تاریخ: ۱۳:۰۵ :: ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
احتکار و بغض دستهای خالی!/ گرانفروش قلب انسجام جامعه را هدف قرار داده است

این روزها شاهد خبرهایی مبنی بر احتکار کالاهای مصرفی و غیر مصرفی از سوی مردم هستیم و حرف روز فضای مجازی هم بازگشت حاجی از سفر حج است که 3600تن احتکار برنجش اینجاست و خودش در خانه خداست!

نرگس سپه وند- اصلا خبر خوبی نیست شاهد احتکار نیاز روز مردم عزیز خودمان باشیم آن هم در این روزهای بحرانی!در مدرسه به ما یاد دادند احتکار یعنی دزدی! انبار کردن غذای مسلمانان وحالا در آینده همان جامعه هستیم که کشورمان در وضعیت حساس و بغرنجی قرار دارد، انباشت هر سری اقلام سود نیست چون به قیمت فشار اقتصادی به خانواده ها تمام می شود و نیز به قیمت بغض بسیاری از کودکان، اعصاب خوردی خیلی از نوجوانان و در نهایت شکستن دل خانواده ایران.
روزهای سخت ایران موسم تجارت حریصانه سرمایه دارن نیست. بزرگترین سرمایه ما همین مردم هستند پس یه جای پول پرستی کمی به فکر اقتصاد این مردم رنجور باشیم.

وضعیت بنگاه‌های اقتصادی مناسب نیست

حسین سلاحورزی رئیس اتاق بازرگانی لرستان در ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استان که در سالن جلسات اتاق لرستان برگزار شد با انتقاد از اجرایی نشدن بند (و) تبصره ۱۶ قانون بودجه ۹۷، اظهار کرد: از ابتدای سال که قانون بودجه ابلاغ شد تاکنون هرگز بانک‌ها نتوانسته‌اند این بند را اجرایی کنند و این در حالیست که مکاتبات زیادی را با بانک مرکزی داشتیم و متاسفانه این قانون اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه بر اساس بند(و) تبصره ۱۶ قرار بر این شده است که بانک‌ها سود قرارداد اولیه را بگیرند و همه جرائم را ببخشند، افزود: بسیاری از فعالان اقتصادی تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند و در سال‌های گذشته مبلغ سود و جرایمی در قراردادها وجود داشته اکنون در تعداد زیادی از پرونده‌ها با وجود اینکه چند برابر اصل تسهیلات را نیز پرداخت کرده اما همچنان بدهکار است.

بی ثباتی قیمت ها در لرستان

سلاحورزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بر اساس پایش محیط کسب و کار دشواری تأمین ملی، بی‌ثباتی قیمت‌ها و سیاست‌ها و بخش مقرراتی نامناسب‌ترین مولفه‌ها در کشور هستند، اضافه کرد: در لرستان نیز دشواری تأمین مالی از بانک‌ها، بی‌ثباتی قیمت و عدم تمکین طرف‌های قرارداد به عنوان بدترین مولفه‌ها در محیط کسب‌وکار به شمار می‌روند.

ضرورت بهبود فضای کسب و کار

رئیس اتاق بازرگانی لرستان خاطر نشان کرد: اگر جایگاه بهتری از نظر بهبود فضای کسب‌وکار کسب نکنیم در میان مدت و بلند مدت صدمات زیادی می‌بینیم.
وی یادآور شد: براساس ارزیابی‌ها در بهار، تابستان، پاییز و زمستان۹۶ نمره محیط کسب و کار لرستان به ترتیب ۵.۶۵، ۶.۲۸، ۶.۲۵ و ۶.۲ بوده و لازم به ذکر است بدترین نمره در نظر گرفته شده عدد ۱۰ است.

دستگاه های خدماتی به فکر وصول مطالبات باشند

سلاحورزی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور مساعد نیست، گفت: با توجه به فرارسیدن پایان نیمه اول سال، دستگاه مالیاتی، تأمین اجتماعی و سایر دستگاهای خدمات‌رسان باید وصول مطالباتشان را از فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی انجام دهند و متاسفانه تأمین این هزینه‌ها برای فعالان اقتصادی بسیار دشوار شده است.

اولویت اول پرداخت حقوق کارگران و ادامه تولید باشد

نائب رئیس اتاق ایران اظهار کرد: با توجه به مجموع شرایط نامناسب بنگاه اقتصادی و نیاز آن‌ها به نقدینگی انتظار می‌رود فشار دستگاه‌های خدماتی بر آنها کمتر شود تا در این شرایطی که قدرت خرید کارگران کاهش پیدا کرده اولویت اول واحدهای تولیدی پرداخت حقوق کارگران و ادامه تولید باشد.

احتکار باعث تورم می شود

احتكار در لغت از ريشۀ حكر گرفته شده كه به معناي ظلم، عسر، سوء معاشرت آمده است و از نظر حقوقي احتكار، عبارت است از اين كه كسي كالاي مورد احتياج و ضروري عامه را زياده از مصرف خود داشته و براي جلوگيري از فروش به دولت يا مردم، پنهان كند.
احتکار نه تنها موجب تورم مي‌شود بلکه در صورت ادامه آن، آثار ناهنجار معنوي نيز به دنبال خواهد داشت و در نهايت در زنجيره نظام جامعه اختلال ايجاد کرده و جامعه‌اي فاسد خواهد ساخت.

احتكار در قرآن

در قرآن مجيد به طور صريح و مكرر به كم فروشي اشاره شده و به شدت تقبيح گرديده است و بالاتر از آن قرآن كريم كم‌فروشي را موجب ويران شدن شهر و نابود شدن قوم آن معرفي كرده است.
و در شش سوره از ۱۱۴ سوره قرآن كم فروشي مورد مذمت قرار گرفته است:
سوره مطففين كه اين سوره مباركه كه به نام كم فروشان معرفي شده است:
ويل للمطففين الذين اذا اكتالوا علي الناس يستوفون . و اذا كالو هم او وزنو هم يخسرون.
واي به حال كم فروشان آنان كه وقتي چيزي را با پيمانه يا وزن از مردم تحويل مي گيرند كاملاً حق خود را استيفاء مي كنند ولي وقتي چيزي را تحويل مردم مي دهند در پيمانه و وزن كمتر مي دهند . آيا آنها عقيده ندارند كه بعد از مرگ زنده خواهند شدو به روز بزرگ رستاخيز ايمان ندارند. روزي كه تمام مردم در پيشگاه خداوند براي تعيين سرنوشت خود مي ايستند.
سوره اسراء : واوفوا الكيل اذا كلتم و زنوا بالقسطاس المستقيم . ذلك خير و احسن تأويلاً .
جنس را با پيمانه كامل و وزن درست تحويل بدهيد . كه اين كار خوب مي باشد و عاقبت بهتري براي شما دربردارد . در اين سوره مباركه كه قبل از اشاره به موضوع پيمانه و وزن صحيح به زنا و قتل نفس و تعدي به مال يتيمان اشاره شده است و كم فروشي در رديف اين گناهها قرار گرفته است..
سوره رحمن : والسماء رفعها و وضع الميزان . الا تطغوافي الميزان . واقيموا الوزن بالقسط ولاتخسروا الميزان .
آسمان را خداوند برافراشت و ميزان عدل را برقرار كرد . تا در آنچه وزن مي كنند تجاوز و تعدي روا نداريد و هرگاه چيزي را وزن مي كنيد عدالت و صحت ترازو را رعايت كنيد و آنچه را وزن مي كنيد كم ندهيد.
سوره انعام : واوفوا الكيل و الميزان بالقسط ( پيمانه را تمام و وزن را درست و عادلانه تحويل بدهيد ) در اين سوره مباركه خداوند متعال آنچه را بر بندگان خود حرام كرده است برمي شمرد : خودداري از شرك ، و احسان به والدين ، و خودداري از كشتن اولاد خود از ترس فقر و تنگدستي ، و خودداري از فحشاء ظاهر و باطن ، و قتل نفس ، وخودداري از تجاوز و دست درازي به مال يتيم ، و در آخر صحت پيمانه و وزن و خودداري از كم فروشي است.

جامعه شناسان چه می گویند؟
گرانفروش قلب انسجام جامعه را هدف قرار داده است!

نظم اجتماعی در جوامع انسانی حائز اهمیت است،دوام وبقای جامعه به حفظ نظم اجتماعی بسته است. اولین شرط نظم اجتماعی اجرای هنجارهای تعریف شده دراجتماع می باشد. هنجارهای اجتماعی گاه جنبه قانونی دارد وگاه جنبه عرفی وتبدیل به یک واقعیت اجتماعی شده است.
در شرایط اقتصادی جامعه امروز ایران عده ایی قانون گریز و هنجار شکن تحت عنوان محکتر و گرانفروش قلب انسجام جامعه را هدف قرار داده ونه تنها موجب خسارت های جبران ناپذیر به اقتصاد خرد وکلان زده انده اند بلکه پیامد آثار اجتماعی مخاطره آمیزی برای جامعه هستند.
بهنام فروتن نیا کارشناس ارشد جامعه شناسی آثار اجتماعی مخاطره آمیز گرانفروشی برای جامعه امروز را این گونه اعلام کرد؛

احتکار،گرانفروشی وسرمایه اجتماعی

سرمایه اجتماعی ، به زندگی فرد ، معنی و مفهوم می بخشد. برخی از ابعاد جنبه ها و اَشکال سرمایه اجتماعی ـ که گاه از آنها به عنوان ارزش های اجتماعی نیز یاد می شود ـ اعتماد ، صداقت ، حسن تفاهم ، سلامتی نفس ، هم دردی ، دوستی ، همبستگی ، فداکاری و … . از طریق مراودات اجتماعی و تامین نیازهای مادی ومعنوی شکل می گیرد. در شرایطی که عمده صنوف بدون توجه به قانون رسمی اقدام به گرانفروشی واحتکار می نمایند. اولین ضربه به اعتماد بین شخصی ونهادی وارد می شود به این شکل که در جامعه افراد به یک دیگر اعتماد نداشته وبنیان های اجتماعی در جامعه ایی که فرد به سیستم توزیع اقتصادی اعتماد نکند منزلت اجتماعی وانسجام از بین خواهد رفت و در بعد اعتماد نهادی اعتماد افراد به دستگاه های نظارتی و دولتی خدشه دار می شود واین تا حدودی خطر ناک تر از اعتماد فردی بوده وحتی دامنه امنیت وشاخص های مرتبط را تحت تاثیر قرار می دهد.

احتکار،گرانفروشی و قانون گریزی

بدون شک محتکران وگرانفروشان افراد قانون گریز ومجرم هستند و قانون گریزی خطرات بالقوه انسجام جامعه وامنیت آن هستند وقتی فرد محتکر قوانین شفاف وساده رسمی را عملا اجرا ننماید هیچ فرقی با جرایمی مانند تخلفات راهنمایی ورانندگی، سرقت،خشونت و…. نخواهد داشت محتکران وگرانفروشان در عمل اعتقادی به قانون ندارند و وقتی در سطح وسیعی از شبکه توزیع اقتصاد از خرد وکلان ودر تمام اجناس و کالای اساسی وغیر اساسی اقدام به قانون شکنی وقانون گریزی می نمایند در واقع مقدمات فرو پاشی جامعه را فراهم می کنند.

احتکار،گرانفروشی و عدالت اجتماعی

روابط تولیدی عادلانه در یک نظام اقتصادی ـ اجتماعی منصف امکان‌پذیر است توزیع عادلانه درآمد، کالا، خدمات و منابع میان شهروندان و در سطح فضاهای گوناگون عملی عادلانه است.تمامی افراد حق دارند از منافع جامعه، قطع نظر از میزان مشارکتشان در تولید، سهم برابری بخواهند ارزشیابی خدمات بر حسب عرضه و تقاضا: افرادی که بر منابع کمیاب و ضروری تسلط دارند، بیش از سایرین حق ادعا دارند، به شرط آنکه توانمندی آنها در شرایط عادلانه‌ای به وجود آمده باشد(هاروی، دیوید ۱۳۷۶)
احتکار کنندگان وگرانفروشان نه تنها قائل به اصول اولیه عدالت اجتماعی نیستند بلکه با رفتار های مخاطره آمیز امید به عدالت ودستیابی همه افراد جامعه به درجه ای از رفاه را نادیده گرفته وبا رفتارهای نادرست به ظاهر آراسته بر عدالت خدشه وارد می کنند.

احتکار،گرانفروشی وحقوق شهروندی

اگر بپذیریم حقوق شهروندی در جامعه که حاوی مجموعه‌ به هم وابسته‌ای از وظایف، تکالیف، حقوق، مسئولیت‌ها و تعهدات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی می‌باشد که به طور همگانی برابر و یکسان است؛ به طوری‌که مروج و مشوق احساس عضویت و تعلق اجتماعی برای مشارکت اجتماعی در جامعه شده است و در آخر به برخورداری عادلانه و منصفانه تمام اعضای جامعه از منابع، منافع و امتیازات قانونی باشد قطعا احتکار کنندگان در مقابل ایفای حقوق شهروندان قرار دارند و در اجرای حقوق شهروندان اختلال ایجاد کرده وچیزی بجز بازگشت به جوامع سنتی و آنومی اجتماعی یا آشفتگی به وجود نخواهد آورد.

محتکران وگرانفروشان الگوی ناسالم اجتماعی

الگو پذیری در تمام دوران اجتماعی وجوامع وجود داشته اگر چه گروه های مرجع به عنوان الگو برخی رفتارهای افراد جامعه را می توانند هدفمند کنند.گروه های دینی، اساتید دانشگاه، معلمین، چهره های هنری وفرهنگی، ورزشکاران و…. اما این نکته را نباید فراموش کرد محتکران وگرانفروشان در صورتیکه بدون زحمت و تلاش متناسب با کار وسیستم توزیع اقتصادی به ثروت های هنگفت برسند بدون شک در سطح وسیعی دیگران نیز به تبعیت از این روش اقدام به گرانفروشی واحتکار خواهند کرد.

و مردم چه می گویند:

خانم شرفی- آسایش نداریم هر روز قیمت جدید بخدا دیگه تحمل این همه فشار مالی رو نداریم!!

خانم رضایی- پولمون برای خودمون هم بی ارزشه!

سینا دانشجو- خودمون هم مقصریم تا چیزی گرون میشه هجوم می بریم به فروشگاهها .شما نگاه کن قفسه پوشک بچه رو داریم خالی می کنیم تا انباردارها همین فردا با قیمت بیشتر بهمون قالب کنن!

محمد کارمند بانک – همین حرف و حدیثهای خود مردم دلار رو تا ۲۵ هزار هم می کشونه! منصف باشیم احتکار جز فشار به خودمون و تضعیف کشورمون سودی نداره.

سجاد راننده- هر چیزی گرون بشه مردم ما بیشتر می خرند اما اگر دویست تومان به کرایه اضافه بشه خودکشی می کنند!

خانم بیرانوند- از مردم عزیزمون خواهش می کنم نگاهشون صرفا سودجویی نباشه کاسب محترم انبار نکن و نگو این خرید شش ماه پیش است و این خرید امروز! سرمایه دار عزیز به جای اینکه دست دوتا جوونو بند کنی به کار، جنس انبار نکن که خون ملت رو کردین توی شیشه!

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید