذاری انجام شده در فاز اول ۴۰ میلیارد ریال است که مراحل اجرایی عملیات احداث ساخت وساز آن انجام شده است و امید می رود فاز های بعدی با سرعت بیشتری پیشرفت فیزیکی داشته باشد وبه مرحله تولید برسد.

منبع تامین آب این مجتمع از طریق چاهک های زیر سطحی در حاشیه رودخانه سیمره است که دارای استخرهای ۸ وجهی می باشد .ظرفیت اسمی این مجتمع تولید ۶۰۰ تن گوشت و۲۵ تن خاویارمی باشد و بچه ماهیان رها شده در استخر های این مجتمع از نوع ماهی سیبری, فیل ماهی وازون برون است.

در این مجتمع میزان ۸۷ نفر به صورت مستقیم و۱۶۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می باشند.

سرانه مصرف سرانه مصرف ماهی در لرستان به بیش از ۶ کیلوگرم رسیده است. اداره کل شیلات استان به منظور بالا بردن سرانه مصرف آبزیان و امنیت غذایی به عنوان محصول سالم در سبد غذایی خانوارها و معرفی شیوه های طبخ ابزیان هر ساله اقدام به برگزاری جشنواره و کلاس های آموزشی در سطح استان نموده است.

همچنین برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها پیگیری‌های لازم انجام شده است وقرار است یک بازارچه آبزیان در محوطه شیلات خرم‌آباد راه‌اندازی شود اما هنوز پروانه آن از سوی شهرداری صادر نشده و موانعی برای راه‌اندازی آن به وجود آمده است.

رونق آبزی پروری و آبزی مصرفی از برنامه‌های امسال شیلات لرستان است که خوشبختانه هم اکنون در سطح شهرهای استان رستوران‌های طبخ غذاهای دریایی راه‌اندازی شده است.

گفتنی ست: مدیرکل شیلات استان لرستان با اشاره به سرانه مصرف ماهی در لرستان که بیش از ۶ کیلوگرم می باشد، عنوان کرد: در راستای فروش آبزیان تبلیغاتی در حال انجام است و جشنواره‌هایی برگزار می شود.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید