گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۷:۲۸ :: ۱۴۰۲/۰۱/۲۲
احتمال سرریز سد هاله کوهدشت در بارش‌های پیش رو

مدیر آب منطقه استان لرستان گفت: با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی، احتمال سرریز سد هاله کوهدشت در بارش های سامانه پیش رو وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، داریوش حسن نژاد در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به وضعیت مناسب سدهای استان، اظهار کرد: در حال حاضر سد کزنار الیگودرز ۴۰ لیتر در ثانیه سرریز کرده و سد هاله نیز ۸۰ سانتی متر مانده تا سرریز کند و با فعالیت سامانه بارشی احتمال سرریز این سد وجود دارد.

وی افزود: به دلیل بارش های نقطه ای و رگباری این سامانه باید در تمامی شهرستان ها در آمادگی کامل باشیم اما متاسفانه بیشتر شهرستان ها در آب گذری پل ها مشکل دارند و با این وضعیت، در آب گذری پل کرگانه و پل بهداری مشکل خواهیم داشت.

حسن نژاد ادامه داد: سد مروک ۱۰۵ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد و خالی بوده و ۲۶ میلیون متر مکعب آب دارد و در بارندگی پیش رو مشکلی نخواهد داشت.

وی افزود: سد ایوشان نیز ۵۱ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد و اکنون ۳۶ میلیون مترمکعب آب دارد و مشکلی نخواهد داشت.

حسن نژاد با اشاره به ظرفیت ۱۴ میلیون مترمکعبی سد خان آباد، تصریح کرد: این سد نیز در حال حاضر ۶ میلیون مترمکعب آب دارد.

وی افزود: سد کمندان نیز در حال حاضر ۶ میلیون مترمکعب آب دارد و به منظور جلوگیری از زیر آب رفتن روستای کمندان، دریچه های این سد اخیرا بازگشایی شد.

مدیرکل آب منطقه ای لرستان ادامه داد: سد حوضیان نیز ۳۳ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد اما در حال حاضر دارای هشت میلیون مترمکعب آب است.

وی با اشاره به اینکه ۸۱ میلیون مترمکعب درمجموع آب پشت سدهای استان ذخیره شده است، بیان کرد: در حوضه کرخه، رودخانه چم انجیر اکنون هشت مترمکعب بر ثانیه ظرفیت آبدهی دارد، دوآب ویسیان خرم آباد۱۳ متر، کاکارضا ۹ متر، سراب صیدعلی هفت متر، دوآب کشکان ۱۷ متر، افرینه کشکان ۳۹‌ متر، افرینه چولهول ۲ متر، برافتاب مادیان رود یک متر و نیم، پلدختر کشکان۴۳ متر و بادآور نورآباد هم یک و نیم متر در ثانیه آب گذری دارد.

حسن نژاد با اشاره به حوضه کارون بزرگ، عنوان کرد: رحیم آباد سیلاخور چهار متر، دورود تیره۱۰ متر و دورود ماروله نیز پنج متر مکعب آب گذری دارد.

وی تصریح کرد: درمجموع رودخانه های لرستان مشکلی ندارند و آب گذری لازم را دارند مگر اینکه در مسیل ها دچار مشکل شویم.

مدیرکل آب منطقه ای لرستان با اشاره به انجام طرح مطالعاتی آب گذری لرستان، تصریح کرد: ما در کوهدشت بیشترین مشکل را داریم و به رغم ارسال این طرح مطالعاتی به تمامی دستگاه ها، ظاهرا هیچ اراده ای برای اصلاح آب گذری هایی که مشکل دارند وجود ندارد و همیشه در هنگام بارش ها به فکر اصلاح تقاطع ها می افتیم.

وی افزود: امیدواریم اعتبار لازم برای تمامی شهرهای استان برای اصلاح آب گذری های دارای مشکل لحاظ شود.

/انتهای پیام

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید