تاریخ: ۲۰:۲۸ :: ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
کارآفرینی با طعم “به‌لیمو”!

بیکاری چندین هزار نفری در کشور مسئله‌ای است که معضل اصلی جامعه امروز و سیاستگذاران تلقی می‌شود. اما معضل این افراد چگونه باید برطرف شود.

آیا در شرایطی که رکود اقتصادی بر کشور حاکم است و ایجاد کارخانه‌های بزرگ هزینه بردار است و دولت کمتر تمایلی به احداث چنین مجموعه‌هایی کند، ‌جوانان باید بیکار بمانند؟ نقش کارآفرینی در این زمینه چیست؟ عقل سلیم حکم می‌کند در شرایطی که تفکر پشت میزنشینی هر روز جوانان را بیکار‌تر می‌کند، هر کس باید به فکر خودش باشد و خانه و زمین بایر خود را به یک بنگاه اقتصادی تبدیل کند. مسعود منصوری کُره‎ای جوان به‌لیموکار کوهدشتی علاوه بر درآمدزایی در کشت به‌لیمو به الگویی موفق برای دیگر کسانی تبدیل شده که می‌خواهند کشت گیاهان دارویی را توسعه دهند.وی دارای مدرک کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی و از کارآفرینان لرستانی است که به کشت گیاهان دارویی مشغول است و با هزینه اندک برای خود کسب و کار راه‎اندازی کرده است. از این رو بر آن شدیم تا با این کارآفرین جوان لرستانی مصاحبه‌ای انجام دهیم.

کارآفرینی با طعم به‌لیمو

وقتی از او در خصوص نحوه فعالیتش می‌پرسیم، می‌گوید: دوره کارشناسی خود را در مرکز علمی کاربردی تنکابن در رشته مدیریت تلفیقی آفت کسب کردم و فعالیت خود را در حوزه گیاهان دارویی از سال ۸۸ با کار آفت شناسی مرکبات شروع کردم و سال ۹۰ وارد جهاد کشاورزی کوهدشت شدم و به عنوان کارشناس آفت شناسی مشغول فعالیت شدم.در آن زمان ناظر گلخانه‌های محلات نیز بودم و به این فکر افتادم که گلخانه‎ای در استان تاسیس کنم و خوشبختانه امروز درآمد خوبی از این راه دارم.

وی ادامه داد: در حال حاضر مشغول به کاشت، برداشت و در آینده ای نزدیک بسته بندی به لیمو هستم. سال آینده سطح زیر کشت به لیمو را به ۳۰ هکتار افزایش خواهم داد.

به لیمو درآمدزایی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی دارد

منصوری اضافه کرد: گیاه به‌لیمو در سال نخست ۲ بار چیده می‌شود و در سال‌های بعد نیز بیش از سه بار چیدمان دارد. به‌طور میانگین در هر نیم هکتار ۵۵۰ کیلوگرم و در طول سال ۱٫۵ تن گیاه به‌لیمو در هر چیدمان برداشت می‌شود. کشت این گیاه سودآوری ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال برایمان به‌همراه داشته است و درآمد سالانه ما ۴۵میلیون تومان است. سودآوری این محصول بیش از ۲ برابر هزینه است.

وی مثل بقیه جوانان نه تنها تفکر پشت میز نشینی ندارد بلکه معتقد است که با کمک کشاورزی می‎توان مشکل بیکاری جوانان استان را رفع کرد.

این کارآفرین لرستانی می‌گوید: لرستان ظرفیت کشت بساری از گیاهان دارویی از جمله آلوئه ورا، به لیمو، چای ترش، استخودوس و … را دارد و ما هم درصدد هستیم که کشت این گیاهان را در استان توسعه دهیم.

وی درباره این‌که چرا گیاهان دارویی را انتخاب کرده است، گفت: گیاهان دارویی با توجه به اینکه مقاوم به خشکی و کم توقع هستند و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه‌اند، برای ما بهترین گزینه فعالیت بود.

من از کارمندی فرار کردم

منصوری افزود: خیلی دوست دارم برای جوانان اشتغالزایی کنم و به آن‌ها ثابت کنم که کار کارمندی فقط راه پیشرفت نیست. من خودم کارمند بودم اما دیدم با کار کارمندی همیشه حقوق ثابتی دارم و جای پیشرفت ندارد و باید کارآفرینی کرد.

در حال حاضر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ۱۰۰ نفر را مشغول بکار کرده‎ام.

این کارآفرین لرستانی یادآور شد: به لیمو فضای خوبی برای کار کردن دارد و بازار این گیاه فعلا اشباع نشده است. فعالیت در این عرصه تا حدودی می‌تواند بیکاری را کاهش دهد در ضمن درآمد خوبی هم دارد. به لیمو مانند زعفران است یکبار کاشته می‌شود و تا چندین سال برداشت می‌شود. الان در حال حاضر به لیمو کیلویی ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که قیمت خوبی برای این گیاه است. به لیمو بوی خوشایند لیمو را دارد و برگ‌های این گیاه بخش دارویی آن هستند که بویی شبیه بوی لیمو را دارد که برگ‌های آن در اواخر تابستان جمع می‌شود و به رنگ سبزمات است و مزه‌ای تند و کمی تلخ دارد. برای درمان سوء هاضمه، نفخ، سردردهای یک طرفه، دردهای عصبی، سرگیجه و علائم سرماخوردگی استفاده می‌شود بعلاوه در تقویت حافظه و ایجاد آرامش نیز مفید است.

وی گفت: تولیدات به لیمو خود را به کارخانه‎های داروسازی در استان و خارج استان می‎فروشم و در حال حاضر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ۱۰۰ نفر را مشغول بکار کرده‎ام.

جوانان به کارآفرینی روی بیاورند

منصوری کُره‎ای در پایان افزود: از جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی توقع دارم که به سمت کارآفرینی بروند و هر کدام در هر زمینه ای استعداد دارند، وارد کار شوند تا علاوه بر درآمدزایی مشکلات بیکاری استان رفع شود.

غرفه‌ای با بوی گیاهان دارویی

یکی از پربازدیدترین غرفه‌های چهارمین نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی که مهرماه سال‌جاری در خرم‌آباد برگزارشد، غرفه‌ای عطرآگین از رایحه خوش به لیمو بود که بوی به‌لیموهایش هر رهگذری را به آن سمت می‌کشاند‌.

منبع: نشریه مهارت‌آفرین دانشگاه علمی‌کاربردی لرستان

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید