گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۵:۴۷ :: ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
کارگروه راهبری تدوین برنامه مدیریت جامع تالابهای یازدگانه پلدختر

با حضور مدیر دفتر اکوسیستمهای تالابی کشور جلسه کارگروه راهبری تدوین برنامه مدیریت جامع تالابها در استان لرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، جلسه کارگروه راهبری تدوین برنامه مدیریت جامع تالابهای یازدگانه پلدختر با مشارکت جوامع محلی و ذینفعان با حضور کاظمی نماینده مردم شهرستان پلدختر در مجلس شورای اسلامی ، دکتر باقر زاده کریمی مدیر دفتر اکوسیستمهای تالابی کشور، مرادپور معاون عمرانی استانداری، ،فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، مسئولین استانی و شهرستانی، تشکل های زیست محیطی، ذینفعان و خبرگزاریها در سالن اجتماعات معاونت عمرانی استانداری برگزار گردید.

در این جلسه ابتدا مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گزارشی از وضعیت تالابها پلدختر و اقدامات انجام شده در اینخصوص را ارائه نمود.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه تالابهای پلدختر در اثر زمین لغزش سیمره بوجود آمده آند گفت: این تالابها می توانند بعنوان یک اثر طبیعی – ملی ثبت گردند.

وی افزود: تالاب های پلدختر از تالابهای کوهستانی به شمار میروند و امید است که با تسهیل شرایط مورد نیاز در کنوانسیون رامسر ثبت شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت با توجه به سیاست سازمان حفاظت محیط زیست، مطالعات جامع و راهبردی تالاب های استان تدوین شده است و در این راستا جهت مدیریت زیست بوم تالاب های استان جلسات متعددی با مسئولان و جوامع محلی برگزار شده است.

کاظمی نماینده پلدختر درمجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه با اشاره به بعضی از کارکردهای تالابهاگفت: تالابها سرمایه ملی هستند و همه مردم در حفاظت از آنها باید مشارکت داشته باشند.

کاظمی افزود: باید برنامه های ارائه شده در مدیریت تالابها با مشارکت مردم باشد و بصورت شفاف تبیین و ارائه شود.

دکتر باقر زاده کریمی مدیر دفتر اکوسیستمهای تالابی کشور گفت: تالابها شاخص عملکرد ما در مدیریت منابع آب است.

ایشان با اشاره به زهکشی هایی که در زمین های تالابی صورت گرفته اظهار داشت: متاسفانه طرح های اشتباهی مانند ایجاد زه کشی در گذشته در اراضی تالابها به اجرا درآمده که موجبات نابودی آنها را فراهم نموده است و جهت نجات تالابها باید زه کشها بسته شوند.

یاقرزاده کریمی گفت: با اجرای مدیرت زیست بومی و مدیریت تالاب همه چیز شفاف است و تمام کارکردها و منافع همه اقشار کاملا مشخص است.

وی با اشاره به تعامل خوب دستگاههای اجرایی، سمنهای زیست محیطی و جوامع محلی در استان لرستان اظهار امیدواری نمود که این تعامل منجر به احیای تالابها در این استان شود.

مدیر دفتر اکوسیستمهای تالابی کشور گفت: تالابها دارای کارکردهای مختلفی مانند حفظ تنوع زیستی و تامین معیشت ذینفعان ، تعدیل آب و هوا می باشد که در مدیریت زیست بومی همه این کارکردها مد نظر قرار می گیرد.

مرادپور معاون عمرانی استانداری در پایان جلسه با اشاره به اینکه باید در تمام فرایندهای مدیریت منافع ذینفعان را در نظر داشته باشیم خواستار مشارکت همه دستگاههای دولتی و مردم در حفاظت و احیای تالابها شد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید