گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۳:۲۴ :: ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
برگزاری کارگاه آموزشی فرهنگی ویژه قیم، ولی و امین در دادگستری لرستان

به گزارش روابط عمومی دادگستری کل لرستان،قاضی مرتضوی رییس شعبه دوم دادگاه خانواده خرم آباد در جلسه ای که با حضور ۶۰ نفر از قیمین مرکز استان در سالن اجتماعات دادگستری کل برگزارشد. بیان داشت: اگر برای طفل صغیری كه مسلمان است، قیم انتخاب ‌شود، قیم وی نیز باید مسلمان باشد.قیم باید دارای اهلیت کامل […]

به گزارش روابط عمومی دادگستری کل لرستان،قاضی مرتضوی رییس شعبه دوم دادگاه خانواده خرم آباد در جلسه ای که با حضور ۶۰ نفر از قیمین مرکز استان در سالن اجتماعات دادگستری کل برگزارشد. بیان داشت: اگر برای طفل صغیری كه مسلمان است، قیم انتخاب ‌شود، قیم وی نیز باید مسلمان باشد.قیم باید دارای اهلیت کامل و شایستگی اخلاقی بوده و قابل اعتماد باشد.

قیم به كسی گفته می‌شود که از طرف دادگاه برای سرپرستی محجور و نگهداری اموال او در مواردی كه ولی خاص (پدر، جد پدری) وجود نداشته باشد، منصوب می‌شود.

ایشان ادامه داد: اگر برای طفل صغیری كه مسلمان است، قیم انتخاب ‌شود، قیم وی نیز باید مسلمان باشد.قیم باید دارای اهلیت کامل و شایستگی اخلاقی بوده و قابل اعتماد باشد. با استناد به ماده ۱۲۳۱ قانون مدنی، اشخاص ذیل نباید به سمت قیمومت تعیین شوند:

۱- کسانی که خود تحت ولایت یا قیمومت هستند.
۲— کسانی که به علت ارتکاب جنایت یا یکی از جنحه‌های ذیل به موجب حکم قطعی محکوم شده باشند: سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، اختلاس، هتک ناموس یا منافیات عفت، جنحه نسبت به اطفال و ورشکستگی به تقصیر.
۳- کسانی که حکم ورشکستگی آنها صادر شده و هنوز عمل ورشکستگی آنها تصفیه نشده است.
۴- کسانی که معروف به فساد اخلاق باشند.
۵- کسی که خود یا اقربای طبقه اول او دعوایی بر محجور داشته باشد.

خویشاوندان در صورتی که صلاحیت لازم برای قیم شدن را داشته باشند، بر دیگران مقدم خواهند بود و دادگاه یک یا چند نفر از آنان را به سمت قیمومت معین خواهد کرد.در میان خویشاوندان محجور، پدر یا مادر او مادام که شوهر ندارد، با داشتن صلاحیت بر دیگران مقدم است و نیز در صورت محجور شدن زن، شوهر زن با داشتن صلاحیت برای قیمومت بر دیگران مقدم است. بر اساس ماده ۱۲۳۳ قانون مدنی، «زن نمی‌تواند بدون رضایت شوهر خود سمت قیمومت را قبول کند».

تعیین قیم
مطابق ماده ۱۲۱۸ قانون مدنی، برای اشخاصی قیم تعیین می‌شود كه این اشخاص عبارتند از: اطفالی كه ولی خاص ندارند، مجانین و اشخاص غیررشیدی كه جنون یا عدم رشد آنها متصل به زمان صغر (كودكی) آنها بوده و ولی خاص نداشته باشند و مجانین و اشخاص غیررشیدی كه جنون یا عدم رشد آنان متصل به زمان صغر آنها نباشد.نصب قیم در صورتی انجام می‌شود كه حكم حجر (یعنی نداشتن صلاحیت برای اعمال حقی كه شخص آن را دارا شده است) به واسطه انقضای مدت تجدیدنظرخواهی یا صدور حكم دادگاه تجدیدنظر به حجر، صادر و اعلان شده است.

بر اساس ماده ۴۸ قانون امور حسبی، امور قیمومت راجع به دادگاه شهرستانی است که اقامتگاه محجور در حوزه آن دادگاه است و اگر محجور در ایران اقامتگاه نداشته باشد، دادگاهی که محجور در حوزه آن دادگاه سکنی دارد، برای امور قیمومت صالح است.دادگاه می‌تواند قیم موقت را به سمت قیم دایم منصوب كند یا فرد دیگری را برای این امر به عنوان قیم دایم منصوب كند. اعمالی كه قیم موقت برای نگهداری از دارایی‌ها و هزینه‌های نگهداری اموال محجور تا تحویل امور محجور به قیم دایم انجام می‌دهد، نافذ است.

وظایف قیم
طبق قانون، قیم می‌تواند در اموال منقول دخل و تصرف داشته باشد اما نسبت به اموال غیرمنقول باید با اجازه دادستان در آن دخل و تصرف کند. هنگامی که فرد صغیر به سن بلوغ برسد، تمامی اموال از قبیل منقول و غیرنقول به او تعلق می‌گیرد و اگر در خصوص عملكرد قیم خود شكایتی داشته باشد، مبنی بر اینكه وی مصلحت را رعایت نكرده است، می‌تواند به مراجع قانونی شكایت کند؛ اما در چنین شرایطی قیم نیز با ارایه مداركی می‌تواند ادعا كند كه در نگهداری از اموال، مصلحت را رعایت كرده است.ماده ۱۲۳۵ قانون مدنی مقرر می‌کند: «مواظبت شخص مولی‌علیه و نمایندگی قانونی او در همه امور مربوطه به اموال و حقوق مالی او با قیم است.»

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید